اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نماینده ولی فقیه در فارس خطاب به منتخبین شورای شهر: دست‌ها را محکم‌تر به هم بدهید و پای کار مردم بایستید

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه شهر شیراز هم مشکلات بسیار و هم ظرفیت‌های بسیاری دارد از منتخبین شورای شهر شیراز خواست تا دست در دست هم پای کار مردم بایستند.

نماینده ولی فقیه در فارس خطاب به منتخبین شورای شهر: دست‌ها را محکم‌تر به هم بدهید و پای کار مردم بایستید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله دژکام امروز در دیدار با منتخبین شورای شهر شیراز این انتخاب را در دهه کرامت به فال نیک گرفت و گفت: مردم در این شرایط پای صندوق‌های رای آمده و شما را انتخاب کرده‌اند و لذا باید منشا خدمات ارزنده و خداپسند باشید.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: نکته ای را در ابتدا عرض می‌کنم که ملاک های ارزش گذاری ما نسبت به یک‌ کار ‌می تواند بسیار متفاوت باشد و‌ ملاکی که از نظر اخلاقی و دینی بسیار‌ مورد توجه می‌باشد انگیزه افراد برای انجام کار است. انگیزه هایی که در این انتخابات ملت داشتند و به سبب آن پای صندوق رای آمدند انگیزه های بسیار مقدسی بود و از این جهت جا دارد به کسانی که رای داده اند و ملتی که در این راستا حرکت کردند تبریک بگویم و از خدا می‌خواهیم این نیات خیر را تاثیر نیک بدهد.

وی افزود: شورای شهر پارلمان شهری و نماد حاکمیت مردم در شهر بر سرنوشت خودشان است و شورا از این جهت جای مهمی است و مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تاکید فرمودند که امام حاکمیت مردم را برخواسته از دین می دانستند یعنی این مبانی دینی دارد و به همین جهت امیدوارم زمانی که در شورا مستقر شدید در آنجا حضور‌ داشته باشم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر جلب رضایت مردم گفت: این کاری است که همه به دنبال آن هستیم اما چگونه این رضایت را تحصیل کنیم؟ هر کس با یک نگاه و مطالبه خاصی سراغ شما می آید و بسیار اوقات خواسته های افراد، متضاد و متزاحم است و باهم تعارض دارد و اگر بخواهیم این تعارضات را مدیریت کنیم و رضایت‌ مردم را داشته باشیم کار بسیار‌سختی است.

اگر به دنبال رضایت مردم هستیم نباید غرض ورزانه رفتار کنیم

وی ادامه داد: نکته ای را بزرگی از اساتید اخلاق به ما توصیه می کرد و آن این است که اگر غرض ورزانه اقدام نکنید خدا بقیه را درست می کند لذا اگر به دنبال رضایت مردم هستیم نباید غرض ورزانه رفتار کنیم. مردم ممکن است حتی از موضع و کار خوب ما هم متنفر شوند چون ممکن است احساس کنند فلان مسئول غرضی داردُ اما وقتی صادقانه و خالصانه اقدام کنیم به نتیجه ‌می رسیم، در همه‌کارها این را مدنظر قرار دهیم.

وی با ذکر جمله ای از حضرت زهرا(س) گفت: باید تمرین کنیم و در تصمیم گیری ها و جلسات شورا این را مدنظر قرار دهیم، حضرت زهرا (س) می فرماید " مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ"، هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.

لذا اگر در هر‌ تصمیم گیری و اقدام ما، خدا ببیند ما خالصانه آنچه را که رضای حق در آن است دنبال می کنیم، بالاترین مصلحت و خیر و محبتی که باید در دل مردم باشد برای شما می فرستد.

وی افزود: نشانه این امر خود ‌حضرت زهرا (س) است ‌که بعد از این ‌همه سال در‌ چه جایگاهی قرار دارد و هر روز بیشتر گل می کند و بشریت متوجه مقام شامخ اخلاقی و انسانی ایشان می شود، آنها اگر سیاست‌ روز را می دیدند امروز در تاریخ ‌گم شده بودند اما خدا را دیدند و خدا باقی است و کار برای خدا هم باقی است.

این شهر صدها کار عمرانی و فرهنگی دارد

دژکام در ادامه با تاکید بر اینکه این شهر صدها کار عمرانی و فرهنگی دارد و آنچه برای خدا است، باقی و ماندگار ‌می ماند نه آنکه سروصدا دارد، گفت:  جناب‌ ملاصدرا که در سال های پایانی عمرش در شیراز بود چقدر در زمان حیاتش در این شهر غریب بود اما پس از رحلتش چگونه ‌گل کرد و همه دنیا متوجه او شد چون کار برای خدا می ماند و هرچه برای خدا است رشد می کند و به‌ مرور ‌جلوه هایش بیشتر‌می شود.

وی افزود: ما نمادهایی از دوره ایلخانی، دوره صفوی، دوره زندیه و دوره قاجاریه در شیراز داریم اما نمادهای معماری ماندگار دوران انقلاب اسلامی در این شهر چیست و کجاست؟ این نمادسازی ها ‌نیتی ‌می خواهد که بتواند این موضوع را درست‌کند وگرنه ‌نمی ماند، هرچند اکثر نمادهای تاریخی یا مسجد بوده است یا ‌مدرسه‌ یعنی یک نیت در‌ کار بوده که بعد از این‌ همه سال مانده و ‌نماد شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس تاکید کرد: شما‌ می خواهید شهر اسلامی بسازید و‌ کارتان بزرگتر است و تنها یک مسجد نیست چون جمهوری اسلامی ‌یک جانبه و یک بعدی نیست و می خواهیم شهر اسلامی با همه جنبه ها و اقتضائاتش ‌را بسازیم تا در ‌دنیا جلوه کند؛ این نیاز به‌ نیت هایی است که خالص باشد.

مشورت، لازمه مدیریت پیش از تصمیم‌گیری است

وی نکته دوم را مشورت در مدیریت پیش از تصمیم گیری دانست و عنوان کرد: هر چه می خواهید کارشناسی شود، مشاوره بگیرد تا پخته شود و عجله نکنید تا تصمیم خوبی گرفته شود ولی پس از تصمیم گیری اگر حرف خود را شکستید دیگر نمی توانید ادامه دهید، پس قاطعیت در تصمیم گیری بعد از اتخاذ تصمیم باید ویژگی شورا باشد.

او گفت: در جمع خود مشورت کنید و ممکن است در‌ جمع ۱۳ نفری شورا یک ‌موضوع ۷ رای بیاورد، بقیه باید مراقب باشند که اگر می خواهیم مدیریت کنیم حرفی پیش نیاید و همه باید پای رایی که ‌مصوب شده بایستند و بمانند، نه اینکه برگردیم و حرف‌ خود را بشکنیم که ‌نتیجه آن ‌می شود اینکه  شورا نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) افزود: در‌ مجال‌ مشورت‌ همه آزادانه ،بدون جوسازی خاصی حرف بزنید اما بعد از تصمیم‌گیری پای تصمیمی که گرفته شد بایستید. ‌تصمیمات ‌شورای جدید از این ‌سنخ باشد که ابتدا نگاه کارشناسی، دقت و مشورت به خوبی انجام شود ولی وقتی تصمیم گرفتید خواهش می کنم اعضای شورا که نظرشان مخالف است همراه شوند که در غیر این صورت شهر‌ معطل خواهد ماند.

دست ها را محکم تر به هم دهید و پای کار شهر شیراز بایستید

وی خطاب به اعضای شورا تاکید کرد: دست ها را محکم تر به هم دهید و پای کار شهر شیراز بایستید، شیراز خیلی عقب ماندگی دارد که باید با همدیگر باشیم تا شهر جلو رود و ما می خواهیم چهره شیراز به عنوان یک کلان شهر در جمهوری اسلامی بتواند جلوه گر توانمندی، عزت مندی و اقتدار جمهوری اسلامی و رفاه شهروندان باشد.

او ادامه داد: شیراز شهر توریستی است، شیراز تابلوی گردشگری جمهوری اسلامی است و باید همه تلاش کنیم شهر از این جهت جلوه یک شهر اسلامی و نماد جمهوری اسلامی باشد، امروز شورای فعلی یکدست انقلابی ‌و ارزشی است و ‌اگر به اهداف خود نرسیم امیدی به وقت دیگر‌ نخواهیم داشت.

دژکام تاکید کرد: خودتان این‌ حس را به مردم منتقل کنید که نماینده همه مردم هستید و نه فقط یک طیف و جریان خاص و در جلسات و هم اندیشی ها صمیمیت را بیشتر القا کنید تا نتیجه اش برای شهر بوده و  یک حس آرامش برای شهروندان باشد. همان طور که حضرت حافظ می فرماید "به شیراز آی و فیض روح قدسی ... بجوی از مردم صاحب کمالش"، این شورا نماینده مردم صاحب کمال شیراز هستید و باید کمالات شیرازی ها  را جلوه دهید.

وی تاکید کرد: به عنوان یک طلبه خواهش دارم در صحن شورا سر موضوعات مختلف بحث کنید ولی در‌ پایان یک تصمیم واحد بگیرید.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز مسئله دیگر را شفاعت دانست و گفت: از شما بعد از این خیلی ها شفاعت می خواهند یعنی کارشان گیر است و انتظار دارند شما دخالت‌ کنید تا مشکل حل شود. بنده از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یاد گرفته ام که ایشان فرمود در کاری که ‌جنبه شرعی ندارد شفاعت‌ نکنید. شما قبل از آنکه وارد شوید که شفاعت کسی یا کاری را کنید، ببینید از نظر قانون و مقررات و شرع این کار خوب و بایسته ای هست یا نه؟ اگر کار ناشایست و نابایسته ای است سعی کنید طرف را قانع کنید که کار نشدنی است اما اگر کار خوب و بایسته ای باشد هیچ اشکالی ندارد عضو شورای شهر پیگیری کند تا کار انجام گیرد.

او اظهار داشت: شفاعت پارتی بازی نیست، پارتی بازی یعنی یک کار نابایسته ای را به زور انجام دهیم که غلط و غیر اخلاقی است اما شفاعت کاملا اخلاقی است یعنی یک کاری که بایسته است را دنبال می کنیم و اتفاقا شفاعت را باید انجام دهید اما پارتی بازی نکنید چرا که بار اخروی آن بسیار سنگین است و پای حق الناس وسط است، پس شفاعت را در مواردی که قانونی است انجام دهید و‌ نترسید اما کار ناشایسته و نابایسته را وساطت نکنید که حیثیت شورا پایین می آید.

سومین حرم اهل بیت ظرفیت شهر شیراز است

وی نکته بعدی را بحث سومین حرم اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: این شعاری است که رهبر انقلاب برای ما انتخاب کرد و برای شیراز بسیار مایه افتخار است، این ظرفیت شیراز است و باید از این ظرفیت حسن استفاده شود. کارهای بزرگی در خصوص دسترسی زوار به حرم داریم و با همکاری شما پیگیری می‌کنیم، از‌ نگاه شهردار و شورای شهر فعلی استفاده کردیم ولی سرعت کار در شورای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

دژکام خاطرنشان کرد:مسائل مختلف مربوط به توسعه حرم، نباید با دیدگاه شهرداری تعارض پیدا کند، حالا‌ می خواهیم وضعیت اجتماعی اطراف حرم دیگر مناطق شهر را سامان دهیم و کار بزرگی است و بدون حمایت شما نمی شود و این جهت را دنبال کنید تا شهر حرم بودن و توسعه مناسب حرم را پیدا کند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول