اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رویکرد معاونت اجتماعی سپاه در مقابله با اعتیاد، محله محور است/ پدیده شوم اعتیاد در جامعه کارگری فارس رخنه کرده است

عمده‌ترین معضلی که این روزها خانواده‌ها را به خود درگیر کرده پدیده اعتیاد است که در این مورد عده‌ای از کارشناسان و دستگاه‌های قضایی آن را یک بیماری و بستر بسیاری از جنایت می‌دانند، به‌گونه‌ای که فرد معتاد برای به دست آوردن مواد امکان انجام هر جرم و جنایتی را دارد.

رویکرد معاونت اجتماعی سپاه در مقابله با اعتیاد، محله محور است/ پدیده  شوم اعتیاد در جامعه کارگری فارس رخنه کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، باید اذعان داشت که این ماده افیونی همانند موریانه تمامی بدنه جامعه به‌ویژه جامعه دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری و نیز بنیان و کانون خانواده را سست کرده و افراد را در خطر اضمحلال و نابودی قرار داده است.

در راستای برون‌رفت از این پدیده شوم اجتماعی که بدون شک قبل از هر چیز نیازمند اجرای برنامه‌های فرهنگی است، معاونت اجتماعی سپاه فجر وارد میدان شده و با اجرای طرح و برنامه‌ریزی درصدد کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از این پدیده شوم اجتماعی برآمده است.

«فریاد سوختگان» برنامه‌ای ویژه معتادان متجاهر و بهبودیافتگان از اعتیاد است تا گوشی شنوا برای حرف‌هایشان وجود داشته باشد.

معاونت اجتماعی سپاه فجر هدف از این نشست که متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد را شنیدن درد دل و سخنان بهبودیافتگان و یا حد مبتلایان به صورت حضور در جمع هر محله عنوان کرد.

سرهنگ پاسدار محمدجعفر دوستدار ضمن تأکید بر اینکه صدای فریادِ سوختگان را به گوش مسئولان و متولیان حوزه اجتماعی رسانده تا به آن جامعه عمل بپوشانند، اظهار داشت: برای بهبود آسیب‌های اجتماعی با محوریت اعتیاد گام‌های مؤثر و ارزشمندی برداشته شده تا جامعه از معضل اعتیاد بیرون رود.

معتادان جامعه کارگری فارس، دومین استان کشور بعد از سیستان و بلوچستان است

معاونت اجتماعی سپاه فجر استان فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی‌بر اینکه اعلام‌ شده است ۶۰ درصد از جامعه کارگری مبتلابه بیماری اعتیاد هستند، گفت: آمار ۶۰ درصدی رسماً اعلام‌ شده و مورد تائید است و در این مورد جامعه کارگری فارس بعد از استان سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم قرار گرفته است.

دوستدار بیان داشت: یکی ا ز معضلات و مشکلات اساسی در حوزه مبارزه با اعتیاد، فراگیر و مستمر نبودن و همچنین عالمانه نبودن فعالیت‌ها، طرح‌‌ها و برنامه‌ها است؛ چراکه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید تمامی برنامه‌ها در راستای پیشگیری، درمان، صیانت، مطالبه گری و مقابله باشد.

وی با اشاره به اینکه مردمی کردن مقابله با اعتیاد عمده‌ترین اولویت معاونت سپاه فجر است، اضافه کرد: ایراد‌هایی که تاکنون به فعالیت‌های دولتی در مورد مقابله با پدیده اعتیاد صورت گرفته، نرسیدن به نتیجه مطلوب است و با تشکیل هسته‌های تخصصی و محله‌محور به اهداف خود دست می‌یابیم.

یکی از عوامل اعتیاد، سردی روابط خانواده است

یکی از بهبودیافتگان پدیده شوم اعتیاد، سردی خانواده را عامل اصلی ابتلا به این بیماری دانست و گفت: هنگامی‌که روابط خانواده خشک و عاری از محبت و دوستی باشد بستر را برای اعتیاد جوانان فراهم می‌کند.

محسن افزود: بی‌قراری، نداشتن مهارت صحیح زندگی، کجی و کاستی در روابط اجتماعی، جامعه را در گرداب نیستی و نابودی قرار می‌دهد و برای برون‌رفت از این معضل باید از ظرفیت‌های موجود استفاده گردد و نحوه درست زیستن به نوجوانان و جوانان جامعه آموزش داده شود.

مدیر مرکز اجتماع درمان‌مدار راز آزمایش شیراز نیز در این آئین اظهار داشت: تفاوتی که بین متخصصان، کارشناسان روانشناسی حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی با خانواده وجود دارد، دیر متوجه شدن آسیب، بحران، انحراف و شکل‌گیری بیماری اعتیاد از سوی خانواده‌ها است.

ولی رشید زادگان با اشاره به اینکه برای مقابله با اعتیاد، خانواده‌ها باید فضای مناسبی برای فرزندان فراهم کنند تا انرژی نوجوانان و جوانان به سمت خلاقیت، نوآوری و ابتکار هدایت شود، افزود: تبدیل انحراف به آسیب‌های اجتماعی دارای پروسه و زمان خاصی است و مناسبت‌ترین راه برای مقاله با پدیده اعتیاد پر کردن خلأ شخصیتی جوانان و نوجوان از طریق فرهنگ است.

وی تاکید کرد: لذا دستگاه‌های متولی فرهنگ نقش مهمی در پیشگیری از بروز این آسیب دارند که باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول