اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیشنهاد مخاطبان «فارس من»: معتمدان محلی صندوق‌ «ازدواج آسان» تشکیل دهند

سردبیر فارس من گفت: پیشنهاد می‌دهم معتمدان محلی خیّر بیایند کمک کنند و به صورت قرض‌الحسنه تسهیلاتی را با کارمزد کم به جوانان اعطا کنند.

پیشنهاد مخاطبان «فارس من»: معتمدان  محلی  صندوق‌ «ازدواج آسان» تشکیل دهند

به گزارش خبرگزاری فارس، باور این‌که ازدواج آسان و ساده، ممکن و عملی است، برای عده ای از جوانان و حتی خانواده‌ها  سخت و حتی غیرقابل باور است.آن قدر که این تجمل‌گرایی‌ها کار دست جوانان داده و ازدواج آن‌ها را به تأخیر انداخته است، تأخیری که حتی تا سال‌ها مانع حضور جوانان در ماراتن زندگی می‌شود.

کرونا به رغم آسیب‌ها و چالش‌های پیش رویش برای مردم اما توانسته به آن بخش از جوانانی که سال‌ها جهیزیه آن‌ها در کنج خانه، خاک می‌خورد کمک کند و به دور از هرگونه مانع و بدون هزینه‌های مازاد، راهی خانه بخت شوند و این گونه زندگی آن‌ها به مسیر خوشبختی نزدیک‌تر شود، اما این  تنها بخشی از جامعه را شکل داده و بخش اعظمی دیگر از مردم هنوز بر سر اعتقادات بی پایه و اساس خود، یعنی تجمل گرایی و برپایی مراسم‌های آنچنانی هستند و باقی مانده‌اند!

پویش حاضر در فارس من، روایتی از دغدغه‌مندانی است که اذعان دارند ازدواج باید هرچه ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر برگزار شود،‌ آن گونه که دیگر هیچ جوانی معطل وام‌های کلان و هزینه‌های گزاف برای ازداوج های پرحاشیه نباشد.

در این پویش آمده است: «برای عدهّ‌ای از جوانان و حتی خانواده‌های مذهبی سخت و حتی غیرقابل باور است چرا که هر روز شاهد ازدواج‌های پرزرق و برق و لبریز از تجمل‌گرایی و اشرافی و چشم و هم‌چشمی در جامعه و خانواده‌ها می‌باشد و روز به روز نیز متأسفانه بر تجملات چنین ازدواج‌ها و عروسی‌ها افزوده و به نمایش گذاشته می‌شود لذا ترس از ازدواج در میان جوانان بیشتر و بیشتر خواهد شد. گویی کسی متولی جلوگیری از این بزه و پاسخگوی این همه ناهنجاری در جامعه نمی‌باشد و اگر عده‌ای و یا مجموعه‌ای نسبت به رفع این معضل اجتماعی می‌پرداختند و به وظایف ذاتی، قانونی، دینی و…آشنا می‌بودند قطعا گرایش جوانان به ازدواج روزافزون خواهد شد و هر روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها نمی‌شدیم.»

سردبیر این پویش به خبرنگار ما گفت: نیت ما از ثبت این سوژه، فرهنگ سازی ازدواج ساده و آسان بوده است؛ چرا که وقتی پای صحبت‌های جوانان می‌نشینیم مدام از نبود امکانات و شرایط و نشدن ها بحث می‌کنند. درصورتی که با همین وام‌هایی که به عنوان وام ازدواج به جوانان ضمن مزدوج شدن تعلق می‌گیرد نیز می‌شود زندگی آسان را آغاز کرد. برای نمونه فرزند دختر و پسر من عملاً به سبک ساده و آسان با مهریه ۱۴ سکه تمام بهار آزادی زندگی خود را ساختند. به همین علت با همین وام‌های ازدواج نیز می‌توانیم زندگی ساده‌ای را تشکیل بدهیم.

 

به پسر بیکار دختر دادم، می‌دانستم روی پای خود می‌ایستد

سردبیر پویش اظهار کرد: داماد بنده در جوانی، کار به خصوصی نداشت و زمانی که به او پاسخ مثبت دادیم، اطرافیان گفتند چرا به کسی که شاغل نیست،جواب مثبت داده اید؟ اما باید گفت زمانی که ما جوان را می‌شناسیم و ایمان داریم که انسانی قابل است و می‌تواند روی پای خودش بایستد ولو اگر کارگری ساده هم باشد چرا اعتماد نکنیم؟

وی ادامه داد: اگرآن زمان ما بهانه می‌اوردیم که دامادم شغل ندارد و به توانایی‌هایش اتکاء نمی‌کردیم الان معلوم نبودآینده‌اش چه می‌شد، درحالی که الان هم شاغل است و هم خانواده‌ای برای خود دارد و جوانان باید روی توانایی های خود تمرکزکنند.

 

تعیین مهریه به سبک جوانان دهه‌۶۰

وی اظهار داشت: در بحث مهریه، جوانان به همراه خانواده هایشان باید به سبک جوانان گذشته عمل کنند، بزرگان باید به جوانان کمک کنند چرا که چند دهه‌ای بیشتر از فرزندانشان زندگی کردند و تجربه های بیشتری دارند. قطعاً از هم کفو بودن دو جوان و خانواده‌هایشان اطلاع دارند  این موضوع درست است که جوان خودش باید انتخاب کند اما خانواده‌ها نیز باید راهنمایی کنند.

این مخاطب فارس من افزود: مهریه همسر بنده در سال ۱۳۶۱ حدود ۱۴ سکه بود و طلایش هم بعدها که فروختیم ۳۰ الی ۴۰ هزارتومان شد؛ که با آن مبلغ زمینی را خریداری کردیم، آن زمان خانواده همسرم نیز کاملا ساده رفتار کردند و فرزندانمان نیز بر همین اساس ساده و آسان ازدواج کردند.

 

معتمدان  محلی بیایند صندوق‌هایی برای «ازدواج آسان» تشکیل دهند

وی با اشاره به نقش خیریه‌ها و نهاد‌هایی که مربوط به ایجاد ازدواج آسان، اظهار داشت: این نوع نهاد‌ها و خیریه‌ها بسیار می‌توانند در این زمینه ها به جوانان کمک کنند و به جوان‌هایی که بی‌بضاعت و ناتوانمند هستند مبلغی را به عنوان هبه ببخشند ولی به جوانانی که توانایی انجام فعالیت دارند وامی به عنوان قرض الحسنه بدهند تا بتوانند کارکنند.درنتیجه این خیریه‌ها می‌توانند به راحتی کمک و دستگیر جوانان باشند.

 این مخاطب فارس من، در پایان عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهم معتمدان محلی خیر بیایند کمک کنند و به صورت قرض الحسنه این وام ها را با کارمزد کم به جوانان اهدا کنند و کمک کنند تا جوانان روی پای خود بایستند و خانواده ای برای خود تشکیل دهند. حتی اگر فرهنگ سازی شود و مجموعه ای از مساجد، ائمه جماعات، مدارس و... دست در دست شوند معتقدم می‌توانند ۵۰ الی ۶۰ درصد این مشکلات حل خواهد شد چرا که در حال حاضر این مباحث رها شده اند و از دور فقط می‌گویند فلان مشکلات وجود دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول