اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

دو روایت متفاوت از رویاروی کم‌آبی در شالیزارهای گیلان + فیلم

علیرغم اینکه شرکت آب منطقه‌ای گیلان در تلاش است تا آب را عادلانه و نوبت‌بندی بین شالیزارها تقسیم کند، کشاورزان معتقدند به دلایل مختلف منابع آب در دسترس، اراضی شالیزاری آن‌ها را به‌خوبی سیراب نمی‌کند.

دو روایت متفاوت از رویاروی کم‌آبی در شالیزارهای گیلان + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فصل زراعی امسال در گیلان با چالش‌های اساسی هم برای دولت و هم برای کشاورزان تبدیل‌شده و این چالش ریشه در کاهش منابع آب، افزایش دما و همچنین عدم اجرای تقویم زراعی از سوی کشاورزان دارد.

آب منطقه‌ای گیلان به‌عنوان متولی اصلی در تأمین و توزیع آب در جهت توزیع عادلانه و متناسب با نیاز اراضی شالی‌کاری به این مایه حیاتی، رهاسازی نوبت‌بندی آب را در همان آغاز فصل زراعی در پیش گرفت و تاکنون نیز این طرح مصرف بهینه در دستور کار قرار دارد.

مسؤولان گیلان اعلام کرده‌اند که منابع آب کشاورزی پشت سد منجیل در مقایسه با سال گذشته به حدود یک‌سوم رسیده و معنا و مفهوم این خبر آن‌ها نشان داد که کشاورزی و به‌ویژه برنج‌کاری استان در فصل زراعی کنونی با بحران و تنش آبی روبرو است.

در پی کاهش منابع آب زراعی در گیلان ، اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز بر لزوم بیمه اراضی کشاورزی تأکید کرد و در اطلاعیه‌هایی که از این اداره کل صادرشده بود، کشاورزان را تشویق به بیمه محصولات کشاورزی کردند که این مسئله بدون شک می‌تواند آرامش کشاورزان را تا حدودی در شرایط کنونی حفظ کند.

اما علیرغم تلاش همه‌جانبه برای تأمین آب زراعی توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان که شبانه‌روز نشناخته و عوامل آن‌ها در تلاش هستند تا با ضرب عملیات به هنگام آب کافی را برای شالیزارها تهیه کنند، برخی از کشاورزان همچنان از نرسیدن آب زراعی به اراضی خود گله‌مندند و این موضوع تنها معطوف به یک منطقه و شهرستان خاص نیست.

البته در پایش های مستمری که آب منطقه‌ای گیلان در اراضی مورد اعتراض کشاورزان داشته و ویدیوهایی که گرفته‌شده، نشان می‌دهد که مدیریت صحیح بهره‌وری از آب در سطح اراضی شالی‌کاری وجود نداشته است که نمونه آن در ویدیو زیر قابل‌مشاهده است.

 

 

کشاورزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس مدعی هستند کشت و پرورش شالی در مناطق آن‌ها کاملاً سنتی و یا نیمه‌صنعتی است و در این رابطه زمان کاشت و داشت ممکن است با تقویم اجرای تحمیل‌شده به آن‌ها، مطابقت نداشته باشد.

عده‌ای دیگر نیز می‌گویند تقویم زراعی تعریف‌شده برای استفاده دقیق از منابع آب تنها برای مناطق خاصی از کشاورزان تعریف‌شده و کسانیکه با شبکه توزیع آب بسیار دور هستند، تدوین‌نشده است.

 

برخی دیگر از کشاورزان نیز معتقدند رهاسازی و نوبت‌بندی آب بسیار کوتاه است و به دلیل اینکه کشاورزان بالادست اراضی شالی‌کاری را کاملاً غرق آبی می‌کنند، زمانی برای آبیاری اراضی آن‌ها باقی نمی‌ماند.

البته موضوع انباشت آب توسط برخی از شالی‌کاران موضوعی است که برخی از مسئولان آب منطقه‌ای در گفت‌وگوهای خود به آن اذعان داشته و بارها از کشاورزان بالادست و آن‌هایی که به شبکه توزیع آب نزدیک هستند، خواسته‌اند تا دررسیدن آب به کشاورزان پایین‌دست نیز اهتمام ویژه داشته باشند.

بااین‌وجود علیرغم تمام تنگناها و فشارهایی که خواسته و ناخواسته به کشاورزان واردشده، جهاد کشاورزی نیز با در نظر گرفتن تسهیلات برای کشاورزان شرایطی را فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند پمپ‌های آب کشاورزی را تهیه و در مواقع اضطراری استفاده کنند.

البته برخی دیگر از کشاورزان نیز از ظرفیت موجود استفاده کرده و با حمل آب توسط کامیون و انتقال آن به اراضی کشاورزی، دسترنج خود را آبیاری کرده و منتظر رهاسازی آب نماندند.

 

 

حالا با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در سطح کشور و همچنین استان گیلان، خرمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان همچنان از اجرای طرح نوبت‌بندی آب کشاورزی در گیلان در راستای سازگاری با کم‌آبی خبر داده و آن را امری ضروری دانسته است.

وی با اشاره به انجام پنج مرحله آبگذاری کانال‌های کشاورزی در شبکه سفیدرود تاکنون گفته که ششمین مرحله آبگذاری کانال راست سنگر (اراضی شالیزارهای شرق گیلان) از صبح روز سیزدهم تیرماه به مدت هشت روز آغاز و سپس به مدت پنج روز آب این کانال قطع خواهد شد.

کمبود آب زراعی در گیلان و لزوم مدیریت صحیح و مصرف بهینه آن در فصل گرم کنونی تا اتمام سال زراعی و برداشت محصول،  موضوعی است که همگان باید به آن توجه داشته باشند تا بتوان با کمترین خسارت احتمالی وارده، فصل زراعت را در استان به پایان برد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول