اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تیشه شورای پنجمی‌ها به ریشه باغات تهران/ چمران: مصوبه خانه باغ بروز می‌شود

مصوبه خانه باغ در شورای پنجم برای حفظ باغات تهران تصویب شد اما این مصوبه نه تنها به هدف خود نرسید بلکه نتیجه معکوس هم داشت. حالا مهدی چمران می‌گوید، در صدد هستیم برای حفظ درختان و مصلحت اجتماعی مصوبه را بروز کنیم ولی برخی علیه‌مان دروغ محض می‌گویند.

تیشه شورای پنجمی‌ها به ریشه باغات تهران/ چمران: مصوبه خانه باغ  بروز می‌شود

خبرگزاری فارس، گروه شهری: سال ۸۳ و در شورای دوم بود که لایحه برج‌ ـ باغ به‌عنوان تدبیری از سوی این شورا به‌ویژه مهدی چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران برای حفاظت از باغات تهران به تصویب شورای شهر رسید و سه سال بعد، به‌عنوان یکی از پیوست‌های طرح جامع تهران به رسمیت شناخته شد. این مصوبه سال ها اجرا شد تا اینکه شورای پنجمی‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.

لغو مصوبه برج باغ از آغاز فعالیت شورای پنجمی‌ها 

روز ۲۲ اسفند سال ۹۶ بود که با روی کار آمدن شورای پنجمی‌ها مصوبه برج باغ ها لغو و دو ماه بعد از آن مصوبه خانه باغ تصویب شد اما تا مصوبه جدید اجرایی شود زمان برد تا اینکه ۳۰ مهر ۹۸علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه خانه باغ که طرح آن در شورای پنجم به تصویب رسید از هفته آینده اجرا و مالکان باغ‌ها می‌توانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.

وی افزود: زیرساخت های اجرای این مصوبه توسط اداره کل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی فراهم شده است و مالکان باغ‌ها می توانند از هفته آینده مراجعه و براساس فهرست فعالیت های پیش بینی شده مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.

جزئیات مصوبه خانه باغ

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر پنج درباره جزئیات این مصوبه اعلام کرد: بر اساس مصوبه خانه باغ که شورای پنجم آن را تصویب کرد، ساخت و ساز باغات  ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر، با سطح اشغال ۱۵ درصد در دو طبقه و حداکثر تراکم ۳۰ درصد میسر است. باغات ۳ تا ۵ هزار متر سطح اشغال ۱۵ درصد در سه طبقه و تراکم تا ۴۵ درصد و برای باغات تا ۵ هزار متر مربع سطح اشغال ۱۵ درصد و تعداد سه طبقه با تراکم ۱۵ درصد اجازه ساخت داده می شود اما برای مازاد مساحت ۵ هزار مترمربع، ۱۰ درصد سطح اشغال در سه طبقه و ۳۰ درصد تراکم در نظر گرفته شده است تا در این باغات که ۷۵ درصد باغات باقی مانده شهر هستند کاهش بارگذاری داشته باشیم نه اینکه هرچه مساحت باغ بالاتر می رود بارگذاری افزایش پیدا کند.

وی گفت: در صورتی که باغ های با مساحت بالای ۳۰۰۰ متر مربع، ۷۰ درصد باغ را به نام شهرداری سند بزنند تا تبدیل به پارک عمومی شود در ۳۰ درصد باقی مانده می توانند ۶۰ درصد بسازند که بر این اساس در  ۱۸ درصد کل باغ ساخت و ساز می شود. نحوه ساخت و ساز در اراضی صنعتی و کارگاهی (S۳)که باغ یا مزروعی باشند نیز حداکثر ۲ طبقه ۳۰درصد خواهد بود.

انتقاد کارشناسان به مصوبه خانه باغ

اما این مصوبه از همان زمان اجرا با انتقادات فراوان مواجه شد و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این مصوبه نه تنها سبب حفظ باغات و درختان نمی شود بلکه سبب نابودی آن هم خواهد شد و به نوعی تیشه به ریشه درختان است. حالا با گذشت چند سال از اجرای این مصوبه حتی اعضای شورای پنجم هم به اشتباه خود پی برده‌اند. از جمله کسانی که در شورای پنجم معتقد است که مصوبه خانه باغ به ضرر تهران تمام شده محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر است. 

وی در این زمینه گفت: در حال حاضر نگاه افراطی به موضوع باغات برای شهر مشکلاتی ایجاد کرده که به ضرر درختان و توسعه فضای سبز نیز تمام شده است.

سیاست‌هایی که باعث می‌شود مردم از کاشت درخت پشیمان شوند  

علیخانی بیان داشت: بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی معتقدم در بررسی برخی پرونده‌ها افراط شد که به ضرر درختان و فضای سبز بود. برخی از همکاران ما گمان می‌کردند اگر سخت‌گیری شود و حتی زمین را هم باغ اعلام کنند، به نفع شهر و مردم است اما این نوع سیاست‌ها باعث می‌شود مردم از کاشت درخت پشیمان شوند و یا بترسند. 

وی افزود: اینکه ما هر کسی درختی در حیاط خانه‌اش کاشت، آن زمین را باغ اعلام کنیم درست نیست.برخی افراد در شهرداری برای انجام کار قانونی مردم، کارشکنی می‌کنند و به نظرم هرکسی حریف این جماعت متخلف که با کارشکنی‌هایشان مردم‌آزاری می‌کنند بشود، باید به او دست‌مریزاد گفت. 

مهدی چمران منتخب شورای شهر ششم هم در نشست خبری خود اشاره به مصوبه خانه باغ داشت و اعلام کرد، احتمال تغییر در این مصوبه وجود دارد چرا که سبب شده برخی شهروندان درختان را دشمن خود فرض کنند. این مساله سبب بروز حواشی در این راستا شد.

مصوبه خانه باغ‌ را کامل مطالعه و ارزیابی می‌کنیم/ نگفتم مصوبه را کلا تغییر می دهیم

درباره این موضوع به سراغ مهدی چمران رفتیم تا نظر دقیقش را در مورد مصوبه خانه باغ و برج باغ جویا شویم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: مصوبه خانه باغ‌ را کامل مطالعه و ارزیابی می‌کنیم ولی اعلام نکردیم آن را کلا تغییر می‌دهیم این دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند و دو مقوله جداگانه محسوب می‌شوند.

روی به تخریب شورای ششم آورده اند/دروغ محض می‌گویند

وی افزود: در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها برخی در حال حاضر روی به تخریب شورای ششم و منتخبین این شورا آورده‌اند و اینکه گفته می‌شود ما می‌خواهیم، باغ‌های پایتخت کاهش یابد و قطع درختان برای ساخت و ساز انجام گیرد دروغ محض است و به نظر ما متاسفانه عقده‌های مانده برخی سر باز کرده است.

مسئله قابل بحث است/ مصوبه‌های مجلس هم بروزرسانی می‌شود

منتخب شورای ششم تهران تصریح کرد: من نمی‌گویم که مصوبه خانه باغ ها کلا تغییر نمی‌کند بلکه به نظرم این مسئله قابل بحث است. همانطور که در مجلس شورای اسلامی گاهی مصوبات سال‌های قبل، بررسی و اصلاح می‌شود مصوبه خانه باغ هم نیاز به بررسی و بروزرسانی شدن دارد.

باید از تجربه‌ها استفاده کرد/تغییر مصوبه‌ها بر اساس مصلحت اجتماع

چمران گفت: به هر حال هر مصوبه‌ای که چند سال اجرا می‌شود تجربه نشان داده که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد و بعد این مصوبه خانه باغ ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در همه بخش‌های کشور مصوبه‌ها بر اساس شرایط روز و مصلحت اجتماعی ثابت می‌ماند یا اصلاح می‌شود بنابراین هم اینکه بخواهیم کامل مصوبه خانه باغ را اجرا کنیم و مدنظر قرار دهیم غیرمنطقی است و هم اینکه بخواهیم آن را به طور کلی تغییر دهیم. بنابراین به نظرم این موضوع نیاز به بروز شدن بر اساس شرایط و مصلحت اجتماع را دارد و حفظ درختان هم قطعا مورد توجه است.

محسن هاشمی: مصوبه خانه باغ بدون نقص و اشکال نبود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در روزهای پایانی شورای شهر پنجم معتقد است، درباره این مصوبه نقص و اشکال وجود داشته، وی درباره این موضوع گفت: مصوبه خانه باغ که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، گامی مهم در جهت صیانت از باغ‌های تهران بود، البته این به معنای بدون نقص و اشکال بودن این مصوبه نیست. 

 مصوبه برج باغ را ابطال کردیم/ دیگران هم حق ابطال مصوبه ما را دارند

وی افزود: ما ابهاماتی در بخش تشخیص باغ هم داریم که موجب اختلافات و بحث‌های اعضا در زمان تشخیص باغ بودن یک ملک می‌شد، طبیعی است همانطور که شورای پنجم مصوبه برج باغ‌ها را ابطال کرد، دیگران هم حق اصلاح و بهبود در مصوبه شورای پنجم را داشته باشد.

پرونده باغات تهران روی میز شورای ششمی ها

حدود یک ماه دیگر فعالیت شورای ششم تهران آغاز می شود و 21 عضو جدید برنامه های خود را برای بهبود وضعیت شهر تهران آغاز خواهند کرد. حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام باغات تهران چه خواهد شد و آیا تهرانی ها و در واقع مالکان باغات پایتخت می توانند هم درختان باغ را حفظ کنند و هم ساخت و ساز را به صورتی که مقرون به صرفه باشد، انجام دهند؟ تهرانی ها سرانه فضای سبز اندکی به ویژه در برخی مناطق دارد و اکنون  بهبود این موضوع یکی از مطالبات آنها از مدیران جدید شهری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول