اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

اداره مطلوب شهر در گرو مدیریت واحد شهری است

مدیریت واحد شهری در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و با انجام امور و وظایف شهری از سوی شهرداری ها شهروندان از اداره مطلوب و بهتر شهر نیز راضی هستند اما این موضوع در ایران هنوز اجرا یی نشده و انتظار می‌رود در دولت جدید به نتیجه برسد.

اداره مطلوب شهر در گرو مدیریت واحد شهری است

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، نداشتن مدیریت یکپارچه شهری توسعه را نامتوازن جلو می برد، پیشرفتی حاصل نخواهد کرد و بیش از آنکه شهری موفق و پویا بسازد شهری ناهموار و بدقواره می ماند که البته می توان با ایجاد هماهنگی لازم و بهره گیری از الگوهای موفق، سایه نبود مدیریت یکپارچه شهری را کم کرد.

گرچه به گفته کارشناسان لازمه تحقق هر کدام از برنامه ریزی های شهری در ایجاد مدیریت واحد شهری است و موجب سبک سازی سازمان ها، اصلاح ساختار و کاهش تصدی گری می شود اما این‌که چگونه و به چه شکلی اجرایی خواهد شد مهم است تا مانند سندهای دیگر در این نظام به بیراهه نرود و تحقق یابد.

اگر در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا امور شهری در دست شهرداری ها است و به نوعی حکمرانی شهر را به‌ عهده دارند اما در شهرهای ایران این رویکرد تاکنون جایی نداشته و شهری در کشور در این زمینه پیشتاز نبوده است.

با توجه به آنچه که در این سال ها در کشور تجربه شده است و وجود شوراهایی که از خود مردم هستند، مشکلات مردم را می‌شناسند و می ‌توانند به ‌طور مستقیم با دستگاه اجرایی مرتبط باشند و این توان را دارند که حتی لایحه مستقیم به دولت و مجلس ارائه دهند.

بر این اساس مشکل ما این است که در کشور هم قانون مدیریت خدمات شهری واحد نداریم و در مدیریت واحد اگر قرار است خدماتی در شهر ارائه شود شهرداری باید صفر تا صد را مدیریت کند که این موضوع می تواند از سوی شورا به طوری جدی مطالبه شود.

در نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی دیگر از مقدماتی‌ ترین مشکلات شهری هم ناهماهنگی میان ارگان‌ ها و نهادهای خدمت رسان در انجام امور است به طوریکه بارها دیده شده که خیابانی آسفالت نو دارد اما شرکت‌ های خدمات رسان اقدام به تخریب آن نموده‌ و این مسئله نارضایتی عمومی را بوجود می ‌آورد.

متاسفانه مقاومت تعدادی از دستگاه های اجرایی و آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم در شهرداری‌ها برای تحقق مدیریت واحد شهری و عدم پیگیری جامع و کامل این موضوع توسط نمایندگان مردم در سنوات گذشته مانع از تحقق این برنامه‌ هاشده است.

مدیریت واحد شهری راه برون رفت از چالش ها

به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، راه برون رفت از چالش ها، مدیریت واحد و یکپارچه شهری است که با تفکیک وظایف، رفع سردرگمی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ ها را به همراه خواهد داشت.

محمدصالح جوکار با تاکید بر اینکه باید برای مدیریت بهتر در حوزه شهری، هم‌افزایی و هماهنگی لازم را بین دستگاه‌های مرتبط ایجاد کرد اظهار داشت: در مدیریت واحد، شهروندان هم می دانند چه کسی و چه ارگان و سازمانی به دنبال اداره مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهر است و دیگر سردرگم بین دستگاه ها نیستند.

وی با بیان این‌که طرح مدیریت یکپارچه شهری در دستور کار کمیسیون شوراهای مجلس است خاطرنشان کرد: در این طرح سعی شده است مسئولیت ‌ها به صورت مستقیم تفکیک شود و یکپارچگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها حفظ شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، نادیده گرفتن قوانین شهرسازی یک چالش جدی برای مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: مدیریت واحد شهری، اداره امور شهرها را با کمترین میزان انجام می دهد و اداره شهر گران نمی شود.

توسعه بدقواره شهر و خدمات نامطلوب نتیجه نبود مدیریت واحد است

از مشکلات اساسی یزد که باعث شده تا شهرداری نتواند خدمات شهری را به صورت کامل به مردم ارائه کند افزایش محدوده شهر یزد است. به گفته کارشناسان، شهر یزد می بایست با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری خود در هفت هزار هکتار مربع متراکم می شد اما الان محدوده شهر یزد ۱۴ هزار هکتار است.

بدون شک با این پراکندگی جمعیت و عدم تراکم محدوده شهری اگر شهرداری تمام تلاش خود را هم انجام دهد هیچگاه مردم از خدمات شهری نخواهند توانست بهره مند شوند.

به بیان دیگر بخشی از معضلات شهر به دلیل نبود مدیریت واحد شهری و ضعف هماهنگی میان ارگان‌ها و نهاد‌های تصمیم گیرنده و تداخل فعالیت‌ها و برنامه‌ها است که مانعی جدی بر سر راه توسعه پایدار است در حالیکه مدیریت شهری باید تمام سیستم‌های شهری اعم از فضای کالبدی و عملکردی آن را پوشش دهد.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر لزوم اجرای مدیریت واحد شهری برای شهر جانی یزد که میراثی ارزشمند برای امروز و آیندگان است اظهار کرد: توسعه بدقواره شهر باعث شده تا آنگونه که باید خدمات شهری مطلوبی به همه ارائه نشود و مردم شهر شاهد توزیع ناعادلانه خدمات باشند.

آیت الله محمدرضا ناصری با بیان این‌که اجرای عدالت و رفع تبعیض باید مورد توجه مسئولان به ویژه مدیران شهری و شوراهای اسلامی قرارگیرد افزود: متاسفانه در تصور عامه شهر به دو بخش بالا و پایین تقسیم شده که به دلیل ارائه بهتر خدمات در برخی مناطق و ضعف خدمات در سایر مناطق این دوقطبی ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که اجرای مدیریت شهری برای تقسیم عادلانه درآمدها، برخورداری همه مناطق از خدمات و رفع تبعیض موثر است عنوان کرد: در حال حاضر مدیریت شهری چندگانه‌ای وجود دارد و سازمان‌ های خدمات رسانی شهری هم فاقد هماهنگی لازم و کافی با یکدیگر بوده و هر کدام ساز خود را می زند و توپ را به زمین دیگری می اندازد.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه ارائه طرح کارشناسی و دقیق از سوی شورای اسلامی شهر یزد برای اعمال مدیریت واحد شهری ضروری است تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر یزد منتخب مردم هستند و باید با حضور گسترده و مستمر در محلات به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

گلایه شهردار یزد از نبود مدیریت واحد شهری

شهردار یزد هم با تاکید بر تخصیص بودجه برای نگهداری از شهر جهانی یزد، از نبود مدیریت واحد شهری در شهرها گلایه کرد.

جمال الدین عزیزی با بیان اینکه مدیریت واحد شهری در اکثر کشورهای جهان وجود دارد ولی در ایران اجرا نشده اظهار کرد: باید این قانون در مجلس اصلاح شده و جهت اجرایی شدن پیگیری شود.

وی افزود: وقتی تنها یک مدیریت در شهر باشد کارها به سادگی پیش می‌رود اما دستیابی به مدیریت واحد شهری نیازمند واگذاری اختیارات لازم به مدیریت شهر است.

شهردار یزد ادامه داد: در مدیریت واحد شهری، هماهنگی و یکپارچه‌‌گی اقدامات در چارچوب بخش‌های دولتی  سازمان‌ های عمومی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان صورت می‌گیرد که این در نتیجه تعامل و هم افزایی بیشتر در مدیریت شهری است.

عزیزی بیان کرد: تجارب دیگر کشورها حاکی از آن است که مدیریت شهر باید در دستان متولی آن یعنی شهرداری باشد و دیگر بخش‌های خدماتی زیرمجموعه شهرداری محسوب شوند اما در کشور هنوز چنین چیزی نداریم و این یک آسیب برای شهرها است.

برنامه ریزی و هم افزایی در فرآیند مدیریت شهری

دنیا در مدیریت یکپارچه شهری از ما بسیار جلوتر است لذا برای داشتن مدیریت واحد شهری تغییر نگاه به شوراها ضروری است تا با استفاده از خرد جمعی و ظرفیتی که دارند از طریق برنامه ریزی درست و هم افزایی بین دستگاه ها به عنوان زیرمجموعه شهرداری در مدیریت واحد شهری از هدر رفت زمان و سرمایه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول