اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مشکل کمبود نان خراسان‌شمالی یکی دو تا نیست!/ استاندار چاره‌ای کند

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد گفت: حدود ۲۹ هزار عدد نان روزانه در خراسان‌شمالی کم داریم و سهمیه آرد نانوایی‌ها پایین است.

مشکل  کمبود نان خراسان‌شمالی یکی دو تا نیست!/ استاندار چاره‌ای کند

رضا قاسمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: حدود ۲۹ هزار عدد نان روزانه در خراسان‌شمالی کم داریم و اگر نان‌ها به روستا یا سوپرمارکت‌ها نروند شاید این کمبود جبران شود. 

وی علت کمبود نان را وضعیت بی‌ثبات بازار و افزایش مصرف مردم در نان دانست و گفت: چند سال قبل که سهمیه آرد نانوایی‌ها کاهش یافت دیگر افزایش پیدا نکرد و سهمیه هر نانوایی که ۱۷ کیسه آرد بود حالا ۸ الی ۱۲ کیسه شده، چگونه می‌توان توقع داشت که کمبود پیدا نکنیم درحالی‌که جمعیت بالاتر رفته و نیاز بیشتر شده است.

دستمزدهای نانواها کم است، نهاده‌های دامی گران

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد در ادامه تصریح کرد: ضمن اینکه یکی از عوامل کمبود نان، گرانی نهاده‌های دامی بوده و موجب شده مردم علاوه بر ترس از گران شدن نان که باعث خرید زیاد و فریز کردن نان می‌شود، برای خوراک دامشان نیز از نان استفاده کنند.

وی افزود: علت مهم دیگر شلوغی صف‌های نانوایی دستمزدهای کم کارگران نانوایی است که انگیزه کار را گرفته و روزانه تعدادی کارگر نانوایی را رها می‌کنند که به خاطر همان یک نفر ممکن است نانوایی تعطیل شود؛ حتی خود شاطرها نیز رغبتی ندارند و با حداقلی‌ترین زمان پخت کار می‌کنند چون خیلی وقت است نان گران نشده و این صنف در حال متضرر شدن هستند. 

هزینه‌ها بالا و سهمیه آرد کافی نیست

قاسمیان تأکید کرد: باید زودتر قصه این نان حل شود، کارگروه استانداری باید چاره‌ای بیندیشد اما مثلاً سال ۹۸ به ما گفتند صبوری کنید ما جبران می‌کنیم؛ بله ما درک می‌کنیم ازنظر کشوری منطقه محرومی هستیم که استاندار تلاش دارد نان گران نشود ما هم نمی‌خواهیم اما چگونه نانواها دل‌ودماغ کار داشته باشند وقتی معیشتشان تأمین نمی‌شود. 

وی بابیان اینکه قیمت هر کیسه ۵۳۷ هزار تومان بوده اما حالا به بالای پانصد هزار تومان رسیده عنوان کرد: از سال گذشته سه بار گرانی داشتیم و بیمه نانوایی نیز آزادشده که این مصوبات اثرگذار است به‌عنوان‌مثال اگر انتقال نانوایی از پدر به پسر تبدیل شود هزینه بیمه از ۴٠٠ هزار تومان به یک‌میلیون تومان افزایش می‌یابد.

مدیر اجرایی اتحادیه نان بجنورد ادامه داد: هزینه کل بیمه نانوایی ۴ میلیون تومان می‌شود که برای نانوا کمرشکن است و با ۷ کیسه سهمیه سودی ندارد؛ دلیل از بین رفتن نان‌های سنتی همین است و ما کارگاه آموزشی برای پرورش شاطر نیز نداریم که جایگزین شود.

وی ضمن اشاره به اینکه نانوایی دیگر شغل به‌صرفه‌ای نیست بیان کرد: اگر کسی مشغول به نانوایی در این شرایط بوده فقط از روی ناچاری و اکتفا به حقوق حداقلی است؛ این درد جامعه است و دیگر گذشت زمانی که نانوا از اذان صبح مشغول به کار می‌شد.

قاسمیان بابیان اینکه زمان پخت نانوایی را میزان سهمیه آرد تعیین می‌کند اظهار کرد: وقتی ۸ کیسه نان در سه وعده بخواهد پخته شود در هر وعده کار نانوایی بیشتر از یک ساعت نخواهد بود و مردم نباید از کم شدن تایم کاری نانوایی‌ها تعجب کنند. 

استاندار چاره کند!

وی از کمبود سهمیه آرد گلایه کرد و افزود: یک ماه است برای روستای کچرانلو یک کیسه آرد می‌خواهیم می‌گویند نداریم که حالا اگر ایراد از توزیع آرد هم باشد و درست شود به نظر من بازهم کمبود داریم. 

این فعال صنفی اذعان کرد: گرانی نان اجتناب‌ناپذیر است و استاندار علاوه بر تعهد و مسئولیت باید از قدرت خود استفاده تا این مشکل را حل کند.

قاسمیان تصریح کرد: امیدواریم استاندار درد مردمی که قدرت خرید پایینی دارند درمان کند و از کانال دیگر وارد شود.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول