اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تغییر اقلیم وقوع سیلاب را تشدید می‌کند/خلاء مدیریت جامع سیل در کشور

مدیر عامل اسبق شرکت منابع آب ایران گفت: دانش مدیریت جامع سیلاب در کشور وجود دارد، اما دولت در مواجه با تغییر اقلیم و تشدید پدیده سیلاب هیچ توجهی به این مسئله نداشته است.

تغییر اقلیم وقوع سیلاب را تشدید می‌کند/خلاء مدیریت جامع سیل در کشور

علیرضا الماسوندی، مدیر عامل اسبق شرکت منابع آب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به این مسئله که وقوع سیلاب‌های پیاپی می‌تواند یک منطقه را با بجران جدی اجتماعی و اقتصادی مواجه کند، گفت: وقوع تغییرات اقلیم در سطح کشور، زمینه افزایش دما به طور میانگین بین 2 تا 2.5 درجه را فراهم کرده است و همین افزایش دما منجر به افزایش شدت بارندگی و روان‌آب و به دنبال آن تشدید بحران سیلاب می‌شود.

مدیر عامل اسبق شرکت منابع آب ایران در بیان اینکه تنها فعالیت که ما در مواجه با سیلاب می‌کنیم، حرکت دنبال مسیر سیلاب و پرداخت خسارت‌های مادی وارده به مردم است، تاکید کرد: وقوع سیلاب در یک منطقه جنبه‌های وسیع روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مردم منطقه سیل زده دارد که مدل فعلی مواجه با سیل ما به هیچ عنوان نمی‌تواند در مدیریت موارد ذکر شده موثر باشد.

*بار روانی سیل‌های پیاپی در یک منطقه غیرقابل اندازه‌گیری است

وی با اشاره به جنبه‌های روحی روانی سیلاب‌های پیاپی در بازه زمانی کم، افزود: شما تصور کنید یک خانوار در طول 30 سال لوازمی برای زندگی خود تهیه کرده که سیل همه آن‌ها را در یک لحظه معادل آتش از میان می‌برد، پس از آن این خانواده با کمک‌های دولتی و تسهیلات بازهم نسبت به تامین حداقلی لوازم زندگی اقدام می‌کند و بار دیگر سیل می‌آید و همه آن را می‌برد؛ آیا دیگر می‌توان از این خانوار انتظار کنش موثر در جامعه را داشت و بار روانی سیلاب پیاپی را از میان برد.

الماسوندی، ضمن توضیح آثار اقتصادی سیلاب‌های پیاپی بیان کرد: هر فعالیت اقتصادی با در نظر گرفتن جنبه‌هایی از ریسک اقتصادی توجیه‌پذیر می‌شود، زمانیکه وقوع سیلاب به طور پیاپی یک  منطقه را درگیر کند، شما یک ریسک بزرگ اقتصادی به تمامی فعالیت‌هایی آن منطقه اعم از کشاورزی، حوزه صنعت و سایر موارد اضافه کرده‌اید و عملا نباید دیگر انتظار توسعه در این منطقه را داشت.

*آثار زیان‌بار وقوع سیلاب‌های پیاپی با برپایی سیستم مدیریت سیلاب کاهش می‌یابد

 مدیر عامل اسبق شرکت منابع آب ایران با اشار به تجربه یکی از کشورهای منطقه برای کاهش ریسک اقتصادی وقوع سیل در حوضه‌های آبریز خود، گفت: زمانی که این کشور می‌خواست توسعه اقتصادی حوضه آبریز خود را در دستور کار قرار دهد، در گام اول سیستم مدیریت سیلاب را به همراه سلسه اقداماتی نظیر سدهای انحرافی در منطقه ایجاد کرده و این اعتماد را به وجود آورد که سیلاب در این منطقه ریسکی برای فعالیت اقتصادی به وجود نیاورد.

الماسوندی در پایان با اشاره به اینکه سیستم مدیریت سیلاب در کشور مذکور توسط ایرانی‌ها طراحی شده است، گفت: دانش این مسئله در کشور وجود دارد، اما دولت در مواجه با تغییر اقلیم و تشدید پدیده سیلاب هیچ توجهی به این مسئله نداشته است و خلاء حضور این سیستم در کشور احساس می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول