اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نتیجه تحقیق رام‌الله درباره پرونده «نزار بنات»؛ خشونت فیزیکی عامل مرگ بود

وزیر دادگستری فلسطین با تایید اینکه دلیل مرگ «نزار بنات» اعمال خشونت فیزیکی بوده، جزئیاتی از نتیجه تحقیقات کمیته تحقیق درباره مرگ این فعال فلسطینی ارائه کرد.

نتیجه تحقیق رام‌الله درباره پرونده «نزار بنات»؛ خشونت فیزیکی عامل مرگ بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الشلالدة» وزیر دادگستری فلسطین و رئیس کمیته تحقیق درباره مرگ «نزار بنات» فعال و منتقد فلسطینی، در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی فلسطین، بخشی از نتایج تحقیقات در این پرونده را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، وی درباره پرونده بنات که پنج‌شنبه پیش، پس از دستگیری از سوی نیروهای امنیتی فلسطین در شهر «الخلیل» جان خود را از دست داد، توضیح داد: «بر اساس گزارش اولیه پزشکی قانونی، نزار بنات از چند ناحیه در بدنش مورد تعرض و خشونت فیزیکی قرار گرفته است. همه جای بدن [نزار بنات] مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و در حین انتقال به مرکز پیشگیرانه امنیتی و قبل از ورود به این مرکز، به کُما می‌رود و گویی که از هوش رفته است».

وی افزود که نیروهای امنیتی در حالی که فکر می‌کردند بنات از هوش رفته، او را با خودروهای سرویس امنیتی به بیمارستان عالی دولتی در الخلیل منتقل می‌کنند اما وی در مسیر جانش را از دست می‌دهد و زنده به بیمارستان نمی‌رسد.

وزیر دادگستری فلسطین گفت: «به کمیته تحقیق از طریق مشاهدات ویدئویی و گزارش‌های موجود ثابت شده که نزار بنات در هنگام خروج از منزل به همراه نیروهای امنیتی در قید حیات بوده اما در مسیر جانش را از دست داده است. دلیل مرگ _در اصل_ شوک ضربه‌ای بود که موجب نارسایی شدید قلبی و ریوی شده است».

به گفته وی، پس از پایان تحقیقات، گزارش کامل آن به «محمد اشتیه» نخست‌وزیر فلسطین ارائه شد و وی نیز به نوبه خود، آن را در اختیار رئیس دستگاه قضایی نظامی و دادستان نظامی قرار داد تا تدابیر لازم را اتخاذ کنند. از آن‌جا که این مرگ غیرطبیعی بود، پرونده به شکل قانونی به طرف قانونی ذی‌ربط تحویل شد.

به گفته وزیر دادگستری فلسطین، دادستانی نظامی، تحقیق درباره این پرونده و ارائه دادخواست‌ علیه متهمان برای محاکمه‌ای عادلانه را برعهده گرفته است. آن‌چه که روی داده یک وضعیت شخصی و فردی است و یک رویکرد از سوی تشکیلات خودگران و رهبری آن نیست. کمیته تحقیق نیز به صورت عینی، محرمانه و بی‌طرف کار خود را انجام داده است. نزار بنات با حکم بازداشت، دستگیر شده بود.

سه شنبه پیش، این کمیته تحقیق رسمی گزارش خود درباره مرگ بنات را تکمیل و به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه کرد و از او خواست تا این گزارش را به طرف‌های قضایی ارجاع دهد تا تدابیر لازم در خصوص آن اتخاذ شود. در آن زمان هیچ جزئیاتی از این گزارش منتشر نشد. 

 پنجشنبه پیش (۲۴ ژوئن)، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اقدام بنات در افشاگری‌ در خصوص تهیه و تزریق واکسن‌های منقضی‌شده کرونا و نقش تشکیلات در هم‌دستی با رژیم آل‌سعود در قتل مخالفان عربستانی، بازداشت شد.

طبق گفته خانواده این فعال فلسطینی، ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید «نزار بنات» کردند.

به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ای مدعی شد که مأموران در حین بازداشت حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

پس از کشته شدن این فعال فلسطینی، تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری رخ داد و فلسطینی‌ها خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و دولت رام‌الله به نخست‌وزیری اشتیه شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول