اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

حضور هلدینگ تاسیکو در نمایشگاه صنایع سلولزی/ مدیران متخصص، شفافیت و اعتماد به‌ دانش داخلی، ۳ رکن تاسیکو

هلدینگ تاسیکو به عنوان‌ تنها هلدینگ سلولزی کشور به همراه شرکت‌های تابعه حضور چشمگیری را در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع سلولزی داشت. مدیرعامل هلدینگ تاسیکو خبرهای خوشی را از تلاش برای افزایش سهم بازار این مجموعه با ارائه محصولات باکیفیت، عرضه شفاف و بیمه شده سهام شرکت‌های تابعه و ارائه محصولات در بورس کالا داد.

حضور هلدینگ تاسیکو در نمایشگاه صنایع سلولزی/ مدیران متخصص، شفافیت و اعتماد به‌ دانش داخلی، ۳ رکن تاسیکو

اخبار شرکتها؛ چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فراورده های سلولزی و ماشین آلات وابسته از ۳۱ خرداد لغایت ۳ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزار شد.

در این نمایشگاه که در 2 سالن و در فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع برگزار می‌شود، اکثر تولیدکنندگان مطرح کشور در حوزه تولید کاغذ و مقوا و صنایع سلولزی حضور داشته و به ارائه محصولات و ایده‌های خود می‌پرداختند.

مرکز توجهات این نمایشگاه را می‌توان به حضور پررنگ هلدینگ تاسیکو یا همان گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین اختصاص داد ‌که در مرکز سالنB ۳۸ نگاه هر بازدید کننده و فعال این حوزه را به خود جلب می‌کرد.

گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین( تاسیکو) به عنوان‌ بزرگترین مجموعه و هلدینگ یکپارچه در صنعت سلولزی کشور، با ۶ شرکت چوب و کاغذ ایران( چوکا)، محصولات کاغذی لطیف، صنایع کاغذسازی کاوه، شرکت حریر خوزستان، شرکت چوب خزر کاسپین و شرکت صنایع کاغذ بسته‌بندی بیستون در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.

این هلدینگ با هدف ارتقا منافع ذینفعان از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید با نرخ بازدهی مطلوب و بهبود پرتفوی سرمایه‌گذاری به منظور تکمیل زنجیره ارزش و همچنین کنترل استراتژیک و نظارت بر شرکت‌های تابعه تشکیل شده است.

این هلدینگ با اعلام استراتژی‌های کلانی همچون نقش‌آفرینی موثر در رشد و توسعه صنعت کشور، کنترل استراتژیک شرکت‌های تابعه با تاکید بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی خلق ارزش افزوده، توجه ویژه به ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی و توسعه صنعت سبز کشور، تکیه بر اصل شفافیت با استراتژی عرضه محصولات از طریق بورس کالا و عرضه سهام شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه، افزایش بهره‌وری و کاهش بهای تمام شده و رقابت‌پذیری محصولات و افزایش حداکثری ارزش بازار و بازدهی سرمایه‌گذاری پا به این نمایشگاه گذاشت.

تاسیکو در بهترین وضعیت ۱۰ سال اخیر خود است

میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در روز دوم این نمایشگاه میهمان غرفه هلدینگ تاسیکو بود و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها، محصولات و برنامه‌های توسعه‌ای آینده قرار گرفت.

حجت اله میرزایی معاون‌ امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه اظهار کرد: صنعت سلولزی، صنعتی پویا و رو به رشد در حوزه تکنولوژی، سبد تنوع محصولات و انطباق با نیازهای مشتری از جمله در صنایع ساختمان، بسته بندی است.

وی با اشاره به اینکه محصولات این صنعت عمدتا به عنوان کالای واسطه‌ای مصرف می‌شود، افزود: خوشبختانه بر خلاف گذشته تحول و پویایی خوبی در این صنعت رخ داده و این روند ادامه دارد و طی چند سال گذشته واحدهای جدیدی در داخل کشور به این صنعت اضافه شده‌اند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در تامین کاغد بسته‌بندی به عنوان کالایی استراتژیک و صنعت پشتیبان کاملا در داخل کشور خودکفا هستیم اما در تولید کاغد تحریر نیمی از نیاز کشور را وارد می‌کنیم که نیازمند تغییر جدی در سیاست دولت مبنی بر حمایت از تولید داخلی است.

میرزایی گفت: در حوزه چوب امروز بخش بزرگی از بازار در دست کشورهای خارجی است و به نظر می‌رسد در سیاست‌گذاری ما صیانت از جنگل‌ها اولویت اصلی است که به‌ صنعت کاغذ و چوب آسیب زده است و شاید بتوان با راهی میانه همانند تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت آن را جبران کرد.

وی با اشاره به بازدید از غرفه‌های شرکت تاسیکو در چهارمین نمایشگاه صنایع سلولزی ادامه داد: نسبت به ۳ سال گذشته که تاسیکو به عنوان‌ شرکتی خارج از استراتژی شستا و بنگاه‌های قابل واگذاری شناسایی شده بود، وضعیت امروز تاسیکو بسیار خوب و قابل قبول است.

معاون وزیر کار با اشاره به اجرای پر سرعت پروژه‌ها، تغییر سازماندهی و اصلاحات مدیریتی و  به کارگیری مدیران جوان و متخصص در این صنعت تاکید کرد: خوشبختانه امروز وضعیت تاسیکو و بنگاه‌های وابسته در بهترین شرایط در ۱۰ سال اخیر خود قرار دارد.

*هدف‌گذاری تاسیکو برای افزایش سهم بازار

منا ابروفراخ مدیرعامل گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین ( تاسیکو ) نیز در حاشیه این نمایشگاه اظهار کرد: تاسیکو تنها هلدینگ سلولزی در کشور است که در راستای منافع عمومی حوزه سلولزی گام‌های بزرگی برداشته است و ۶ شرکت به صورت مستقیم ذیل مدیریت این هلدینگ فعالیت کرده و سیاستگذاری بر ۲ شرکت غیرمدیریتی نیز بر عهده این مجموعه است‌.

وی با اشاره به حضور تاسیکو در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سلولزی ادامه داد: هدف ما آن است که با هماهنگی و همراهی بیشتر با تمامی فعالان این حوزه موانع تولید را کاهش داده و راهکارهای جدیدی برای بهبود صنعت اتخاذ کنیم.

مدیرعامل تاسیکو با اشاره به حوزه فعالیتی هلدینگ در زمینه کاغذ بسته‌بندی و تیشو بیان داشت: در حوزه کاغذ بسته‌بندی بیش از ۲۵ درصد، در حوزه تیشو حدود ۲۰ درصد و در حوزه مصنوعات چوب حدود ۶ درصد از سهم بازار داخلی دراختیار تاسیکو است.

ابروفراخ با اشاره به سیاست ثبات سهم بازار و برنامه‌ریزی در جهت افزایش این سهم گفت: پروژه بیستون در غرب کشور با ۷۵ هزار تن ظرفیت اسمی می‌تواند کمک ویژه‌ای در افزایش سهم بازار در زمینه کاغذ بسته‌بندی کشور باشد.

* تاسیکو حافظ منافع ۴۰ میلیون سهامدار است

وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های هلدینگ در ادامه سال جاری ادامه داد: عرضه اولیه سهام شرکت کاغذی لطیف در روز دوم تیرماه در بورس ارائه شده و به زودی نماد حریر خوزستان نیز وارد بازار سرمایه خواهد شد.

مدیرعامل تاسیکو با اشاره به اینکه هلدینگ سلولزی ذیل شستا وارث ۴۰ میلیون نفر صاحب سهم بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است، تاکید کرد: تمامی اقدامات ما در راستای حمایت از منافع ذینفعان مجموعه بوده و ورود به بورس برای نیل به شفافیت و افزایش نظارت به منظور ارائه خدمات بهتر و حفاظت از منافع و سهام به عنوان امانت در دستان ماست.

ابروفراخ با اشاره به عرضه کلیه محصولات سلولزی تولیدی شرکت‌های تابعه تاسیکو در بورس کالا برای اولین بار گفت: این مهم نیز در راستای حفظ منافع ذینفعان، شفافیت بازار و کمک به کاهش ریسک‌های مالی صورت پذیرفت تا مشتریان در شرایط برابر به محصولات دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت تامین مواد اولیه از بورس کالا ادامه داد: نوسازی و اورهال سیستم و همچنین ارتباط گسترده با دانشگاه‌های کشور به منظور کاهش شکاف صنعت و دانشگاه در دستور کار هلدینگ قرار دارد تا با ارائه راهکارهای جدید در زمینه تولیدات محصولات به نوآوری و فناوری‌های جدید دست پیدا کنیم.

* تامین مواد اولیه از بزرگترین مشکلات صنایع سلولزی است

مدیرعامل گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین با اشاره به ارائه شفاف تمامی اطلاعات شرکات‌های تابعه در سامانه کدال جهت مشاهده سهامداران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بیان داشت: اتفاق خوبی که در عرضه اولیه نماد لطیف رخ داد آن بود که در راستای حمایت سهامداران خرد، سهم تا یک سال بیمه بوده تا از قیمت عرضه کاهش پیدا نکند تا در کنار بازارگردانی به منظور حمایت از سهام‌ها در بازار متلاطم این روزهای بورس، سهامداران با کمترین ریسک روبرو باشند.

ابروفراخ با اشاره به پوشش ضررها، مالیات‌ها و انباشته‌های شرکت لطیف تا زمان عرضه مطابق دستور دکتر رضوانی‌فر مدیرعامل شستا اضافه کرد: صنعت سلولزی به چند جهت حائز اهمیت و استراتژیک است، اولا آنکه با بازیافت، کاغذها به ارزش افزوده دست پیدا کرده و از واردات محصول و خروج ارز جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از چرخه بازیافت در صنعت تیشو و با احتساب ۲۰ درصد سهم بازار تاسیکو، سالانه از قطع ۴۰۰ هزار اصله درخت و مصرف بالای انرژی جلوگیری می‌شود و بسیاری از محصولات تولیدی امروز در کشور به دلیل عدم دسترسی به کاغذ بسته بندی به سمت پلاستیک رفته که خود نافی محیط زیست است.

مدیرعامل تاسیکو با اشاره به اینکه این صنعت حامی محیط زیست است به شرطی که محرک‌ها و پیشران‌هایی برای آن تعریف شود، تصریح کرد: مشکل تامین منابع و مواد اولیه از جمله بزرگترین مشکلاتی بوده که نیازمند حمایت تمامی حوزه‌های مرتبط است تا در زمینه کاغذ تحریر نیز همانند کاغذ بسته‌بندی از خروج منابع ارزی جلوگیری و در کشور اشتغال ایجاد شود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید چوکا با حمایت شستا

ایرج زمانی‌فر مدیرعامل شرکت چوکا نیز در حاشیه این نمایشگاه اظهار داشت: این شرکت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالان حوزه صنعت کاغذ کشور به پاس قدردانی از زحمات تمام فعالین این صنعت و در راستای سیاستهای تاسیکو در چهارمین نمایشگاه‌بین‌الملی صنایع سلولزی شرکت کرد.

وی با اشاره به قدمت بیش از ۵۰ ساله فعالیت چوکا در حوزه صنعت کاغذ ادامه داد: در سال‌های گذشته بخش عمده نیاز کاغذ بسته‌بندی کشور توسط چوکا فراهم می‌شد، منتها از آن‌جایی که چوب به عنوان ماده اولیه صنعت با کمبود مواجه شده و قیمت آن و تقاضا برای چوب در صنایع دیگر نیز افزایش پیدا کرده، چوکا با مشکلات زیادی مواجه شده است.

مدیرعامل چوکا با اشاره به عدم نقش‌آفرینی این مجموعه به عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذ کرافت در کشور و خاورمیانه، بیان داشت: در سال ۹۹ با کمک شستا و هلدینگ‌های تاپیکو و تاسیکو، سرمایه‌گذاری مجددی به منظور بازگشت چوکا در حوزه صنعت کاغذ انجام شد و با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، نقش بهتری در تامین کاغذ مورد نیاز کشور ایفا شد.

۶۷ درصد از ظرفیت تولید چوکا بلااستفاده است

زمانی‌فر با اشاره به لزوم تولید کاغذهای کرافت از درخت‌های زراعت‌شده در ازای استفاده از کاغذهای بازیافتی، گفت: عدم تولید شرکت چوکا موجب شده که کاغذهای بازیافتی با توجه به استفاده مکرر کیفیت خود را از دست داده‌اند و امروز کاغذهای بازیافتی بر خلاف استاندارد ۸ باره، بیش از ۲۶ بار بازیافت و استفاده می‌شوند که طبعا کیفیت پایین‌تری نسبت به محصولات مشابه خارجی دارد.

وی با اشاره به عدم امکان ادامه طولانی این روند و افزایش هزینه تولید، ادامه داد: چوکا بایستی با تولید خود وارد بازار شود تا به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش قیمت تمام‌شده کارتن‌ها منجر شود.

مدیرعامل چوکا با اشاره به لزوم تامین مواد اولیه برای رقابت در بازارهای بین‌المللی و حفط منافع مصرف‌کننده داخلی تصریح کرد: این مهم می‌تواند منجر به فایده برای صنعت کشور، اشتغالزایی و همچنین احیای جنگل‌ها شود زیرا چوکا در آئین نامه تاسیس خود بایستی از هر درختی که برداشت می‌کند، ۲ اصله در همان محل بکارد که همانا احیای جنگل‌ها از اهداف اولیه و ماموریت چوکا است.

زمانی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر و حتی با توجه به افزایش تولید فعلی چوکا، این شرکت نهایتا با ۳۳ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است و بیش از ۶۷ درصد از ظرفیت خود معطل و بلا استفاده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول