به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام ظهر امروز در آئین رونمایی از نخستین مدارس ماندگار در استان فارس اظهار داشت: تلاقی «دینکرد» در دروان قبل از اسلام با فقه اسلامی نشان از توجه به فرهنگ و هویت ایرانی نسبت به کتاب است و در این راستا حضرت علی علیه اسلام می فرمایند ایرانیها اهل کتاب و هستند.
وی در مورد فلسفه یونان گفت: ارسطو دانش بشری را به سه دسته جهان بینی، ایدئولوژی یا دینکرد و هنر تقسیم کرد و در این راستا مجموعه صنایع هنری، پزشکی در هنرستان و نیز جهان بینی و ایدئولوژی در دبیرستان آموزش داده میشود که نشان از اهمیت مدارس ماندگار به تعلیم و تربیت است.
امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: ایرانیها در طول تاریخ و تمدن اسلامی به ویژه در چهل سال اخیر در جنگ تمدنها نقش اساسی و تعیین کنندهای داشتهاند.
نظرات کارشناسانه درپیشبرد ۵۴ مدارس ماندگار کشور الزامی است
نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار کشور با بیان اینکه فارس دومین استان کشور در ثبت مدارس ماندگار است گفت: ثبت همزمان ۵ مدرسه ماندگار در فارس آن هم در عالی ترین مجمع سیاستگذاری یعنی شورای عالی آموزش و پرورش یک اتفاق تاریخی و بی نظیر در دوران مدیریت آموزش و پرورش این استان بوده است.
سید عبداله محبی در آیین آغاز به کار ۵ مدرسه ماندگار در شیراز گفت: در سال ۱۳۸۳ دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری در کشور با هدف پاسداشت فرهنگ کشور اقدام به ثبت مدارس بالای ۵۰ سال قدمت به عنوان مدارس ماندگار نمود.
نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال است که از مصوبه مدارس ماندگار می گذرد گفت: استان فارس بیست چهارمین استان کشور است که اقدام به ثبت مدارس ماندگار در سطح کشور می کند.
محبی گفت: اگر در ثبت مدارس ماندگار مصوبه ای تدوین نمی شد خیلی از این آثار گرانقدر به عنوان میراث آموزش و پرورش تخریب می شد.
وی افزود: اولویت و اهداف اصلی در رابطه با ثبت مدارس ماندگار پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از این ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی است.
نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار گفت: بحث الگو سازی بر اساس سند تحول بنیادین با محور مدرسه صالح و حیات طیبه و ایجاد فضایی ارتباطی برای تعامل با سایر نهاد از دیگر اهداف تاسیس مدارس ماندگاربوده است.
محبی بیان کرد: در عصر جدید هویت دینی، انقلابی و ملی دانش آموزان مورد هدف قرار گرفته و هویت در این ابعاد کمرنگ شده است که مدارس ماندگار فضایی برای تحکیم و توسعه و قالب بندی این هویت ها می تواند ایجاد کند.
وی گفت: در کار پژوهشی باید به عقبه و پیشینه مساله و موضوع پژوهش دقت نظر کافی را داشت و در این رابطه مدارس ماندگار می تواند دایره المعارفی ارزشمند در رابطه با تحقیق و مقاله ها باشند.
نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه در آیین نامه جدید مدارس ماندگار قدمت این مدارس باید به حداقل ۷۵ سال برسد گفت: مدارس ماندگار به عنوان شناسنامه های فرهنگی در انواع متفاوتی از جمله شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتی و ... فعال هستند.
محبی تصویب همزمان ۵ مدرسه ماندگار فارس در بالاترین مرجع سیاستگذاری کشور یعنی شورای عالی آموزش و پرورش را یک اتفاق تاریخی، ارزشمند و بی بدیل در دوران درخشان مدیریت مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان دانست.
گفتنی است که در پایان از تندیس مدارس ماندگار هنرستان های آیت اله طالقانی، هنرستان صنعتی نمازی، هنرستان شهید جوانمردی، دبیرستان های نمازی و شهید بهشتی عشایری رو نمایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان این آئین آیت الله دژکام به عنوان عضو هیئت امناء مدارس ماندگار استان فارس منصوب شد.
انتهای پیام/ن