اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وجود ۵۰ فروند پهپاد کشاورزی در مازندران

راهبر شغلی پهپاد کشاورزی کمیته امداد در مازندران گفت: حدود ۵۰ فروند کشاورزی داریم که در استان مازندران مشغول به کار هستند و هم در بحث بهره‌وری محصول و هم در مصرف نهاده‌ها اثرگذار هستند.

وجود  ۵۰ فروند پهپاد کشاورزی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، هادی شریفیان عصر امروز در مراسم تحویل دو فروند پهپاد سم‌پاشی کشاورزی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: حدود ۵۰ فروند پهپاد کشاورزی داریم که در استان مازندران مشغول به کار هستند و هم در بحث بهره‌وری محصول و هم در مصرف نهاده‌ها اثرگذار هستند.

وی افزود: برای سم‌پاشی و کودپاشی یک هکتار از مزارع در روش‌های سنتی حدود ۴۰۰ لیتر آب نیاز است که در روش پهپادی به ۹ لیتر کاهش پیدا می‌کند و همچنین مصرف سم و کود نیز به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و از نظر افزایش بازدهی محصول نیز دست‌کم  ۲۰ درصد هم باعث افزایش تولید می‌شود.

راهبر شغلی پهپاد کشاورزی کمیته امداد امام خمینی در استان مازندران با بیان اینکه استفاده از پهپاد با استفاده از سامانه شیب سنج در تمامی اراضی حتی کوهپایه‌ای و جنگلی هم قابلیت استفاده دارد، تصریح کرد:حتی استفاده از پهپاد باغات نیز کاربرد دارد و باتوجه به نقشه‌بدی موجب شده هیچ جایی دست نخورده باقی نمانده و  هیچ مکانی دوباره کاری و چندباره کاری نمی‌شود.

شریفیان با اشاره به تجربه موفق استفاده از پهپاد باغ‌های مرکبات در مبارزه با شته ، اضافه کرد: در بحث  مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج نیز به مدت  پنج سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کاربردهای دیگر آن در استان می‌توان  برای تمشک، صیفی‌جات، کلزا، گندم و جو به صورت عملیاتی اشاره کرد که در سطح ده‌ها هزار هکتار مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در روش استفاده از پهپاد خاصیت سم  حفظ می‌شود، تصریح کرد: نکته مهم این است تمام روش‌های نوین در همه عرصه‌ها ارزش افزوده فراوان دارند و پهباد را از این قاعده مستثنا نیست، وقتی پهپاد را وارد مزرعه می‌شود علاوه بر اینکه ۹۸ درصد مصرف آب و ۳۰ درصد  درمصرف سم صرفه‌جویی می‌شود می‌توان زمان را ۴۰ برابر سرعت داد.

راهبر شغلی پهپاد کشاورزی کمیته امداد در استان مازندران  تصریح کرد: موضوع دیگر در استفاده از پهباد جلوگیری از لهیدگی محصول است؛ چراکه حدود ۱۰ درصد از محصولات ما زیر ادوات ما از دست می روند که باتوجه به تولید  ۸۵ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در مازندران عدد بالایی است.

شریفیان یادآور شد: موضوع دیگر در استفاده از پهپاد؛ بحث اشتغال پایدار است و با یک فروند پهپاد می‌توان سه شغل پایدار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: پهپاد برای انجام کار در اراضی به ازای هر هکتار ۴۰۰ هزار تومان وجه پرداخت می‌کنند که کشاورزان با خیالی آسوده این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

راهبر شغلی پهپاد کشاورزی کمیته امداد امام خمینی در استان مازندران  اظهار کرد: استان مازندران ظرفیت بسیار بالایی دارد که امیدواریم  مسؤولان بیشتر توجه کنند تا در آینده شاهد افزایش پهپاد از ۵۰ فروند به ۵۰۰ فروند باشیم.

شریفیان با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل ما در بحث تامین قطعات است، خاطرنشان کرد: از بازار عقب هستیم و بهره برداران می آیند و ما پهپاد موجود نداریم تا به آنان تحویل دهیم که امیدواریم با اتخاذ تمهیدات در این زمینه نیز چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول