اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

۶۸ درصد معتادان زنجانی تریاک مصرف می‌کنند

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: ۶۸ درصد معتادان زنجانی تریاک مصرف می‌کنند و پس از این ماده مخدر، شیشه بیشترین مصرف را داراست.

۶۸ درصد معتادان زنجانی تریاک مصرف می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد محمدی قیداری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد اقدامات بسیاری توسط بهزیستی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی استان از طریق اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی برنامه‌هایی را اجرا کرده است، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین ارائه خدمات در این بخش از اقدامات بهزیستی بوده است.

وی از توانمندسازی گروه‌های محلی و امور فرهنگی و رفاهی خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اداره کل هستند.

محمدی قیداری گفت: برنامه‌های بهزیستی شامل اجرای کارزار رسانه‌ای، نصب پوستر و بنر، چاپ و تکثیر برگه‌های اطلاع‌رسانی، هماهنگی با پایانه‌های اتوبوسرانی، هماهنگی با صدا و سیما، تهیه کلیپ و موشن‌گرافی، اجرای برنامه‌های آموزشی در هشت محیط آموزشی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه باید در همه جوانب برای این بحث برنامه داشته باشیم، بیان کرد: مراکز ترک اعتیاد در استان زیاد است و ارائه خدمات مشاوره و پزشکی دارند.

وی با بیان اینکه ۱۱ مرکز درمانی با بیش از ۲ هزار خدمات در سال قبل فعالیت کردند، گفت: همچنین کمپ‌ها نیز که با هدف بهبود افراد فعالیت دارند با همکاری گروه‌های همکار فعالیت دارند که ۲ هزار و ۸۷۴ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شدند.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه مرکز تبصره ۲ماده ۱۶ نیز با هدف گروه جمعی فعالیت دارد، بیان کرد: سال قبل ۴۱۱ دستگیری داشتیم که ۴۸ هزار و ۶۹۶ نفر روز در مراکز نگهداری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های بهزیستی بحث توانمندسازی و اشتغال آنهاست، بیان کرد: بهزیستی با مطالعات چندین ماهه و سمن‌ها مراکز جامعی افتتاح کرده است.

وی در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد، مبتنی بر درمان در هفته بهزیستی گفت: این مرکز با هدف تداوم و استمرار درمان با تجمیع همه مدل‌های درمانی تاسیس شده است.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه در سال ۹۹ نزدیک به  ۸۳۴ نفر از خدمات مرکزگذری و سرپناه شبانه معتادین استفاده کردند، گفت: در حال حاضر ۱۵مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی در سطح استان زنجان فعالیت می‌کنند که یک مرکز مختص به زنان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه نزدیک به ۳هزار نفر در سال ۹۹ از خدمات مراکز بهبود و بازتوانی بهزیستی استان زنجان استفاده کردند، افزود: خود بهزیستی آماری درباره بازگشت به چرخه معتادان ندارد، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بهبود یافتگان دوباره به چرخه بازمی‌گردند.

وی درباره بیشترین آسیب‌های رایج در استان زنجان نیز گفت:  تحقیق جامعی از اینکه ببینیم کدام مشکل اجتماعی رتبه اول را دارد وجود ندارد اما چند سال قبل سه آسیب اول استان اعتیاد، طلاق و  اختلافات خانوادگی، بوده است.

محمدی قیداری گفت: اخیرا ما روی خط یک دو سه و مراجعات اورژانس دقیق شده این تا ببینیم که کدام آسیب در کدام منطقه شهر زیاد است.

در ادامه نیز سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای طرح مدیریت مورد گفت: در سالهای اخیر در برنامه ششم توسعه کشور موضوع مدیریت مورد مطرح شده تا مراکز صیانت توسط بهزیستی ایجاد شود و با فعال شدن این واحدها برای توانمند سازی معتادان اقدام کنند.

سکینه بیگلری با اشاره به اینکه این طرح قصد دارد تا پیگیر وضعیت معتادان بهبود یافته، بعد از درمان‌ آنها باشد، تصریح کرد: اگر خانواده و خود این معتادان نیازمند حمایت، درمان، تهیه دارو یا ارتباط با انجمن‌های معتادان بودند به این ترتیب کمک دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه واحد مدیریت مورد فعال شده است تا بیشتر معتادان مراکز ماده ۱۶ را تحت پوشش قرار دهد، گفت: بحث اشتغال آنان نیز از جمله اولویت‌های ماست که قرار است در قالب «خدمات جامع» تحت پوشش قرار بگیرند.

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان زنجان در ادامه در ارتباط با وضعیت اعتیاد معتادان زنجانی نیز گفت: ۶۸ درصد معتادان زنجانی تریاک مصرف می‌کنند و پس از این ماده مخدر شیشه بیشترین مصرف را داراست.

وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد معتادان متاهل و در رده سنی ۳۱تا ۴۰ سال هستند، بیان کرد: هدف بهزیستی ترک بدون بازگشت این معتادان است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول