اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تعریض جاده سراب یاس در گرو رفع معارض و تامین اعتبار/ مطالبه‌ای که روی زمین مانده است

تعریض جاده سراب یاس و تکمیل پل بلیلوند یکی از مطالبات مهم مردم است اما متاسفانه به دلایل متعدد این خواسته به حق همچنان روی زمین مانده است، عدم رفع معارض و نبود اعتبار مانع تعریض و بهسازی این محور است.

تعریض جاده سراب یاس در گرو رفع معارض و تامین اعتبار/ مطالبه‌ای که روی زمین مانده است

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، با توجه به اتصال جاده سراب یاس به چندین روستا و یک قبرستان بزرگ شهر همچنین با توجه به اینکه جاده مسیر تردد منطقه‌های گردشگری تاف و نوژیان و روستاهای جنوب شرقی بخش مرکزی خرم‌آباد است، تعریض آن یکی از مطالبات جدی و مهم مردم است.

سه سال پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره تفاهم نامه‌ی با ارتش بسته شد و تا حدودی کار پیش رفت اما متاسفانه مانند بسیاری دیگر از پروژه‌ها این پروژه هم با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است.

در حال حاضر عملیات اجرایی در جاده سراب یاس متوقف و مردم از این وضع گلایه‌مند هستند، نبود اعتبار و وجود معارض از مواردی است که طبق گفته مسوولان مانع ادامه کار شده است.    

علاوه بر جاده سراب یاس پل بلیلوند نیز که در این مسیر در حال احداث است از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نیست و سرنوشت مشخصی ندارد. 

جزئیات تفاهم نامه ارتش با مدیران استانی

معاون مهندسی  و ساخت راه و شهرسازی لرستان در خصوص جاده سراب یاس می‌گوید: با توجه به اینکه محور سراب یاس یکی از محورهای گردشگری و از طرفی محل تردد روستاهای بخش پاپی است همچنین جزو مبادی ورودی شهر محسوب می‌شود تعریض آن یکی از مطالبات مردم و نمایندگان مجلس بود.

گودرز باباعباسی با اشاره به اینکه تعریض این محور چند سال پیش در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه جلسات متعددی با ارتش در راستای تملک زمین انجام شد، می‌افزاید: با توجه به اینکه تامین اعتبار محور از منابع استانی بود و پولی برای تملک در اختیار نداشتیم قرارشد راه و شهرسازی در ازای پول ارتش یک حصار سه کیلومتری  و یک پاسدار خانه احداث کند.

وی بیان می‌کند: در نهایت تفاهم نامه ساخت حصار و پاسدارخانه بین مدیران استانی و ارتش بسته شد و پس از این تفاهم نامه قراردادی را با پیمانکار منعقد کردیم و توانستیم 1880 متر از حصار را انجام دهیم، اما ساخت پاسدارخانه به دلیل نبود اعتبارانجام نشد.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه  سیل 98 باعث از بین رفتن بخشی از محور شد، می‌گوید: این موضوع باعث جا به جایی محور و در نهایت ورود به ملک ارتش شد که تملک آن نیازمند اعتبار است، پیمانکار پس از سیل و آرام شدن اوضاع چهار بار شروع به تجهیز کارگاه کرد اما ارتش مانع شد.

باباعباسی می‌گوید: حرف ارتش این بود تا زمانی که راه و شهرسازی تمام تعهدات خود را اجرا نکند ما اجازه بهسازی و آسفالت را نمی‌دهیم، ما هم هر چه اصرار کردیم حداقل اجازه بدهید عملیات بهسازی را انجام دهیم شاید از منابع ملی توانستیم اعتباری جذب کنیم اجازه ندادند.

وی عنوان می‌کند: البته ناگفته نماند در تفاهم نامه هم این موضوع ذکر شده بود که راه و شهرسازی در ابتدا باید تمام تعهدات خود را انجام بدهد، اما پروژه یک ریال اعتبارندارد، عملیات اجرایی در محور سراب یاس نیازمند رفع معارض است  و چون اعتباری وجود ندارد کار پیش نمی‌رود.

 

اعتبار لازم برای تکمیل محور

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی لرستان در خصوص پل بلیلوند نیز با اشاره به اینکه پل در حال حاضر از پیشرفت 39 درصدی برخوردار است، عنوان می‌کند: تاکنون پیمانکار حدود 5 میلیارد تومان هزینه کرده است و تنها یک میلیارد و 900 میلیون تومان دریافت کرده است، اگر بتوانیم از منابع استانی اعتباری جذب کنیم امسال پل تکمیل می‌شود.   

باباعباسی اعتبار لازم برای کل محور را حدود 65 میلیارد تومان عنوان می کند و می‌گوید: برای بهسازی و آسفالت جاده 40 میلیارد تومان، تملک زمین ارتش نیازمند ده میلیارد تومان و تکمیل پل نیازمند 15 میلیارد تومان است، این در حالی است که پروژه اعتباری ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: علاوه بر ممانعت ارتش انتقال راه‌های فرعی و روستایی مطابق مصوبه جلسه شورای عالی اداری وزارت راه و به راهداری منتقل شد، با این وجود ادامه عملیات بهسازی و آسفالت جاده به چز پل بلیلوند که قرارداد آن پابرجا است توسط راه و شهرسازی مقدور نیست.
 
 تاکید بر مشخص شدن درجه راه

معاون فنی و راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل و جاده‌ی لرستان در خصوص جاده سراب یاس می‌گوید: اینکه تکمیل محور جزو تعهدات اداره راهداری است یا خیر بر اساس درجات راه‌ها مبنی بر فرعی، روستایی و اصلی مشخص می‌شود.

مصطفی ملکی صادقی می‌افزاید: اگر این محور پس از کارشناسی جزو محورهای فرعی و روستایی باشد که اداره راهداری متولی است ، اما اگر جزو راه‌های اصلی قرار بگیرد که متولی راه و شهرسازی است.

وی ادامه می‌دهد: پس از مشخص شدن متولی باید سراغ رفع معارض و تامین اعتبار رفت، زیرا بهسازی و آسفالت این محور جزو مطالبات مردم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول