اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل آبفا: جیره‌بندی نداریم اما کمبود آب جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: خبری از جیره‌بندی و نوبت بندی در آب در دستور کار نیست.

مدیرعامل آبفا: جیره‌بندی نداریم اما کمبود آب جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، احمدرضا محمدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: شرکت آبفا امروز در مجموع وظیفه آبرسانی، تامین آب شرب و جمع‌آوری پساب برای ۹۵۰ هزار نفر در ۶۱۲ روستا و ۴۲ شهر بر عهده دارد.

مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان نیاز آب شرب ۹۰ میلیون متر مکعب در سال و توان برداشت از منابع در اختیار تنها ۸۲ میلیون مترمکعب است یعنی در سال ۸ میلیون مترمکعب کسری برداشت داریم لذا در سال‌هایی که میزان بارندگی در حد متعارف بود باز هم مشکل کم آبی را در شهرها و روستاها شاهد هستیم.

افتتاح دو تصفیه‌خانه در ماه‌های آینده

وی ادامه داد: طی یک سالی که یکپارچگی در این شرکت ایجاد شده ۱۰ هزار و ۲۲۰ انشعاب آب، ۴۳ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۲۵۰ کیلومتر خطوط انتقال آب به این مجموعه افزوده شده همچنین حفر ۱۳ حلقه چاه جدید، تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵ روستا دیگر،  اصلاح ۷۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده‌ و بهره‌برداری یک تصفیه‌خانه فاضلاب در لردگان و یک تصفیه‌خانه آب در سامان از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به ۳۴۰ هزار مشترک در بخش آب شرب شامل ۲۵۰ هزار مشترک شهری و ۹۰ هزار مشترک روستایی خدمات‌رسانی می‌شود، افزود: ۹۵ درصد آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی و چشمه‌ها و ۵ درصد از طریق جریان آب رودخانه‌ها تأمین می‌شود که تا سال گذشته تصفیه‌خانه آب متعارفی وجود نداشت و اولین تصفیه‌خانه آبی در اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان سامان به بهره‌برداری رسید.

محمدی کاهش بارندگی در کل کشور و همچنین در استان را مهمترین عامل خشکسالی دانست و اظهار کرد: استان رتبه دوم کاهش بارندگی را به خود اختصاص داده و سطح خشک در این استان چشمگیرتر از سایر استان‌ها است زیرا که بارش از برف به باران تبدیل شده است.

رسانه‌ها برای زندگی در برهه کم‌آبی فرهنگ سازی کنند

وی افزایش دما و کاهش برق و خاموشی در منابع تامین آب را از عوامل دیگر خشک‌سالی دانست و افزود: چهارمحال‌و بختیاری تاکنون خشک‌سالی را تجربه نکرده و مردم استان آستانه تحمل کمی برای کم آبی دارند لذا برای این سبک زندگی نیاز به فرهنگ سازی داریم که کمک اصحاب رسانه را می‌طلبد.

نیاز به ۲۸۸ میلیارد اعتبار برای خروج از خشکسالی

وی افزود: برخی از پروژه‌ها در حال اجرا و مابقی نیز در حال جذب اعتبار هستند که ۲۸۸ میلیارد تومان برای به سرانجام رسیدن کل این پروژه‌ها لازم است که رایزنی‌ها آغاز شده و امیدواریم سال آینده این میزان اعتبار را جذب کنیم.

محمدی با بیان اینکه در بخش ساز و کار نیز نیازمند هستیم که روش استفاده مردم پرمصرف، بدمصرف و انشعابات غیرمجاز اصلاح شوند، افزود: برای رفع انشعابات غیرمجاز تیم‌هایی در حال بررسی هستند اما اصل موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد زیرا که راهی جز سازگاری با کم آبی نداریم لذا تربیت نسل‌های آینده برای این مدل زندگی لازم است.

فعالیت ۱۴ تصفیه‌خانه فاضلاب در استان با پوشش ۶۵ درصدی

 محمدی استفاده از آب‌های نامتعارف را راه حل دیگری برای فرار از کم‌آبی دانست و تصریح کرد: ۱۴ شهر استان دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و ۶۵ درصد جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهند و از آنجایی که این استان در تصفیه فاضلاب پیشگام بوده و حدود ۲۶ میلیون مترمکعب پساب با کیفیت مناسب در اختیار دارد که برای صنعت، شرب و کشاورزی مورد استفاده هستند لذا آمادگی لازم برای مشارکت و تأمین آب در صنعت و کشاورزی و بخش‌های دیگر را داریم.

خبری از جیره‌بندی آب نیست

محمدی با بیان اینکه با طرح و تدابیر اندیشیده شده تابستانی آرام خواهیم داشت اظهار کرد: خبری از جیره‌بندی و نوبت بندی در آب در دستور کار نیست مگر اینکه مشترکین پرمصرف رعایت لازم را انجام ندهند که در این صورت گزینه برخورد با مشتری این مشترکین در دستور کار قرار می‌گیرد.

هیچ حکم تبرئه‌ای برای آب‌دزدان صادر نشد

وی در ادامه در خصوص انشعابات غیرمجاز بروجن و آب دزدها اظهار کرد: هیچ حکم تبرئه‌ای تاکنون صادر نشده و متخلفین کل محکومیت یا حداقل بخشی از آن را سپری کردند و از آنجایی که افراد متنبه، حقوق بیت‌المال پرداخت و مشکلات به خانواده آن‌ها راه پیدا کرده بود به هیئت مدیره مراجعه کردند تا از جرم آن‌ها کاسته شود لذا با رأفت اسلامی رضایت اعلام شد تا از آسیب دیدن زندگی آن‌ها جلوگیری شود البته دو پرونده همچنان باز و در حال پیگیری میزان خسارت وارده هستند.

مدیر عامل شرکت آبفا در خصوص فروش پساب تصفیه خانه بروجن، گفت: پساب تصفیه خانه بروجن برای سازگاری با کم آبی صنعت‌های مانند فولاد مورد استفاده قرار گرفت که از مجموع ۲۳ میلیون مترمکعب پساب در اختیار تنها سه میلیون آن طی قرار داد ۲۰ الی ۲۵ ساله به شرکت فولاد تحویل و حدود ۴۲ میلیارد تومان دریافت شد که این مبلغ صرف توسعه تاسیسات آب و فاضلاب شهر و شهرستان بروجن و نهایتاً استان قرار گرفت.

کاهش عمر چاه‌های آب به کمتر از یک سال

محمدی از کم شدن عمر چاه‌های آب خبر داد و افزود: در ۲۰ سال گذشته هر ۱۲ دشت بیلان منفی داشته و هر سال این منفی منفی‌تر شد بنابراین با این وضعیت آینده روشنی برای آب شرب نخواهیم داشت زیرا که برداشت از تغذیه بیشتر بوده و این زنگ خطری است که به صدا درآمده و عمر مفید چاه‌ها را به کمتر از یک سال رسانده است.

پیش‌بینی آب‌رسانی سیار برای ۲۰۰ روستا

 وی با بیان اینکه تا ابتدای سال جاری ۲۹ روستا با تانکر آبرسانی می‌شد، افزود: متاسفانه به علت خشکسالی و خشکی منابع آبی این تعداد به ۶۰ روستا رسیده که پیش‌بینی می‌شود به ۲۰۰ روستا هم برسد، همچنین از مجموع ۳۳۰ چاه حدود ۲۰۰  چاه نیاز به کف شکنی، اصلاح و جابجایی دارند و حجم زیادی از بودجه صرف این موارد می شود.

در نقاط مصرفی آب شرب استان نیترات بیشتر ۵۰ میلی‌گرم نیست

مدیرعامل شرکت آبفا در خصوص نیترات موجود در چاه‌های آب نیز گفت: افت آب‌های زیرزمینی و وجود عموم چاه‌ها در مناطق کشاورزی سبب افزایش غلظت نیترات در چاه‌ها شده  که استاندارد نیترات در آب ۱۰.۵۳ میلی‌گرم و میزان استاندارد نیترات در استان ۵۰ میلی‌گرم در هر لیتر است که در کل نقاط مصرف استان نیترات بالاتر از ۵۰ میلی‌گرم موجود نیست، البته ممکن است این رقم در چاه‌ها باشد که با رقیق کردن این چاه‌های توسط چاه‌های دیگر این رقم به زیر ۵۰ رسیده و سپس وارد انشعابات مصرفی می‌شود.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول