اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تحقق 134 درصدی طرح توسعه گلخانه‌ها در استان آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: استان آذربایجان‌شرقی از نظر درصد پیشرفت برنامه توسعه گلخانه‌ها، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.

تحقق 134 درصدی طرح توسعه گلخانه‌ها در استان آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد عالی استان آذربایجان‌شرقی در تحقق اهداف طرح توسعه گلخانه‌های کشور اظهار داشت: طبق برنامه ابلاغی و تعیین شده از سوی وزارت جهادکشاورزی تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰، استان آذربایجان‌شرقی باید ۱۱۵ هکتار از برنامه را محقق می‌کرد که خوشبختانه با برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب از زمان پیشی گرفته و با احداث و توسعه ۱۴ گلخانه تجاری، میزان عملکرد استان با میزان تحقق ۱۳۴.۷ درصدی به ۱۵۴.۹ هکتار رسیده است و استان آذربایجان‌شرقی از این حیث در رتبه نخست کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با ارائه آمار مربوط به طرح توسعه گلخانه‌ها در کل کشور گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از ۳ هزار و ۵۲ هکتار برنامه توسعه گلخانه‌ها، حدود ۳۷۸ هکتار انواع گلخانه‌های تجاری، گلخانه‌های کوچک مقیاس و سازه‌های فنی و سبک (سایبان کشاورزی) با میزان تحقق  ۱۲.۴ درصد در سطح کشور توسعه یافته است.

وی افزود: از ۳۷۸ هکتار توسعه گلخانه‌های اجرا شده در سطح کشور ، ۱۴۳ هکتار معادل ۳۸ درصد به صورت خود اجرائی و ۲۳۵ هکتار معادل ۶۲ درصد با استفاده از تسهیلات بانکی به اجرا در آمده است.

فتحی با اشاره  به جزئیات این طرح افزود: از ۱۴۳ هکتار توسعه به صورت خود اجرائی،  ۱۱۷ هکتار معادل ۸۲ درصد به گلخانه‌های تجاری تعلق داشته و ۹ هکتار معادل ۶ درصد به گلخانه‌های کوچک مقیاس و ۱۷ هکتار معادل ۱۲ درصد به سازه‌های فنی و سبک اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ۹۶ درصد توسعه گلخانه‌های تجاری از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند، یادآور شد: این عدد معادل ۲۲۵ هکتار از ۲۵۳ هکتار سطح توسعه گلخانه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی می‌باشد و ۱۰ هکتار معادل ۴ درصد به سازه‌های فنی و سبک (سایبان‌های کشاورزی) تعلق دارد.

فتحی پیشرفت طرح توسعه گلخانه‌های کشور از شروع برنامه اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در کل کشور را ۷۳ درصد عنوان کرده و گفت: سال‌جاری و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید ۳۰۵۲ هکتار گلخانه توسعه و قابلیت بهره‌برداری داشته باشد که تا پایان خردادماه با تحقق ۱۲ درصد برنامه، ۳۷۸ هکتار توسعه یافته است.

 وی، میزان تحقق این طرح از سال ۱۳۹۵ تا انتهای سال ۱۳۹۹ را به ترتیب ۷۹ درصد، ۷۲ درصد، ۹۶ درصد، ۷۹ درصد و ۹۴ درصد بیان کرد و افزود: از ۱۷ هزار و ۸۲۶ هکتار برنامه پیش‌بینی شده توسعه گلخانه‌های کشور در این مدت ، ۱۳ هزار و ۳۹ هکتار آن تحقق یافته است.

گفتنی است، استان‌های لرستان، قزوین، گلستان، اردبیل و تهران به ترتیب با ۴۷، ۳۹.۵ ، ۳۲.۲ ، ۲۷.۶ و  ۲۶.۴ درصد سطح پیشرفت برنامه ابلاغی طرح توسعه گلخانه‌ها پس از استان آذربایجان‌شرقی در رتبه های دوم تا ششم کشور قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول