اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

بارش‌ها در آذربایجان‌غربی ۲۷درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در پی کاهش ۲۷ درصدی بارش‌ها در آذربایجان غربی، حجم ذخایر سدهای استان ۲۱ درصد کاهش یافته است.

بارش‌ها در آذربایجان‌غربی ۲۷درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه و به نقل از شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، یاسر رهبر دین با بیان اینکه در حال حاضر حجم آب موجود در مخازن سدهای استان ۱۰۳۵ میلیون متر مکعب است، اظهار داشت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۱۸ میلیون مترمکعب بود و آمار مقایسه‌ای نشان از کاهش ۲۱ درصدی حجم مخازن سدهای استان دارد.

وی تصریح کرد: سد بوکان با ۳۸۷ میلیون مترمکعب، سد آغ چای با ۱۶۲ میلیون مترمکعب و سد شهرچای با ۱۲۴ میلیون مترمکعب بیشترین حجم آبی را به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش حجم بارش‌ها در استان، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، ۲۸٠ میلی متر بارش در استان ثبت شده است که نشان از کاهش ۲۷.۶ درصدی بارش‌ها در کل استان است.

رهبردین با بیان اینکه بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون نیز ۲۴.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد، افزود: با وجودی که آب کشاورزی را ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم، همچنان آبی برای رهاسازی نداریم و چنانچه این کار را انجام دهیم امکان تأمین آب شرب در پاییز و زمستان را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأثیر کاهش بارندگی بر معیشت مردم و اقتصاد کشاورزی منطقه تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ بارش‌ها خوب بود و توانستیم از محل ذخیره آب برای دریاچه رهاسازی را انجام دهیم و کشاورزی هم به مشکل برنخورد اما در زمان خشکسالی به دلیل کامل نبودن زیرساخت‌ها تنش خواهیم داشت.

وی با اشاره به تأثیرگذاری برنامه احیا روی بخش صنعت منطقه گفت: در خصوص تأمین آب بخش صنعت اقدامات خوبی انجام شده، از محل انسداد چاه‌های غیرمجاز درصدی را برای بخش صنعت در نظر گرفتیم که عملیاتی شده، دستگاه‌های مربوطه در استان نیز همراهی کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ادامه با بیان اینکه برای رهاسازی آب به دریاچه چند آیتم از جمله میزان بارش را در نظر می‌گیریم، افزود: متأسفانه امسال میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته ۲۵ درصد، ذخایر برفی ۵۰ درصد و میزان آب ورودی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۷۰ درصد کاهش یافته، ضمن اینکه اولویت هم تأمین آب شرب است، بنابراین آبی برای رهاسازی به دریاچه وجود ندارد. ضمن اینکه باید حجمی از آب هم در ذخایر سدها باقی بماند تا اگر در شش ماهه دوم سال آبی بارندگی نباشد بتوانیم آب را تأمین کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول