حمید آیت الهی
تغییرات بنیادین در فرآیند تعلیم و تربیت در آینده:
- اهمیت یافتن یادگیری و یاددهی تعاملی بجای یاددهی و یادگیری یک طرفه
- بسط انتخاب ها و اختیارهای فردی در فعالیتهای زندگی بجای محدود بودن به یک نظام از پیش تعیین شده
- تغییر تدریجی محیط آموزشی از مدرسه و کلاس به فضای مجازی، خانه، یاددهندگان متنوع فضای مجازی، گروههای مرجع
- تغییر از جمع اطلاعات به پردازش اطلاعات
- تعدیل نقش معلم از یاد دهنده به تسهیلگر
- تغییر آموزش به آموزش و مهارت
- تغییر دانش آموز از یاد گیرنده منفعل به یادگیرنده خود اتکاء
- تغییر اساسی در شغلهای آینده از تخصص گرایی به توانایی حل مساله
- تغییر نیازهای جامعه انسانی از نیازهای فیزیکی به نیازهای اطلاعاتی
- تغییر ارزش اقتصادی از امور فیزیکی به امور پردازشی اطلاعات
- تعدیل رویکرد مبنایی فعالیت آموزشی از نقش محوری معلم به نقش محوری دانش آموز.
- تغییر عنوان دانش آموز به توانایی جو
تعدیل آموزش و پرورش نخبه گرا به آموزش و پرورش موثر برای همه استعدادها
- تعدیل آموزش و پرورش نخبه گرا به آموزش و پرورش موثر برای همه استعدادها (تفاوت های فردی)
- تغییر آموزش و پرورش جبری عدالت گریز به بسط عدالت و هم سطحی دسترسی به نیازهای آموزشی و پرورشی
- تغییر ارزشیابی های نمره محور به ارزشیابی های توانایی محور
- رنگ باختن انگیزه ی تشویق ها و تنبیه های بیرونی و ارزش پیدا کردن انگیزه های درونی و لذت حل مساله
- تنوع منابع آموزشی از کتاب درسی به روشهای مختلف رسیدن به مطالب مورد لزوم مخصوصا با استفاده از فضای مجازی
راه حل ها با توجه به نقش پررنگ فضای مجازی
- تنوع دادن به منابع درسی از کتاب درسی به انواع کتابها و منابع فضای مجازی
- فعال ساختن دانش آموز در فضای مجازی سالم
- تعدیل تربیت از تربیت کردن به تربیت شدن مبتنی بر اختیار متربی
- بوجود آوردن موقعیت هایی که دانش آموز را به کنشگر فعال و مثبت تبدیل کند.
- به وجود آوردن موقعیت های فیزیکی و مجازی برای نقش فعال دانش آموز برای کسب مهارت
- تعدیل روشهای ارتقاء مهارت بجای روشهای افزایش معلومات
- ایجاد آموزش و پرورش متنوع با یک هسته اولیه و متغیر متناسب با تفاوتهای فردی در نتیجه محدود نساختن آموزش به کتاب درسی یکسان
- تنوع بخشیدن به منابع درسی متناسب با استعدادهای تمامی دانش آموزان و نه نخبه گرا
- تغییر ارزشیابی ها از ارزیابی اطلاعات دانش آموزان به ارزیابی های توانایی های آنها
- سرعت عمل دست اندرکاران برای تحولات و اتکاء به برنامه های پویا و پرهیز از برنامه های ایستا که عادت آموزش و پرورش ما بوده است.
تغییر ارزشیابی ها از ارزیابی اطلاعات دانش آموزان به ارزیابی های توانایی های آنها
- افزایش نقش والدین در فرآیند تعلیم و تربیت و در نتیجه شکل گیری مثلث معلم- دانش آموز – والدین برای تعلیم و تربیت با توجه به تغییر نقش معلم
بسط تربیت های نوین (سوادها) بصورت فرآیندی در تعلیم و تربیت
پیشنهادها:
- برنامه ریزی برای بسط تربیت های نوین (سوادها) بصورت فرآیندی در تعلیم و تربیت: مثل سواد (تربیت) رسانه ای، سواد مالی، سواد حقوقی، سواد سیاسی، سواد مدیریت و برنامه ریزی، سواد (تربیت) اخلاقی
- برنامه ریزی برای ارتقاء تفکر علمی بجای کنکور محوری
- تدارک وسیع فضای مجازی برای مدارس که در غیر این صورت عوامل دیگر به سرعت این فضا را می ربایند.
- سرمایه گذاری بر پژوهش و ارتقاء فرآیندهای تعلیم و تربیت برای اعمال در مدارس
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.