اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

احیای سنت دیرینه با محصولاتی از جنس جاجیم

فریبا فتاحیان از بانوان کارآفرین روستای کلیشاد رخ شهرستان لنجان است که به تولید محصولاتی از جنس جاجیم می پردازد.

احیای سنت دیرینه با محصولاتی از جنس جاجیم

به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، جاجیم زیر مجموعه نساجی سنتی است که پارچه‌ای ضخیم و کم عرض است که با استفاده از تارهای نازک پشمی تابیده شده و پود نازک بافته می‌شود و معمولاً به صورت تارهای رنگی به موازات هم چله دوانی شده که در بستر آن با عبور پودهایی که در بین تارها مخفی می‌ماند نقوشی زیبا به صورت گل‌های لوزی و گاه بدون نقش ایجاد می‌کند.

فریبا فتاحیان از کارآفرینانی است که توانسته با پارچه‌هایی از جنس جاجیم به تولید انواع کیف، کاور، رختخواب، زیرانداز، جامدادی و غیره بپردازد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان اظهار کرد: از سال ۹۵ فعالیتم را در این حرفه با سرمایه‌ای حدود یک میلیون تومان با کمک ۴ بانوی دیگر آغاز کردم و به تولید محصولاتی از جنس جاجیم پرداختم.

فتاحیان گفت: فعالیت‌مان را با تهیه یک عدد چرخ خیاطی و پارچه مورد نیاز آغاز کردیم که هم اکنون برای ۴ نفر در این زمینه اشتغال‌زایی شده است.

این کارآفرین لنجانی تصریح کرد: ویروس کرونا سبب شد تا از اشتغالزایی برای ۱۵ نفر دیگر باز بمانیم که این موضوع ضرر جدی را به مجموعه وارد کرد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر ۳ نفر را به طور کامل آموزش داده‌ایم و ۱۵ نفر را با مقدمات این حرفه آشنا کردیم.

فتاحیان همچنین به عدم حمایت مسؤولان از اینگونه مشاغل اشاره و خاطرنشان کرد: تا این لحظه از سوی مسؤولان مربوط هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است و تنها بسیج با پرداخت وامی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به کمک ما آمد که آن را صرف خرید یک عدد چرخ خیاطی ضخیم دوز کردیم.

وی به بیان انتظارات خود از مسؤولان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در تهیه مواد اولیه مورد نیاز مانند پارچه داریم از مسؤولان  تقاضا داریم تا تسهیلاتی را در این رابطه در اختیارمان قرار دهند.

این کارآفرین لنجانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود نبود بازار و بازاریابی مناسب است و با وجود برگزاری چندین نمایشگاه هیچگونه حمایتی از سوی مسؤولان صورت نپذیرفت.

وی متذکر شد: حرفه ما از آن مشاغلی است که از ویروس کرونا ضربه سنگینی خورده و با توجه به بودجه‌ای که جهت حمایت از مشاغل خانگی در اختیار دهیاری ها قرار داده می‌شود شاهد آن هستیم که در عمل این بودجه صرف این بخش نمی‌شود.

فتاحیان در پایان تصریح کرد: بر اساس سفارش رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از مشاغل خانگی و رفع موانع تولید امیدواریم که مسؤولان با ایجاد بستری مناسب برای بازاریابی و برپایی بازارچه‌های دائمی به  کمک ما بیایند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۱/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول