اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

همپیمانان قدس۴؛ فضای مجازی در «سیف القدس» سلاحی مؤثر علیه اسرائیل شد

مهیمانان ویژه‌برنامه شبکه المیادین به مناسبت سالروز جنگ 33 روزه، تأکید کردند جوانان فلسطینی در نبرد «سیف القدس»‌ موفق شدند، فضای مجازی را با رویکرد درست، به سلاحی مؤثر علیه رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

همپیمانان قدس۴؛ فضای مجازی در «سیف القدس» سلاحی مؤثر علیه اسرائیل شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در چهارمین روز از ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سی‌وسه‌ روزه سال ۲۰۰۶، میزبان تحلیلگرانی از کشورهای مختلف بود. 

میهمانان این شبکه در این برنامه تأکید کردند که وجهه رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه (سیف القدس) بشدت آسیب دید و این به دلیل استفاده صحیح از رسانه و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی بود چرا که جوانان فلسطینی با رویکردهای درست و استفاده بیشتر از زبان‌های خارجه، توانستند حقیقت را به گونی به افکار عمومی جهان برسانند که این بار افکار عمومی بیش از دفعات گذشته با فلسطین همدردی کرد. 

ملیتا، جنوب لبنان؛ تشریح استفاده تل‌آویو از «هسبره» 

«خضر سلامة» کارشناس امور رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی در رسانه، تصویری دروغین و اغراق‌آمیز از خود و توانایی‌هایش ارائه می‌کند، گفت،‌ این امر به دو دلیل است. اول اظهار قدرت و دوم برای آنچه دفاع از خود می‌نامد. مهمترین مورد برای مثال زدن، سامانه گنبد آهنین است. آنطور که اسرائیل در جنگ‌های اخیر تلاش کرده تبلیغ کند، تمرکز این تبلیغ خود را روی گنبد آهنین  به عنوان یک سلاح دفاعی قرار داده است و نیامده روی قدرت تهاجمی هوایی یا تجهیزات نظامی دریایی و حتی نیروی زمینی خود تمرکز کند. این امر به دلیل تبلیغ روی جنبه دفاعی است. 

او گفت، نکته دیگر، مدیریت توحش و کنترل تبلیغات منفی در جنگ‌های متوالی اسرائیل است. در سال ۱۹۸۲ اسرائیل در خلال تهاجم به یک کشور دارای حاکمیتی مثل لبنان،‌ تصویری متجاوز از خود در دید جهان به نمایش گذاشت. آن سال برای اسرائیل از حیث رسانه‌ای فاجعه بود و بعد از این بود که «هسبره» (دیپلماسی عمومی اسرائیل) را راه‌اندازی کرد. اسرائیل برای این دیپلماسی چهار بخش تعریف کرد و اولین آن معرفی خود به عنوان اعجوبه‌ و الگوی دموکراتیک بود. دوم، ساخت شهرک‌های یهودی‌ بود که اینها برای غافل کردن فلسطین از خاک اشغالی ۱۹۶۷ بود. مورد سوم، مظلوم‌نمایی به این عنوان که یهودیان مورد ظلم واقع شده‌اند حال آنکه هر یک از نخست‌وزیرانشان کارنامه‌ای از جنایت و جنگ دارند. و چهارم صلح‌‌طلب نشان دادن اسرائیل است. این رژیم همیشه خود را آماده صلح نشان می‌دهد و مدعی است که کسی یا شریکی برای صلح نمی‌یابد. 

 

خضر در پاسخ به این سوال که اسرائیل از چه ابزاری برای این دیپلماسی استفاده می‌کند، گفت، اول، تبدیل هواداران عادی این رژیم به تبلیغ‌کنندگان برای اسرائیل است. بخصوص در دانشگاه‌های آمریکا که برخی افراد آموزش می‌بینند و در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند. دوم استفاده از برخی دیپلمات‌ها و سازمان‌هاست که روایتی حمایتی از اسرائیل منتشر می‌کنند. سوم سفرهای متعدد به مکان‌های مختلف برای تبلیغ اسرائیل.

"همدردی" با فلسطین باید به "حمایت" از فلسطین تبدیل شود

خضر در ادامه توضیح داد، آنچه نبرد اخیر غزه (سیف القدس) را متمایز کرد،‌ فعالیت رسانه‌ای بود. تنوع زبانی در این فعالیت نیز خود یکی از مشخصه‌های بارز آن بود. برای اولین بار تلاش زیادی شد که محتوای منتشره در فضای مجازی به زبان انگلیسی باشد. چرا که زبان مشترک همه است. ما از ابتدای اتفاقات محله شیخ جراح مشارکت ورزشکاران و چهره‌های سرشناس برای حمایت از این محله در فضای مجازی بودیم... رویکردی که فلسطینی‌ها در اینستاگرام و فیسبوک و همچنین یوتیوب در پیش گرفتند حقیقت فلسطین را خوب برای افکار عمومی روشن کرد. برای همین بود که همبستگی جهانی در این جنگ با فلسطین بیش از دفعات گذشته بود. اما نکته مهمی که هست این است که این همدلی و همدردی را بتوانیم به تأکید و حمایت از ملت فلسطین تبدیل کنیم... خضر توضیح داد که مشکل همدردی این است که موقت و گذراست. اما انتقال به حمایت و تأیید می‌تواند به یک طرح سیاسی فرهنگی تبدیل شود. 

غـزه؛ همراهی اپلیکیشن‌ها با اسرائیل در نبرد سیف القدس

«ایاد القره»‌ مدیر مرکز رسانه‌ای «الشباب» [جوانان]، در خصوص نبرد اخیر غزه با نام «سیف القدس» و تلاش اسرائیل برای حفظ وجهه خود گفت، این جنگ ماهیت این رژیم را بیشتر نشان داد. مقاومت از طریق انتشار صحنه‌های واقعی از واقعیت جنگ و بیان حقیقت تبلیغات رسانه‌ای دشمن را پاسخ داد و هنگامی که ما از موشک‌های مقاومت صحبت می‌کنیم این (از حیث رسانه‌ای) به معنای رعب گسترده در فلسطین اشغالی است و این همان شکست دشمن در تبلیغاتش است.

القره در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه دشمن اسرائیلی در نبرد سیف القدس چطور توانست بر جنایاتش سرپوش بگذارد، گفت،‌  اشغالگران با قدرت تلاش کردند با وارد کردن بیشترین تلفات به غیرنظامیان فلسطینی و تخریب زیرساخت‌ها تلاش کردند این امر را جبران کنند... امروز فعالان رسانه‌ای در فلسطین هستند که واقعیت را در فضای مجازی منتشر کردند و میلیون‌ها آدم در سراسر دنیا آن را مشاهده کردند.

 

القره گفت، هدف این است که پیام فلسطین به کل دنیا ارسال شود و امکانات ما اندک است اما فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ابزار خوبی است. در خلال جنگ اخیر ما تلاش کردیم تمرکز کنیم روی آن فعالانی که میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند. چرا که ما شاهد سیاست رسانه‌ای روشنی هستیم که صدای فلسطین به گوش دنیا نرسد مثلا برنامه اینستاگرام تلاش میکرد برخی پخش‌های زنده را از ادامه فعالیت منع کند. برخی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی کم‌وبیش با اسرائیل همراهی میکردند. مثلا هنگامی برخی کلیدواژه‌های مشخص مثل مقاومت، هنیه، سنوار و فتحی شقاقی استفاده می‌شد، برخی از این برنامه‌ها آن پیام‌ها را حذف می‌کردند با این حال ما در فلسطین تسلیم نمی‌شویم... ما وقتی با سلاح گرم و آتش جنگیدیم، موفق شده‌ایم و این بار نیز زمانیکه با سلاح فضای مجازی جنگیدیم، موفق بودیم چرا که صدای فلسطین را توانستیم به افکار عمومی برسانیم. ما تلاش می‌کنیم که وجهه در هم‌ شکسته دشمن اسرائیلی را رسوا کنیم. 

بغداد؛ تشکیل اتاق عملیات مجازی برای نبرد سیف القدس

«مقتدی المقدسی» فعال و محقق حوزه فضای مجازی در عراق، در پاسخ به سوالی درباره «ارتش الکترونیک» و اثر آن گفت، امروز هر جوانی با گوشی تلفنی که در دست دارد می‌تواند اتفاقات را مستند کند و این همان کاری است که جوانان محله الشیخ جراح در قدس انجام دادند و قبل از آنکه نبرد سیف القدس انجام شود آنان با مستندکردن اتفاقات این محله [که رژیم صهیونیستی قصد داشت منازل آن را تخریب و اهالی آن را کوچ اجباری دهد] موفقیت بزرگی به دست آوردند و آنان این کار را با تجمیع و یکپارچه کردن انرژی و تلاش خود علیه اشغالگران انجام دادند. المقدسی گفت، از این تجربه کشورهای عربی دیگر هم می‌توانند استفاده کنند. این تجربه در سیف القدس به اوج خود رسید.

 

المقدسی توضیح داد، نبرد سیف القدس به چند دلیل متمایز است. اول اینکه جوانان فلسطینی و فعالان فضای مجازی با تخصص‌های مختلف فنی رسانه‌ای، اقدام به تشکیل اتاق‌های عملیات مجازی کردند. به همین دلیل جوانان عراقی یا دیگر جوانان حس کردند که جوانان فلسطینی فرماندهان آنان در این نبرد هستند. و همین امر نه تنها موجب تظاهرات‌های حمایتی از فلسطین در دیگر کشورها شد بلکه جوانان فلسطینی محتوای شعارهای این تظاهرات را گاهاً تعیین می‌کردند و می‌گفتند که روی چه موضوعی تمرکز شود... در کنار این امر، فعالیت رسانه‌ای و فضای مجازی یکی از علل راهبرد انسجام داخلی در فلسطین شد و رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای هم خواستار آن در فلسطین شده بود.

تونس؛ رسانه مهم‌ترین ابزار برای مقابله با روند سازش است

«مبروکه خذیر»  سردبیر روزنامه الصباح تونس نیز در این برنامه با بیان اینکه نقش رسانه، نقشی اساسی است و اسرائیل هم برای مسائل دروغ خودش آن را بخوبی به کار می‌گیرد تا نزد افکار عمومی جهان عرب و اسلام بگوید که حق با اوست، گفت، رسانه یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با روند سازش و عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی است. ما اکنون علاوه بر جنگ نظامی، مقابل یک جنگ دیگر هستیم که اسرائیل در آن تلاش می‌کند که به افکار عمومی بقبولاند که حق با اوست لذا کشورهای بیشتری را برای سازش با خود سوق بدهد... اما در مقابل کشورها یا رسانه‌هایی هستند که با انتشار اخبار صحیح تلاش می‌کنند با این جنگ مقابله کنند. 

 

خذیر در پاسخ به این سوال که اسرائیل در پی سازش‌های چند کشور توانسته به اهداف خود برسد گفت، فکر می‌کنم خیر. چرا که تا زمانیکه مقاومت وجود دارد و مردم عربی و اسلامی با مسئله فلسطین همدلی می‌کنند، فکر می‌کنم زود است که بگوییم اسرائیل موفق شده است. 

خذیر در ادامه توضیح داد، گام درست این است که ما اطلاعات درست را از واقعیت جاری منتشر کنیم. این که فضای مجازی را برای رساندن صدای فلسطین، موثرتر از گذشته کنیم... ما میلیون‌ها هشتگ و به زبان‌های مختلف در جنگ اخیر مشاهده کردیم که از فلسطین حمایت می‌کرد. 

رام الله (کرانه باختری)؛ سیف القدس آگاهی رسانه‌ای فلسطینی‌ها را نشان داد

«میسان القاضی» فعال فضای مجازی در رام الله مرکز کرانه باختری فلسطین در این برنامه گفت، جنگ اخیر (سیف القدس) نمونه خوبی از میزان آگاهی جوانان فلسطینی است. آنها با اطلاع‌رسانی خوب به افکار عمومی دنیا حقیقت را نشان دادند. هشتگ شیخ جراح به پانزده زبان در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد.  جوانان فلسطینی توانستند شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را به سلاحی کارآمد تبدیل کنند. 

 

القاضی گفت، انتشار خوب اخبار از اتفاقات مثل حمله به مسجدالاقصی یا اتفاقات شیخ جراح یا حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به روزه‌داران فلسطینی، اینها و ویدئوهایی که از این اتفاقات منتشر کردند، سبب شد تا ماهیت اسرائیل و صهیونیست‌های ساکن شهرکها بهتر روشن شود. 

القاضی افزود، رژیم اسرائیل جنایت‌های روزانه متعددی در فلسطین مرتکب می‌شود و مهم است که ما بتوانیم دیگران را از این اتفاقات که در داخل فلسطین رخ می‌دهد، مطلع کنیم اتفاقاتی مثل بازداشت‌های روزانه، حمله برای استیلا بر مزارع کشاورزی، بیرون کردن مردم از خانه‌های خود. لذا مهم است که ارتباط حفظ و اقدامات جنایتبار اسرائیل افشا شود. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول