اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

تخت بدون اکسیژن و پرستار مانند تفنگ بدون فشنگ است/روایت کادر درمان از کمبودها+فیلم

در سیستان و بلوچستان قشری که این روزها مظلوم واقع شده اند کادر بهداشت و درمان هستند که به سبب اینکه مبادا با آنها برخورد شود، حتی جرات تشریح کمبودهای حوزه کاری خود را ندارند. می سوزند و میسازند اما وجدان بیدارشان در مقابل کوتاهی ها اجازه سکوت نمی دهد و تلاش دارند مشکلات بیمارستانها را تشریح کنند حتی اگر گمنام بمانند.

تخت بدون اکسیژن و پرستار مانند تفنگ بدون فشنگ است/روایت کادر درمان از کمبودها+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، این روزها در سیستان و بلوچستان از مشکلات بیماران مبتلا به کووید 19 زیاد می‌گوییم.

از مشکلات غساله خانه ها و آرامستان ها از وضعیت تعطیلی ها که کار و کسب بازاریان را بهم ریخته است.

تنها قشری که این روزها مظلوم واقع شده اند کادر بهداشت و درمان هستند که به سبب اینکه مبادا با آنها برخورد شود جرات تشریح کمبودهای حوزه کاری خود را ندارند. می سوزند و میسازند اما وجدان بیدارشان در مقابل کوتاهی ها اجازه سکوت نمی دهد و لاش ارند با رسانه ها ارتیاط بگیرند حتی گمنام اما مشکلات بیمارستانها را تشریح کنند.

رئیس و روسا هم که سعی دارند همه چیز را گل و بلبل نشان دهند، خوش خدمتی به قیمت جان مردم اوج بی انصافی است.

چند روز است که پیام های متعدد از پرستاران و پزشکان مختلف استان به خبرگزاری فارس ارسال میشود که برای سلامت و نجات جام مردم این مشکلات را انعکاس دهید اما نام نبرید... ما دنبال پست و مقام نیستیم فقط نمیتوانیم بی تفاوت باشیم.

یکی از پزشکان عفونی زاهدان می گوید: اگر تخت خالی دارند چرا در چند روز گذشته بارها ریاست دانشگاه و نماینده زاهدان و خاش و سراوان اعلام کردند که تخت های بیمارستانی پر شده است.
اگر تخت خالی دارند چرا سازمان مدیریت به فوریت صد میلیارد تومان برای احداث دو بیمارستان صحرایی اختصاص داده است؟
تخت بدون اکسیژن و پرستار مانند تفنگ بدون فشنگ است، نیاز امروز مردم استان مدیریت صحیح است نه نمایش و صحنه سازی.

یکی از پرستاران بخش کرونا نیز می‌گوید از جمله اشکالات موجود در مدیریت بیماران کرونایی در حال حاضر موار زیر است.
کمبود شدید اکسیژن،  کمبود تجهیزات کمک تنفسی مانند CPAp و ماسک مربوط به انها که هزینه های نسبتا کمی دارند و تهیه انها هم بسیار راحت است،  خستگی کادر درمان خصوصا پرستاران، اطلاع رسانی ناکافی به مردم از طرف دانشگاه و فرافکنی موضوع، اختلاف نظرهای شدید بین مدیران دانشگاه و روسای بیمارستانها در رده های مختلف خصوصا در مورد بیمارستان علی بن ابیطالب، سومدیریت شدید در بیمارستان علی بن ابیطالب اعم از رییس و معاونین که هیچ کدام تجربه مدیریتی کافی نداشته اند.

پرستار دیگری که نخواست نامش فاش شود، کمبود شدید اکسیژن مرکزی، کمبود دستگاه های کمک تنفسی مثلCPAPو BiPAP وماسک های مربوط، عدم حمایت مالی و معنوی از پرسنل ( عدم پرداخت حق کویداز اذر۹۹ )، مانومتروفلومتراکسیژن و کمبود داروهای بیهوشی را از دیگر مشکلات بیمارستانها نام برده است.

در این بین برخی پزشکات پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع هم ارائه دادند که از جمله آنها در زیر آمده است

خرید دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل،  تهیه دستگاههای کمک تنفسی که هزینه زیادی ندارند و به طور مثال دستگاه CPAP کمتر از ده ملیون تومان و ماسک کمتر از ۱/۵ ملیون تومان قیمت دارد، تشویق پرسنل و پرداخت معوقات انها، به جای پرداختن به افتتاح ساختمان ۳۲۰ که نقایص زیادی دارد و مسئولین دانشگاه فقط به جهت افتتاح در دوران مدیریت خودشان پیگیر آن هستند و از نظر فنی غیر منطقی است باید تمام توان خود را در این زمان به تجهیز بخش های موجود بپردازند تا کیفیت خدمت رسانی بهتر شود.

همچنین پرستار دیگری می گوید: حدود ۱۴ تخت روز گذشته در اورژانس نصب کردند، سایر بخش ها تجهیز نشده فشار اکسیژن در بیمارستان جدید پایین است.

اگر از بخش های مختلف بیمارستان 320 تخت خوابی فیلم گرفته شود کاملا مشخص است که هنوز آماده بهره‌برداری نیست، طبقات بالا هنوز بنایی دارند.

پرستار دیگری می گوید: دیشب ۱۰ تخت در اورژانس اضافه کردند که امروز نشان دهند، تحت خالی دارند، مریضهای سرطانی را به زور مرخص کردن که بکن بخش‌ها خالی هست واکثر مریض های غیرکرونایی به بهانه اینکه ممکن است کرونا بگیریند را مرخص کردند.

یکی دیگر از پزشکان می گوید: با توجه به پیک جدید کرونا و رعایت پروتکل همه پرسنل از تایمکس استفاده میکنند ساعت ۱۳:۳۰تا ۱۴:۳۰ که این امر باعث انتقال سریعتر بیماری میشود و باید حضور پرسنل غیردرمانی به صورت یک سوم و یا یک دوم باشد طبق دستور ریاست دانشگاه، ولی همه پرسنل در محل کار حاضر و این موضوع نیز باعث همه گیری ویروس کرونا خواهد شد.

 

یکی دیگر از پزشکان می گوید: با توجه به پیک جدید کرونا و رعایت پروتکل همه پرسنل از تایمکس استفاده میکنند ساعت ۱۳:۳۰تا ۱۴:۳۰ که این امر باعث انتقال سریعتر بیماری میشود و باید حضور پرسنل غیردرمانی به صورت یک سوم و یا یک دوم باشد طبق دستور ریاست دانشگاه، ولی همه پرسنل در محل کار حاضر و این موضوع نیز باعث همه گیری ویروس کرونا خواهد شد.

در شرایطی که ۲۰ روز است هیچ بیمار الکتیوی بستری نشده تلاش دارند بیماران نسبتا اورژانسی را با تهدید امکان ابتلا به کووید ترخیص میکنند که بگویند ما تخت خالی داریم.

به درخواست خبرگزاری فارس امروز بازدید خبرنگاران از بیمارستان بظاهر آماده 320 تخت خوابی شهید سلیمانی زاهدان انجام شد اما 320 تخت خواب بستری و اماده انصافا وجود نداشت، تخت های بستری از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نبودند.

میری مدیر بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان بجای پاسخ به خبرنگاران با توضیحاتی که هیچی مطلبی از آن در نمی اید طفره رفت و به بهانه بازدید مسؤولان از این بیمارستان سوالات خبرنگار فارس را بی جواب گذاشت.

مراکز درمانی سیستان و بلوچستان با کمبود تجهیزات و پزشک مواجه هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: نبود امکانات بیمارستانی و کمبود پزشک از دیگر دلایل آسیب ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در این منطقه بوده است، کما اینکه در حوزه انتخابیه‌ام تنها یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی فعالیت دارد که هفته گذشته چند روزی نیز در این منطقه حضور نداشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بیمارستان سراوان از حداقل‌های امکانات درمانی نیز بی‌بهره است و هر فردی که به کووید 19 مبتلا می‌شود ناچار باید به زاهدان برود.

بخش درمان کووید 19 بیمارستان‌های سراوان شبیه دخمه است

ملک فاضلی اظهار کرد: درصد بالایی از بیماران کرونایی که به زاهدان مراجعه کرده‌اند از سراوان هستند به این دلیل که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به وظیفه خود برای توانمندسازی مراکز درمانی حوزه انتخابیه‌ام عمل نکرده است، چرا که نمی‌داند ریشه این  مشکل به کجا برمی‌گردد.

وی افزود: بازدیدی که از بخش درمان کووید 19 بیمارستان‌های سراوان داشتم بیشتر به دخمه شبیه است و بیماران در این بخش احساس آرامش ندارند و این در حالی است که باید بهترین بخش بیمارستان که دارای تجهیزات کامل و تهویه هوا باشد به آنها اختصاص داده شود تا بیماران ناچار نباشند برای دریافت خدمات درمانی به زاهدان بروند.

فاضلی تصریح کرد: یک پزشک اورژانس بیمارستان رازی در گزارشی که به بنده ارائه داد به این نکته اشاره کرد که از 60 بیماری که در مدت 4 ساعت ویزیت کرده بود، 80 درصد مشکوک به ابتلا به کووید 19 بوده‌اند، اما دانشگاه زاهدان احساس می‌کند که سراوان با مشکل شیوع کرونا مواجه نشده است.  

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون باید برای رفع بحران ایجاد شده به توانمندسازی امکانات حداقلی موجود در بیمارستان‌های این منطقه به ویژه سراوان که به دلیل بی‌توجهی مسئولان حتی استانی به محروم‌ترین نقطه این استان تبدیل شده است، پرداخت تا بتوانیم از تداوم از دست رفتن عزیزانمان پیشگیری کنیم.

نماینده مردم سیستان در مجلس نیز بیان کرد: وضعیت در سیستان و بلوچستان خوب نیست، پیوسته در حال پیگیری هستیم، وزیر بهداشت قول هایی داده، تیم هایی اعزام و امکاناتی از سوی هلال احمر و دیگر نهادها به استان ارسال شده است.

 باید امکانات بیشتری به سیستان و بلوچستان ارسال شود

حبیب الله دهمرده، ادامه داد: انتظار می رود بسته های بهداشتی و تجهیزات با مدیریت توزیع شود و بیمارستان هایی که نیاز به ملزومات دارویی و درمانی دارند، به موقع تجهیز شوند.

دهمرده اضافه کرد: برای واکسن پیگیری هایی در حال انجام است، متاسفانه دولت در این رابطه به کندی عمل کرد، باید بیشتر و بهتر ورود می کرد و از داخل و خارج واکسن تامین می شد که البته در کشور در زمینه تولید کارهای خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر این که با توجه به هشدارهایی که از قبل داده شده بود، باید امکانات بیشتری به سیستان و بلوچستان ارسال و افراد بیشتری واکسینه می شدند، گفت: اکنون که در شرایط بحرانی قرار داریم باید واکسیناسیون افراد بالای 50 سال و کادر پزشکی تسریع شود، مردم هم باید مراعات و پروتکل ها را رعایت کنند.

نماینده مردم سیستان تاکید کرد: دولت در زمینه واکسن و انسداد مرزها غفلت کرد، در حالی که از مدت ها قبل هشدارهای لازم داده شده بود، از سویی در این شرایط بحرانی وزیر بهداشت و درمان باید اولین فردی می بود که به سیستان و بلوچستان می آمد، این اتفاق از نظر روحی و روانی نیز می توانست تاثیراتی به همراه داشته باشد و از سویی ورود تجهیزات بیشتر را تسریع می کرد.

وی اذعان کرد: ایراد به دولت وارد است، چراکه در کل کشور و از جمله سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع کرونای هندی در کشورهای همسایه می توانست، بهتر عمل کند، در شرایط فعلی مسئولان استانداری، وزارت کشور و بهداشت و درمان و دیگر دستگاه ها باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات به حداقل برسد، مرز باید کنترل شود و اجازه رفت و آمد ندهند.

دهمرده افزود: استاندار به عنوان رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گیرنده است، می توانست بهتر عمل کند، اما نه تنها وی بلکه کل دولت به دلیل شرایط به وجود آمده در سیستان و بلوچستان باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت باید در این شرایط بحرانی به سیستان و بلوچستان بیاید، تعدادی دیگر از مسئولان هم اعلام کرده اند که قرار است به استان سفر کنند که باید به آن ها گفت خیلی زود دیر می شود، نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد.

گزارش: سهیل معیری

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول