اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از تلف شدن ماهی‌ها در رودخانه کرخه در حمیدیه تا هورالعظیم

حق‌آبه هور العظیم و رودخانه کرخه در شهرستان حمیدیه زمانی داده شده که حجم بزرگی از ماهی‌ها تلف شد و زندگی آبزیان دیگری در خطر نابودی قرار گرفت.

از تلف شدن ماهی‌ها در رودخانه کرخه در حمیدیه تا هورالعظیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هورالعظیم، تالابی که دیگر عظیم نیست و سدسازی‌های کارشناسی نشده، طرح‌های انتقال آب، فعالیت شرکت‌های نفتی و... بیش از پیش شیره جان آن را گرفته است تا این تالاب در همسایگی طولانی‌ترین رودخانه کشور در برزخ مرگ و زندگی دست و پا بزند.

دو سال گذشته با ورود به دوره ترسالی و وقوع بارندگی شدید و سیل در استان انتظار می‌رفت قصه تشنگی هور العظیم به سکانس پایانی خود رسیده و هور به روزهای اوج خود دست پیدا کند.

اما از آنجایی که مدیریت منابع آبی در استان در جهت تحقق اهداف مرکز پیش می‌رود سیل نیز  برای هور سرابی بیش نبود.

 در فاصله اهواز تا هویزه و شرق رفیع شاید ده‌ها نقطه نفتی مشاهده می‌شود که آب تالاب را خشک و با کشیدن جاده به نوعی تالاب را خفه کرده‌اند و بین قسمت‌های مختلفش هیچ جریان آبی وجود ندارد این در حالی است که متولیان وزارت نیرو از دادن حق‌آبه هور صحبت می‌کنند.

 

اکنون بخش بزرگی از تالاب هور العظیم خشک است تا آنجایی که حجم بزرگی از گونه‌های مختلف ماهی تلف شده و گاومیش‌ها برای فرار از بی‌آبی و گرما خود را به آغوش فاضلاب سپرده‌اند.

تنها راه نجات هور العظیم دادن حق‌آبه آن است

تنها راه احیای هور العظیم تامین حق‌آبه‌اش است و تنها مسیری که می‌تواند آن را احیا کند رودخانه کرخه است اما حتی زمانی که سد کرخه آبگیری شد به میزان  لازم آبی در تالاب رها سازی نشد و  مسوولان به رسانه‌ها این را القا می‌کنند که دلیل خشکی هور العظیم خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی است.

چند روز گذشته پس از مطالبه گسترده رسانه‌ها، فعالان محیط زیست و مردم مسوولان وزارت نیرو برای رها سازی مقداری آب در هور متقاعد شدند اما سید باقر موسوی فعال محیط زیست می‌گوید: آبی که در هور العظیم رها سازی شده است نسبت به حقابه هور بسیار ناچیز است و برای جلوگیری از ادامه مرگ و میر آبزیان و حیات وحش تالاب کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی با اهداف مختلف، آب حکم طلا را برای مسوولان وزارت نیرو دارد، افزود: پشت سد کرخه، میلیون‌ها لیتر مکعب آب ذخیره شده است که می‌توان با رها سازی حجمی از آن هور را از یک فاجعه بزرگ زیست محیطی نجات داد.

این فعال محیط زیست بیان کرد: ما می‌دانیم حق‌آبه هور العظیم را آن طور که انتظار داریم تامین نمی‌کنند اما حداقل به اندازه‌ای آب رها سازی شود تا از بحران بزرگی که مردم، احشام و آبزیان در منطقه با آن روبرو هستند جلوگیری شود.

اما مسوولان محیط زیست در مرکز و استان معتقد هستند: خشکی هور العظیم در این فصل از سال طبیعی است و با استناد به تصاویر هوایی تاکید می‌کنند که بیش از 75 درصد سطح هور العظیم آب دارد و مخازن دو، سه و چهار 80 تا 86 درصد بیشترین سطح آبگیری را در خود جای داده‌اند.

 

تکذیب تلف شدن ماهی‌ها در بخش ایرانی هورالعظیم

احمد رضا اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تکذیب تصاویر ماهی‌های تلف شده در هور العظیم در کنار شطِ علی، اظهار کرد: بر اساس بازدیدی که از هور العظیم  انجام شد محل تجمع  ماهی‌ها تلف شده‌ مربوط به دایک مرزی در بخش عراقی هور العظیم است.

وی افزود: با توجه به تبخیر بسیار بالای تالاب و کم بودن آورده رودخانه در  تالاب در بخش عراقی  در نتیجه سبب تلف شدن ماهی‌ها شد.

تلف شدن ماهی‌ها در رودخانه کرخه در حمیدیه

این در حالی است یک هفته گذشته نیز و  به اذهان امیر عطشانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان حمیدیه، کاهش شدید جریان آب در رودخانه کرخه نور که در مواردی باقطعی کامل نیز همراه بوده مقادیر زیادی از آبزیان در حوضچه‌های آب پخش حمیدیه تلف شدند.

اگر چه تلف شدن آبزیان در رودخانه کرخه نور در شهرستان حمیدیه موضوع جدیدی نیست  و تقریبا  هر ساله در تابستان شاهد آن هستیم اما پس از رسانه‌ای شدن این موضوع نیز مقداری آب در رودخانه کرخه نور  رها سازی شد.

 

رهاکردن مقداری از حق‌آبه رودخانه کرخه نور که چندین هفته  شهروندان حمیدیه عکس‌هایی از  کف رودخانه و تلنبار شدن زباله در آن در فضای مجازی منتشر می‌کردند همچنین رها سازی آب در  هور العظیم نشان داد ذخیره این حق‌آبه در پشت سد کرخه و سیمره وجود دارد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول