اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

زهر کژدُم مواد مخدر بیخ شاهرگ جامعه

تارهای عنکبوت مانند مواد مخدر و اعتیاد هر روز چسبنده‌تر از روز قبل سعی در به تسخیر درآوردن و نابود کردن افراد جامعه دارند؛ بلیّه خانمان‌سوزی که علی‌رغم همه اقدامات انجام‌شده در مسیر مبارزه با آن، عزم جدی‌تر و اقدامات منسجم‌تری می‌طلبد.

زهر کژدُم مواد مخدر بیخ شاهرگ جامعه

گروه جامعه خبرگزاری فارس-محمد تاجیک:داستان مواد مخدر و اعتیاد روایتی تلخ، دردناک و مطّولی است که هر روز در جامعه خوانندگان زیادی آن را مرور می‌کنند.

در هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم. بلای خانمان سوز اعتیاد و استفاده از مواد مخدر در سطح دنیا پیامدهای جبران ناپذیری بر قامت ارکان مختلف جامعه وارد می‌کند و جسم و روح جماعت زیادی را دچار تلاطم و نابسامانی می‌کند.

کانون‌های بسیاری از خانواده‌ها از هم پاشیده است و حال و آینده افراد زیادی تیره و تار می‌شود.

در مسیر مبارزه با این بلیّه اجتماعی، جان انسان‌های زیادی از دست رفته است و لطمات فراوانی بر کشورها وارد شده است. در این میان، تجارت نجومی در حمل و نقل مواد مخدر در سطح بین‌المللی انجام شده و سودهای کلانی به جیب سوداگران مواد مخدر وارد می‌شود.

گویی تارهای عنکبوت مانند مواد مخدر و اعتیاد هر روز چسبنده تر از روز قبل سعی در به تسخیر درآوردن و نابودکردن افراد و جوامع انسانی در اقصی نقاط جهان را دارد.

کشورمان نیز در هیاهوی این تجارت کثیف به طور جدی و میدانی درگیر امر مبارزه چه در قامت ترانزیت مواد مخدر از مسیرهای مرزی و چه روی آوردن بخشی از جامعه به مصرف مواد مخدر شده و در مجموع لطمات زیادی را متحمل شده است.

269 میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر

269 میلیون نفر (جمعیت 15 تا 64 سال) مصرف‌کننده مواد مخدر در جامعه جهانی  هستند که در سال ۲۰۱۸ میلادی حداقل یک نوع ماده مخدر یا روان‌گردان مصرف کرده‌اند. آمار فوت ناشی از مصرف مواد مخدر بر اساس آمار سال ۲۰۱۷، 585 هزار نفر است.

افغانستان اولین تولید کننده مواد مخدر در جهان

 افغانستان اولین کشور تولید‌کننده مواد مخدر در جهان است؛ به طوری که میزان سطح زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۱۸، 263هزار هکتار بوده است.

پرچمدار امر مبارزه با مواد مخدر در جامعه جهانی که بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در سطح جهان را دارا است، جمهوری اسلامی ایران است.

در این میان در امر مبارزه با مواد مخدر آمریکا نسبت به تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه به کشورمان مبادرت ورزیده  است.

 کشف بیش از 12 هزار تن مواد مخدر در 40 سال گذشته

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر پس از انقلاب اسلامی بیش از 12 هزار تُن از مواد مخدر ورودی به کشور را کشف کرده است. در این مدت 3800 نفر در مسیر مبارزه با سوداگران مرگ جان خود را از دست داده و بیش از 12 هزار نفر در چهار دهه اخیر جانباز شده‌اند.

بیش از 4 میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در ایران

بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کنندگان مستمر مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور وجود دارد و یک میلیون و 600 هزار نفر مصرف‌کنندگان غیر مستمر مواد هستند.

مواد مخدر مادر تمام بزهکاری‌ها

مواد مخدر از جمله عوامل مهم و تأثیر گذار بر سایر آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری است؛ به طوری که 65 درصد همسرآزاری، 55 درصد طلاق، 30 درصد کودک آزاری، 25 درصد قتل عمد، 23 درصد نزاع و خشونت، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم مالی به علت اعتیاد به مواد مخدر است.

در این میان حدود ۳ هزار سازمان مردم نهاد در امر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند.

اعتیاد در زنان و نوجوانان/یک درصد دانش‌آموزان در دام اعتیاد

میزان شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها 6 دهم درصد از کل جمعیت بانوان معادل 156 هزار نفر در بانوان 15 تا 64 سال کشور است.

در یک مطالعه که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده، گرایش به اعتیاد در دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله «یک درصد» برآورد شده است.

خسارت 167 هزار میلیارد تومانی مواد مخدر بر کشور

میزان خسارت و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از مواد مخدر به کشور در سال ۱۶۷ هزار میلیارد تومان است. همچنین جمع هزینه‌های فرد مصرف‌کننده مواد در سال شامل هزینه خرید مواد، هزینه درمان، هزینه ترک و کاهش درآمد، ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

 انواع مواد مخدر 

انواع مواد مخدر شامل؛ 1)سستی زا 2)توهم زا و 3)توان افزاست.

 *مواد سستى ‏زا؛ موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى او را سست می‌کند.

این مواد به دو دسته تقسیم می‏‌شوند.طبیعى؛ مانند: استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین و مصنوعى؛ مانند : هروئین، متادون ، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص‌هاى مسکن و آرام ‏بخش

*مواد توهم‏ زا:

با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‌شود. این مواد را هالوسینوژن می‏‌گویند که شامل مواد طبیعى، مانند: استحصالات گیاه شاهدانه،حشیش، بنگ، ماری‏جوانا،گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچ‌هاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر و حشیش است.

مصنوعی، مانند: ال.اس.دی(L.S.D) ،دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) دی‏ اتیل تریپتامین             (D.E.T)

*مواد توان‏ افزا:

مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان می‏‌شود.

این مواد به دو دسته تقسیم می‏‌شوند که طبیعی مانند: برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه و ناس و مصنوعی مانند: آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏هاست.

*تریاک؛ قدیمى ‏ترین و مشهورترین ماده مخدر است که از گیاه خشخاش به دست می‏‌آید.

*الکالویید: تریاک داراى ترکیبات بسیارى است که تاکنون 25 نوع موثر آن شناخته شده است. مهمترین آلکالوییدهاى تریاک عبارتند از مرفین، نارکوتین، پاپاورین، تبائین، کدئین و نارسئین است.

*مرفین؛ مرفین یکى از اجزاى اصلى و اساسى تریاک است که به طور متوسط از هر 10 کیلوگرم تریاک یک کیلوگرم مرفین تهیه می‏‌شود.

هروئین یکى از ترکیبات مرفین است. این ماده به رنگ سفید مایل به کرم داراى طعمى تلخ و بى ‏بو است که پس از مدتى نگهدارى بوى ترشى و سرکه می‏‌دهد. هروئین، قوی‏ترین و مخرب‏ ترین ماده مخدر دنیا به شمار مى‌آید که در سال1874 توسط یک دانشمند انگلیسى ساخته شد.

*متادون:یک ماده مخدر مصنوعى است که در جنگ جهانى دوم به علت کمبود مرفین براى تسکین مجروحین به وسیله آلمانى ها ساخته شد.در حقیقت متادون یک داروى برطرف‏ کننده درد است که براى تسکین سرفه هم از آن استفاده می‏‌کنند.

*کدئین: یکى از مشتقات معروف تریاک است  و به عنوان مسکن در اشکال مختلف قرص، کپسول و شربت در پزشکى کاربرد دارد.

*حشیش: ماده ‌اى به رنگ سبز تیره و گاهى قهوه ‌اى مایل به سبز شبیه حنا که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه مؤنث و از ترشحات چسبنده آنها به صورت صمغ به دست می‌آ‏ید. حــشیـش در طــبــقـه ‏بـنـدى مـواد مخدر، جزء مواد توهم‏ زاى طبیعى است.

*بنگ؛ سر شاخه‏‌هاى گلدار یا به میوه نشسته و خشک شده بوته شاهدانه  اعم از اینکه ماده رزینى آن را قبلا گرفته یا نگرفته باشند بنگ نامیده می‏‌شود.

*مارى ‏جوانا: در آمریکا برگها و گلهاى شاهدانه آمریکایى را خشک می‏کنند و از آن توتون سبز رنگى به دست می‏‌آورند که همان ماری‏ جواناست. 

*گراس: در زبان انگلیسى به معنى «علف» است و در اصطلاح همان بنگ و ماری‏ جواناست. برگهاى بوته شاهدانه که در واقع مثل علف است جمع ‏آورى کرده، مانند سیگار مصرف می‌کنند.

*چرس:همان حشیش است که از رزین آماده شده از سر شاخه‏‌هاى گلدار و به میوه نشسته گیاه بالغ شاهدانه تهیه می‌‏شود.

مبارزه با مواد مخدر در ایران از اقدامات راهبردی در مسیر خاموشی اعتیاد در جامعه است؛ به طوری که دستگاههای مختلفی در مسیر مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ اقدام کرده و خسارتهای مادی و معنوی زیادی را متحمل شده اند.در سال گذشته بنا به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر 1200 تن انواع مواد مخدر در ایران کشف شده است.

این در شرایطی است که ایران در همسایگی شرقی خود کشور افغانستان را به عنوان اولین و مهمترین منبع تولید مواد مخدر و ترانزیت آن به نقاط مختلف جهان را دارد و همواره در معرض خسارتهای یاد این بلیه خانمان سوز بوده است.

اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه شاهد افزایش تولید مواد مخدر در همسایه‌های شرقی هستیم، گفت: دامن این مواد کشورهای دیگر را هم خواهد گرفت.

وی ادامه داد: علی رغم افزایش تولید مواد مخدر، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط کرونایی سالی بی‌سابقه در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دنیا را رقم زدیم و سال 99 سال ویژه‌‌ای بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف حدود 1200 تن مواد مخدر در سال 99 خبر داد و گفت: قدرت کشف مواد مخدر توسط ایران  به دو برابر افزایش یافت و معنی آن کم شدن ترانزیت مواد مخدر به اروپاست.

کشف 90 درصد تریاک جهان توسط ایران

مومنی با اشاره به اقدامات گسترده ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر در جهان، بیان داشت، بیش از 90 درصد تریاک، بیش از 70 درصد از مورفین و بیش از 20 درصد از هروئین جهان به تنهایی توسط ایران کشف می‌شود؛ ضمن اینکه در سال گذشته 9 شهید و ده‌ها جانباز در مسیر مبارزه با مواد مخدر تقدیم کردیم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و صادقانه با همه انواع مواد مخدر برخورد می‌کند، گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که مواد مخدر در داخل توزیع شده یا ترانزیت می‌شود و هیچ تفاوتی وجود ندارد.

مومنی با بیان اینکه چالش بزرگ جهان امروز عدم هماهنگی و یکپارچگی در اجرای مسئولیت مشترک توسط همه کشورهاست، گفت: ایران تنها در حوزه مقابله با مواد مخدر نیست، بلکه در عرصه کاهش و پیشگیری نیز طرح یاری‌گران زندگی را تصویب کرده و غیر از بخش‌های دولتی همه گروه‌های مرجع‌ پای اجرای طرح هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران پایبند تمام کنوانسیون‌های بین المللی است، اظهار داشت: اما بسیاری از کشورها به موضوع مسئولیت مشترک در این خصوص پایبند نیستند و نه تنها کمک نمی‌کنند، بلکه ترویج دهنده مواد مخدر نیز هستند.

آموزش مقابله با اعتیاد به 8 میلیون دانش‌آموز

مومنی از اجرای طرح یاریگران زندگی در بیش از 40 هزار مدرسه خبر داد و گفت: بیش از 8 میلیون دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند تا مهارت نه گفتن در مقابل مواد مخدر را بیاموزند.

وی تأکید کرد:مقابله با مواد مخدر، پیشگیری، درمان و توانمندسازی در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

با توجه به اینکه مواد مخدر بلیه شوم و دردناکی است که همواره جامعه بشری را در تمام نقاط جهان تهدید کرده و سلامت جسم و روان را به مخاطره می‌اندازد، ضرورت افزایش آگاهی افراد مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان با پیامدهای زیانبار این مواد امری بسیار مهم و قابل توجه است؛ لذا با اینکه طرح هایی همچون یاریگران زندگی در جهت آشنایی قشر نوجوان و جوان با اعیاد در حال اجراست اما ضرورت توسعه آموزش‌های عمومی و اقدامات آموزشی همراه با اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و توجه ویژه به حضور خرده فروشان در برخی نقاط جامعه به خوبی احساس شده و امری ضروری است.

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول