اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های دوجانبه محور گفت‌وگوی تلفنی «میرضیایف» و «نظربایف»

رئیس جمهور ازبکستان و نخستین رئیس جمهور قزاقستان در گفت‌وگویی تلفنی همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

همکاری‌های دوجانبه محور گفت‌وگوی تلفنی «میرضیایف» و «نظربایف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در گفت‌وگویی تلفنی همکاری‌های همه‌جانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این گفت‌وگویی تلفنی سالگرد تولد نخستین رئیس جمهور قزاقستان را تبریک و برای وی سلامتی، رفاه و موفقیت‌های بزرگ و همچنین برای مردم این کشور صلح و شکوفایی آرزو کرد.

رئیس جمهور ازبکستان بر نقش تاریخی «نظربایف» در برقراری قزاقستان معاصر و افزایش اعتبار کشور در عرصه بین المللی و همچنین سهم بزرگ وی در تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری، شراکت راهبردی ازبکستان و قزاقستان و همچنین تامین ثبات و توسعه پایدار در منطقه تاکید کرد.

همچنین گسترش همکاری‌های همه‌جانبه بین ازبکستان و قزاقستان بررسی و بر اهمیت پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار در زمینه‌های بازرگانی، صنعتی، کشاورزی، حمل و نقلی و لجستیکی، گردشگری و برنامه‌های مشترک در حوزه فرهنگی تاکید شد.

طرفین در ادامه آخرین وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار داده و بر همکاری در این زمینه تاکید کردند.

علاوه بر این برنامه مراسم‌های قریب الوقوع دوجانبه و چندجانبه از جمله برگزاری دیدار رایزنی دوره‌ای روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی که نخستین رئیس جمهور قزاقستان رئیس افتخاری آن است، بررسی شد.

گفت و گوی تلفنی رهبران دو کشور در فضای سنتی گرم، قابل اعتماد و دوستانه برگزار شد.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 4 ماه سال 2021 میلادی با 41.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول