اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

صفر شدن ذخیره برفی ارتفاعات گلستان در اردیبهشت ماه 1400

مدیر کل هواشناسی گلستان از صفر شدن ذخیره برفی ارتفاعات گلستان برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

صفر شدن ذخیره برفی ارتفاعات گلستان در اردیبهشت ماه 1400

نوربخش داداشی‌تنکابنی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با اشاره به وضعیت بارش‎ها از ابتدای  سال زراعی اظهار کرد: میانگین بارش کشور از اول سال زراعی اول مهر سال ۱۳۹۹ تاکنون۱۳۰ میلی متر بوده است که نسبت به وضعیت نرمال ۴۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش بارندگی در کشور را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد:از ابتدای سال زراعی تا کنون در گلستان ۲۴۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شد که نسبت به نرمال ۴۹ درصد و نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم.

*گلستان جزو پنج استان خشک کشور/ میانگین بارش در فصل بهار ۶۴ میلی‌متر بود که نسبت به وضعیت نرمال ۴۱ درصد کاهش بارندگی در فصل بهار را داشتیم

مدیر کل هواشناسی گلستان با بیان اینکه از لحاظ خشکسالی جزو پنج استان اول کشور محسوب می‎شویم، افزود: میانگین بارش در فصل بهار ۶۴ میلی‌متر بود که نسبت به وضعیت نرمال ۴۱ درصد کاهش بارندگی در فصل بهار را داشتیم.

داداشی‌تنکابنی دمای هوا را یکی از پارامترهای مهم در تعییر اقلیم استان عنوان کرد و گفت: با کاهش بارندگی و تغییر اقلیم از ابتدای اردیبهشت تا پایان خرداد ماه تعداد روزهای بالای ۴۰ درجه در شرق استان ۱۴ روز و در گرگان ۶ روز ثبت شده است.

وی افزود: در خرداد ماه میانگین دمای استان ۲۵/۸ بود که ۱/۴ درجه نسبت به بلندمدت افزایش دما داشتیم و حداکثر دمای ثبت شده در خرداد ماه استان ۴۷ درجه در اینچه‌برون بود.

مدیر کل هواشناسی گلستان میزان تبخیر در فروردین سال جاری در استان را ۱۱۲ میلی‌متر عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم این تبخیر را نسبت به سال قبل بسنجیم تقریبأ ۹۷ درصد افزایش تبخیر در استان داشتیم همچنین در اردیبهشت و خرداد نیز تبخیر بالایی در استان را شاهد بودیم.

* امسال اولین سالی بود که از نیمه اردیبهشت ماه ذخیره برفی ارتفاعات گلستان صفر شد

به گفته داداشی‌تنکابنی روزهای همراه با گرد و غبار در گلستان افزایش و در بهار امسال هشت روز همراه با گرد و غبار به خصوص در شمال استان رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: امسال اولین سالی بود که از نیمه اردیبهشت ماه ذخیره برفی ارتفاعات گلستان صفر شد که دلیل آن افزایش دما بوده است  اگر چه در دی ماه بارش برف در ارتفاعات بد نبود ولی افزایش دما در بهمن ماه منجر به ذوب شدن برف شده است.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول