اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد نمازجمعۀ قزوین/از رویداد خوشنویسی مشق آیات تا رونمایی از مستند آیت الله باریک بین

دبیر ستاد نماز جمعهٔ قزوین ضمن تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد اقامۀ نماز جمعه در این شهر گفت: مستندی از زندگی و زمانهٔ آیت‌الله باریک‌بین، امام جمعهٔ فقید قزوین، تهیه شده که طی روزهای آتی رونمایی و اکران خواهد شد، کتاب زندگی ایشان نیز در این هفته رونمایی شده و در بازار کتاب در دسترس قرار خواهد گرفت.

تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد نمازجمعۀ قزوین/از رویداد خوشنویسی مشق آیات تا رونمایی از مستند آیت الله باریک بین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامهٔ نماز جمعهٔ قزوین که صبح امروز در شبستان امیرالمؤمنین(ع) مسجدالنبی(ص) برگزار شد، علی شفیعی‌شاد، دبیر ستاد نماز جمعهٔ قزوین، گفت: نماز جمعهٔ در کنار تمام مسائل فقهی و شرعی، نماد عینی ارتباط و اتصال اجتماعی و فرهنگی امام جامعه با مردم است و رابطهٔ امام جمعه با امت در نماز جمعه تعیین می‌شود، این یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده و منحصر به‌فردی است که نماز جمعه دارد و امام راحل و رهبر عزیز انقلاب نیز تأکیدات و توصیفات عالی در این رابطه داشته‌اند.

وی افزود: رهبر انقلاب فرموده‌اند نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است، نگاه ما نیز همیشه این بوده که نماز جمعه تبدیل به قرارگاه شود و یا قلب فرهنگی شهر باشد و برای این‌که این مسئله مستقر و محقق شود باید تلاش کرد و به‌دنبال راهکار بود.

این مسؤول اظهار کرد: در ۱۲ تیرماه ۱۳۶٠ نخستین نماز جمعهٔ قزوین توسط امام جمعهٔ منصوب حضرت امام(ره) که در ۸ تیرماه همان سال حکم آن صادر شده بود، اقامه شد؛ و امروز چهل سال از نخستین اقامهٔ نماز جمعٔه در قزوین می‌گذرد.

شفیعی‌شاد عنوان کرد: از همان سال ما به این شکل، تکثر نماز جمعه در مناطق قزوین را نداشتیم، یعنی شهرهای استان نماز جمعه نداشتند و تمام این جمعیت در قزوین جمع می‌شدند و نماز جمعهٔ اقامه می‌کردند، اما امروز در شهرهای استان نماز جمعه اقامه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نماز جمعه در این سال‌ها به‌صورت مردمی اداره می‌شده و از حفاظت، انتظامات، برنامه‌ریزی، کارهای فرهنگی و جلب مشارکت مردم توسط خود مردم انجام می‌شده است که آمار مشارکت مردم در نماز جمعهٔ قزوین همواره آمار مطلوب و قابل قبولی بوده است.

دبیر ستاد نماز جمعهٔ قزوین تصریح کرد: با انتصاب آیت‌الله عابدینی به امامت جمعهٔ قزوین و نگاه متفاوت ایشان، رویکردهای فرهنگی نماز جمعه تغییر کرد و طرح های اثرگذاری اجرا شد که در سطح ملی نیز مورد پذیرش قرار گرفت و تقدیر شد.

شفیعی‌شاد بیان کرد: در حوزهٔ کارهای فرهنگی، در حوزهٔ دانش‌آموزی طرح میعاد انجام شد، در حوزهٔ فرهنگی انتشار نشریات جماعت و ذکر جمعه و حتی استقرار میز خدمت که حرکت ماندگار و اثرگذاری در نماز جمعه بود و کارهای بسیار فوق‌العاده‌ای صورت گرفت، اکران فیلم‌های برگزیدهٔ جشنوارهٔ مردمی فیلم عمار نیز تا پیش از محدودیت‌های کرونا انجام می‌شد و مورد استقبال بود.

وی ادامه داد: در چهلمین سالگرد نماز جمعه، هنرمندان خوشنویس قزوینی در رویداد هنری مشق آیات، احادیث و آیات و حتی جملات برگزیدهٔ امامین انقلاب در مورد نماز جمعه را مشق خواهند کرد.

این مسؤول عنوان کرد: از خادمان نماز جمعه طی 40 سال گذشته نیز تقدیر و تجلیل خواهد شد، البته برخی از این خادمان به رحمت خدا رفته‌اند و از خانوادهٔ آن‌ها تجلیل خواهد شد.

شفیعی‌شاد اضافه کرد: رونمایی از طرح مرمت جلوخان مسجدالنبی(ص) نیز در این ایام انجام خواهد شد، با همکاری شهرداری قزوین و دیگر دستگاه‌ها عملیات عمرانی آن در سال جاری آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم فضای زیبای ورودی در مسجدالنبی(ص) داشته باشیم.

وی بیان کرد: رونمایی از تمبر یادبود چهلمین سالگرد نماز جمعهٔ قزوین نیز آماده شده و از این تمبر در شورای اداری رونمایی خواهد شد.

دبیر ستاد نماز جمعهٔ قزوین در ادامه تأکید کرد: هم‌چنین امام جمعهٔ قزوین با حضور مسؤولان و دست‌اندرکاران در مزار حضرت آیت‌الله باریک‌بین، امام جمعهٔ فقید قزوین، حاضر شده و برنامهٔ خاصی در مزار این عالم مجاهد برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: مستندی از زندگی و زمانهٔ آیت‌الله باریک‌بین تهیه شده که طی روزهای آتی رونمایی و اکران خواهد شد، کتاب زندگی ایشان نیز در این هفته رونمایی شده و در بازار کتاب در دسترس قرار خواهد گرفت.

شفیعی‌شاد عنوان کرد: هم‌چنین ماکت و نسخهٔ اولیهٔ نمایشگاه تاریخ شفاهی نماز جمعه قزوین آماده شده و این کار پس از تکمیل در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

این مسؤول در پایان بیان کرد: قزوین نخستین نمازجمعه‌ای بود که فضایی با عنوان مهد آدینه ایجاد کرده بود و طراحی آن را در بهمن ماه ۹۸، پیش از شیوع کرونا یک ماه در مهد آدینه تحت‌عنوان طرح امید ایجاد کرده بودیم تا امکان نگهداری‌، آموزش و نشاط کودکان در نماز جمعه را فراهم کنیم، اما با شیوع کرونا این کار متوقف شد و فعلاً نمی‌توانیم مهدکودک نماز جمعه را که نام آن بچه‌های بهشت بود، ادامه دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول