اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

ایمن سازی محیط کار به سبک جوان اردبیلی/ این اختراع جان صدها نفر را نجات می دهد

جوان اردبیلی توانسته دستگاه هشداردهنده سخنگویی را اختراع کند که کاربرد آن در پالایشگاه‌ها، دکل‌های انتقال برق، شبکه‌های برق است و می‌تواند ضمن ایمن‌سازی محیط کار، سالانه جان بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل این بخش‌ها را نجات دهد.

ایمن سازی محیط کار به سبک جوان اردبیلی/ این اختراع جان صدها نفر را نجات می دهد

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|حامد قادری: ایران اسلامی پر است از استعدادهای جوان، خلاق، مبتکر و صاحب ایده و فکرهایی مبتکرانه که در دنیا بی‌نظیر بوده و این جوانان با حداقل امکانات، همت بالا، سخت‌کوشی و اتکا به توان داخلی و علم و دانش خود در راه توسعه علمی کشور گام برداشته و اقدام به ثبت اختراعات خود می‌کنند و در پی آن به‌دنبال ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان خود هستند.

اقدامات ستودنی جوانان مبتکر، مخترع و پرتلاش ایرانی سبب رشد و شکوفایی و اعتلای کشور در زمینه‌های مختلف علمی شده و در شرایط کنونی کشور کمک بسزایی به اقتصاد کشور می‌کند؛ چرا که در وضعیت کنونی حاکم بر کشور توجه به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های کشور برای رفع مشکلات و عبور از تنگناها بسیار حائز اهمیت است.

 

یکی از این جوانان مخترع کشورمان، غلامحسین جعفری است که توانسته ایده ذهن خود را به مرحله عمل برساند، اقدامی که می‌تواند نجات‌بخش جان هزاران انسان باشد.

این جوان مخترع اردبیلی توانسته ارتباط بین علم و صنعت را به درستی درک کرده و دانش کسب شده خود را در صنعت به مرحله اجرا درآورد و تا مرحله ثبت اختراع و به کارگیری آن به شکل پایلوت پیش برود و قصد دارد به‌زودی اختراع خود تحت عنوان دستگاه تامین‌کننده ایمنی را علاوه بر کشورهای خاورمیانه به کشورهای اروپایی نیز صادر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی ابعاد مختلف این اختراع به صحبت با این جوان مبتکر اردبیلی نشستیم.

ثبت بیش از ۱۰ مقاله موفق در حوزه برق و قدرت

فارس: لطفا خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید؟

بنده غلامحسین جعفری متولد سال ۱۳۶۰ در اردبیل هستم و در سال ۱۳۸۰ از رشته برق و الکترونیک قبول شده و به تحصیل در مقطع کارشناسی پرداختم و پس از پایان این دوره در اداره امور انتقال برق استان اردبیل استخدام شدم، بعد از چند سال کار در اداره برق به‌عنوان ناظر خطوط فشار قوی امور انتقال برق اردبیل به فعالیت خود ادامه دادم و سپس در سال ۱۳۸۷ تصمیم به ادامه تحصیل در رشته تحصیلی خود گرفتم و موفق شدم مقطع کارشناسی ارشد را به پایان برسانم.

در کنار کار و تحصیل فعالیت‌های علمی خود را نیز ادامه دادم و بیش از ۱۰ مقاله موفق در رشته برق و قدرت دارم که خوشبختانه اکثر مقاله‌هایم جزو مقاله‌های برتر کشوری انتخاب شده‌اند و یکی از این مقاله‌های برتر در نیروگاه حرارتی تبریز پذیرش شده و مورد استفاده قرار گرفت؛ همین مقاله علمی به خوبی نشان دهنده اهمیت بالای برقراری ارتباط میان علم و صنعت است.

 

اختراع سیستم هوشمند هشداردهنده فیدرها، سلول‌ها، اتاق‌ها و ایمن‌سازی محیط کار

فارس: اختراع شما در چه حوزه ای بوده و کمی در مورد جزئیات و عملکرد آن توضیح دهید.

جعفری: با توجه به توسعه و پیشرفت جوامع امروزی و افزایش تعداد نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های گاز در جهان بحث نگه‌داری و توجه به ایمنی در این بخش‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجایی‌که این بخش به‌عنوان یکی از مراکز پرخطر بوده و با سلامت و جان انسان‌ها به‌صورت مستقیم سر و کار دارد، سالانه تعداد زیادی از پرسنل بخش‌های مذکور در اثر بی‌احتیاطی و یا ناآگاهی جان خود را حین کار از دست می‌دهند که همین بی‌توجهی پرسنل علاوه بر زیان جانی سبب انفجارهای گسترده و زیان‌های مالی فراوانی نیز می‌شود.

پس از بررسی‌های فراوان و با علم به اینک سالانه تعداد زیادی از نیروهای کار در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز برق بر اثر خطاهای انسانی جان خود را از دست می‌دهند، برآن شدیم تا یک دستگاه هشدار دهنده موارد احتیاطی در حین کار را بسازیم.

مطالعات خود بر روی طرح این اختراع را از سال ۸۹ آغاز کردم و با تلاش‌های شبانه‌روزی توانستم اختراع خود با عنوان سیستم هوشمند هشداردهنده فیدرها، سلول‌ها، اتاق‌ها و ایمن‌سازی محیط کار به‌صورت سخنگو را در سال ۹۹ به ثبت برسانم.

 

دستگاه سیستم ایمنی محیط کار در دنیا بی‌نظیر است

فارس: از مراحل تولید و نحوه کار این دستگاه برایمان بگویید.

جعفری: ابتدا تحقیقاتم را در خصوص پیشینه این نوع دستگاه شروع کردم و پس از تحقیقات گسترده دریافتم که تاکنون در جهان فقط یک سیستم اینترلاک وجود دارد که صرفا در حالت کلیدزن می‌تواند کمک حال باشد و در زمینه ورود و خروج پرسنل به سایت کار، تامین ایمنی و سلامت پرسنل و نگه‌داری و بازرسی سیستم‌ها کارایی لازم را ندارد.

بر همین اساس تصمیم گرفتم تا دستگاه کامل و جامع‌تری را شامل میکروکنترل، سنسور نوری و بلندگو بسازم تا معایب دستگاه اینترلاک را نداشته باشد که تاکنون نظیر این دستگاه در دنیا ساخته نشده است.

این دستگاه وقتی در یک سایت کار مثل کلید خانه برق نصب می‌شود می‌تواند ورود و خروج پرسنل را به این بخش تشخیص دهد و بلافاصله بعد از ورود پرسنل بلندگو فعال شده و موارد احتیاطی و برخی از اطلاعات مفید به شخص اعلام می‌شود.

این دستگاه در بخش فیدرهای برق نیز بسیار موثر است به‌طوری‌که پرسنل فعال در قسمت فیدرها که همان خطوط انتقال برق فشار قوی هستند باید اپلیکیشن مربوطه را در گوشی خود نصب کنند و هنگامی که فیدری را روشن یا خاموش می‌کنند ابتدا باید در اپلیکیشن عمل خود را ثبت کنند که این موضوع سبب نمایان شدن سیستماتیک و دقیق روشن یا خاموش بودن فیدر می‌شود و تمام پرسنل به‌راحتی می‌توانند از این موضوع مطلع شوند و بر این اساس حوادث برق‌گرفتی در دکل‌های پر فشار به حداقل می‌رسد.

از دیگر مزایا و ویژگی‌های منحصربفرد آن این است که از طریق سیستم جی پی آر اس قطع یا شروع جریان برق در فیدرها به مافوق حاضر در شیفت اطلاع داده می‌شود که این امر سبب اطلاع به موقع، سریع و لحظه به لحظه مافوق شیفت از وضعیت کار در فیدرها شده و در کاهش خطاهای انسانی بسیار موثر است.

 

سیستم هشداردهنده امنیتی محیط کار به شکل پایلوت در اردبیل نصب شده است

فارس: تاکنون این سیستم هشدار دهنده  در جایی به کار گرفته شده است؟

جعفری: بله، این سیستم به شکل پایلوت در پست فشار قوی اردبیل در حال تست بوده که پس از پایان موفق این عملیات، در مناطق مختلفی از کشور شاهد بکارگیری آن خواهیم بود.

با این اختراع برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد شده است

فارس: آیا کارگاهی نیز برای تولید انبوه این سیستم دارید؟

جعفری: فعلا کارگاه ما در محل پارک علم و فناوری قرار دارد و با ۱۵ نفر کادر به شکل مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول همکاری هستیم که در ادامه به‌دنبال ایجاد یک کارگاه بزرگ در شهر اردبیل خواهیم بود و تولید انبوه این سیستم جزو برنامه‌های اصلی ما قرار دارد و با توجه به اینکه این سیستم یک دستگاه پرکاربرد و مورد نیاز در بسیاری از کشورها است لذا صادرات این محصول به سایر کشورها را نیز در دستور کار قرار داریم و بر این اساس کشورهای ترکیه، آذربایجان، سوریه، افغانستان و عراق کشورهای هدف صادرات این سیستم هوشمند هستند که در آینده‌ای نزدیک به آن دست خواهیم یافت.

جالب است بدانید جوان مخترع اردبیلی تنها به اختراع سیستم امنیتی محیط کار بسنده نکرده و در ادامه با استفاده از آخرین متدهای الکترونیکی جهان اقدام به طراحی سیستم امنیتی بروز اتاق‌های حساس کرده است که اکنون در سراسر دنیا این سیستم امنیتی مورد توجه مدیران قرار دارد.

در واقع غلامحسین جعفری ثابت کرده که می‌توان پلی از علم به سوی صنعت و ثروت زد، به خصوص در رشته‌های کاربردی مثل برق قدرت می‌توان کارهای علمی و عملی بی‌شماری را انجام داد که تک تک این کارها قابلیت اجرایی شدن را دارد.

 

تولید دستگاه سیستم امنیتی اتاق‌های حساس

فارس: آیا به غیر از اختراعی که توضیح دادید فعالیت علمی و اختراع دیگری نیز داشته‌اید؟

جعفری: بله، در ادارات یا مراکز دولتی و خصوصی برخی از اتاق‌ها به اتاق‌های حساس معروف است که فقط افراد معدودی اجازه ورود به آن‌ها را دارند و در این خصوص اپلکیشنی تعریف کرده‌ایم که فرد مذکور وقتی قصد ورود به اتاق حساس را دارد ابتدا باید با گوشی خود به پنل نصب شده در ورودی این اتاق وصل  شود که در این حین پیامی به مدیر آن مرکز مبنی بر ورود پرسنل به اتاق حساس ارسال می‌شود و تا مدیر مربوطه اجازه ورود را صادر نکند درب به روی پرسنل باز نخواهد شد.

علاوه بر آن بعد از ورود پرسنل به اتاق تمام فعالیت‌ها از جمله زمان ورود و خروج و مدت زمان حضور در اتاق توسط اپلکیشن ثبت و ضبط شده و در آرشیو نگه‌داری می‌شود.

با توجه به اینکه مخترعان، نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه صنعت انتظارات و درخواست‌های متنوع و مختلفی را از دولتمردان دارند لذا بعد از گفت‌وگو در خصوص اقدامات مختلف این جوان مخترع، از وی در خصوص انتظارت مخترعان از دولت پرسیدم.

بروکراسی‌های زائد اداری حذف شود

فارس: مخترعان چه انتظاراتی از دولت دارند؟

جعفری: دولت و مسؤولان باید از طرح‌های جوانان ایرانی حداکثر حمایت را انجام دهد و شعار مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را عملیاتی کنند.

مخترعان همواره با پیشنهادهای مختلفی از کشورهای خارجی برای حضور در آن کشورها و ادامه فعالیت علمی و تحقیقاتی خود مواجه می‌شوند و تنها دلیل آن دسته از افرادی که به‌هیچ یک از این پیشنهادها اعتنایی نکرده و در کشور می‌مانند و با حداقل امکانات مشغول کار می‌شوند قطعا عشق به انقلاب و کشور است که سبب می‌شود تا  با تمام قوا به کار خود ادامه دهند.

از همین‌رو دولت باید حمایت‌های مادی از مخترعین را افزایش دهد تا دغدغه نبود منابع مالی جهت پیشبرد یک اختراع وجود نداشته باشد و در کنار آن باید در شناساندن این طرح‌ها و اختراع‌ها به دنیا فعال‌تر باشد و مساعدت‌های لازم را برای توسعه و گسترش طرح ها انجام دهند.

علاوه بر آن مخترعین انتظار دارند کاغذ بازی‌ها در ادارات به حداقل برسد و مجوزهای لازم برای اجرای طرح‌های دانش‌بینان زودتر صادر شود تا اتلاف وقت به وجود نیاید و مهم‌تر از این‌ها انتظار می‌رود دولت به دانش بومی اعتماد کند.

 

عدم اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان مانعی بزرگ است

فارس: اصلی‌ترین مانع برای شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

جعفری: عدم اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان مانعی بزرگ در این بخش بوده و این در حالی است که برای مثال در رشته برق، دانشجویان ایرانی جزو پیشگام‌ها بوده و مقالات علمی و اختراعات متعدد شاهدی بر این مدعاست.

برای رونق بخشی به شرکت‌های دانش بنیان نیاز است تا صنعت و دانشگاه ادغام شود و ارتباط پایدار و مطلوبی بین این دو حوزه به وجود بیاید چرا که هر یک از این دو حوزه به تنهایی ابتر است و قطعا ارتباط پایدار بین این دو حوزه باعث ایجاد تحول عظیم در کشور خواهد شد.

تحریم، فرصتی برای توسعه و پیشرفت است

فارس: آیا تحریم‌ها مانع پیشرفت کشور است؟

بر خلاف نظر برخی از افراد جامعه که تحریم را مانع بزرگی برای رشد و توسعه کشور می‌دانند، این جوان مخترع اردبیلی نه تنها با این نظر مخالف است بلکه تحریم را به فرصت تشبیه می‌کند و اعتقاد دارد که موفقیت‌های بزرگ همواره در شرایط‌های دشوار حاصل می‌شود.

این که مسؤولان، تحریم را دلیلی برای عدم اقدامات علمی و صنعتی بدانند اوج ناانصافی است زیرا که کشورمان غنی از انرژی‌های مختلف بوده و محلی مناسب برای فعالیت صنعتی است و علم کافی در زمینه‌های مختلف نیز به برکت وجود دانشگاه‌ها و دانشجویان برتر در کشورمان وجود دارد و با این اوصاف هیچ تحریمی نمی‌تواند مانع پیشرفت کشورمان باشد.

همیشه وجود مشکلات متعدد بستر پیشرفت در یک جامعه را ایجاد می‌کند و به عبارتی دیگر  تضاد عامل موفقیت است، لذا وقتی جوانان ما علم کافی و اعتماد لازم را به خود دارند به هیچ وجه تحریم نمی‌تواند مانعی برای پیشرفت و توسعه باشد.

بزرگترین مانع پیشرفتمان خودمان هستیم. زمانی که دانشگاه فعال با جوانان ایده‌پرداز داریم تحریم به خودی خود بی‌مفهوم می‌شود و رنگ می‌بازد. به نظر من اینکه برخی‌ها می‌گویند تحریم محدودیتی است برای توسعه کشور کاملا نادرست است و این بحث را دشمنان انقلاب اسلامی ایجاد کرده‌اند تا تاثیرات روانی تحریم را افزایش دهند.

دشمن وقتی می‌بیند تحریم تاثیر عملی ندارد، به دنبال احیای جنبه روانی تحریم است تا بر روی ذهن جوانان این مرز و بوم تاثیر منفی بگذارد.

 

دولت جوانان را به پای کار بیاورد

فارس: سخن پایانی؟

جعفری: در دوران دفاع مقدس این جوانان بودند که از مرز و بوم و این خاک دفاع کردند و تعداد کثیری از آن‌ها نیز به درجه رفیع شهادت نائل شدند و هم‌اکنون نیز وقت آن رسیده که امورات کشور به دست جوانان سپرده شود و قطعا در پی آن توسعه و پیشرفت کشور وجود دارد.

نباید ذهن‌ها صرفا معطوف به رشته‌های پزشکی شود بلکه باید رشته‌های مهندسی نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که توسعه کشور در گرو توجه به رشته‌های مهندسی است و ثروت کلانی در پی صنعت وجود دارد اما باید نحوه ورود به حوزه صنعت مبنای علمی داشته باشد که در این صورت قطعا موفقیت در حوزه تولید و صنعت حاصل خواهد شد و کشورمان با تحول عظیم علمی و صنعتی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت میدان را به جوانان مبتکر، نوآور، خلاق، نخبه و مخترع بدهد و با اعتماد به آن‌ها بستر را برای توسعه و پیشرفت چشمگیر کشور در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی مهیا کند، البته این موفقیت‌ها زمانی حاصل خواهد شد که علاوه بر اعتماد و میدان‌دهی به جوانان حمایت‌های مادی و معنوی نیز وجود داشته باشد و قطعا این حمایت‌های مادی در آینده ثروت‌های چند برابری را روانه کشورمان خواهد کرد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول