اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کرونا، روی موج پنجم

پس از تعطیلات نوروز و افزایش مسافرت‌ها شاهد رخ‌نمایی موج چهارم کرونا ویروس بودیم که به سختی مدیریت شد اما در زمانی که اوضاع رو به آرامی می‌رفت، افزایش تعداد مبتلایان خبر از شدت یافتن شیوع ویروس از نوع جهش‌یافته(افریقایی و هندی) می‌دهد.

کرونا، روی موج پنجم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روزهای نخست تابستان در حال گذر است و از روزی که کرونا وارد کشورمان شد بیش از ۱۶ ماه می‌گذرد.

ترس و واهمه روزهای اول وجود ندارد و قرنطینه‌ها و کم و بیش اعمال می‌شود، کرونا اما هر چند وقت به شکلی جدید درمی‌آید و با انواع جهش یافته در مدلی جدید و البته خطرناک‌تر رخ می‌نماید.

تا به امروز چهار موج کرونا را پشت سر گذاشته‌ و جانباختگان زیادی داشته‌ایم، روند پر فراز و نشیب این بیماری اما همچنان نگران‌کننده است، نگرانی که ناشی از خیزهای جدید پس از فروکش کردن یک موج دوباره است.

به دنبال سفرهای نوروزی و دید و بازدهای عیدانه، موج چهارم کرونا شدت گرفت و پس از فروکش کردن آن مدتی اوضاع رو به بهبود رفت اما یک هفته‌ای است دوباره آمارهای ابتلا افزایشی و سه شهرستان فارس قرمزرنگ شده‌اند ۱۷ شهرستان نیز نارنجی شده و مابقی زرد هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محاصره استان فارس توسط استان‌های همجوار شامل سیستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان که به لحاظ کرونا شرایط خوبی ندارند را مهم‌ترین دلیل اوج گرفتن دوباره کرونا در استان فارس دانست و بر تشدید محدودیت‌ها تاکید کرد.

عبدالرسول همتی معتقد است شیوع انواع کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقایی در استان‌های نام‌برده با میزان سرایت بیشتر و کشندگی بالاتر سبب شده است مواردی از این نوع در استان فارس نیز مشاهده شود و همین امر ما را در آستانه موج پنجم قرار داده است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت توسط مردم گفت: به نظر می‌رسد موج پنجم از پاکستان به چابهار و استان‌های جنوبی وارد کشور شده و در حال پیشروی است، به‌گونه‌ای که در استان فارس ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته رو به اتمام و آمار مبتلایان و بستری شدگان رو به افزایش است.

همتی گفت: رفت و آمد بسیار تبعه افغانی و پاکستانی نیز در استان فارس تاثیر بالایی بر این موضوع دارد که باید نسبت به آن چاره‌اندیشی کرد.

این مسئول بهداشتی ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و درخواست از مردم جهت شرکت نکردن در دورهمی‌ها و مکان‌های شلوغ اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی توسط مردم همچنان هم نخستین و موثرترین عامل در پیشگیری از شیوع این ویروس است ضمن اینکه واکسن نیز به مرور در حال تزریق به گروه‌های هدف است، چنانچه در هفته گذشته دز دوم سینوفارم تزریق شد و در هفته جاری واکسن ۷۰ سال به بالا کامل می‌شود تا به سراغ گروه بعدی برویم.

فارس در محاصره استان‌های قرمز

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز مراودات کاری و تجاری شهرهای جنوبی فارس با استان‌های همجوار را یکی از دلایل شیوع دوباره ویروس عنوان کرد و گفت: استان‌های سیستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر تعدهدی شهر قرمز رنگ داشتند و مراوده فارس با این استان‌ها سبب ورود کرونای هندی و آفرقایی در فارس شد.

عبدالرضا قاسمپور با تاکید بر خطرناک‌تر بودن این نوع کرونا به دلیل جهش‌یافتگی و قدرت سرایت بالاتر گفت: متاسفانه امکان قطع ارتباط با استان‌های یاد شده وجود ندارد؛ چراکه مردم گرفتارند و کار بسیاری از مردم در شهرهای جنوبی استان وابسته به همین استان‌های همجوار یا ارتباط از طریق بنادر و آب‌ها است؛ اما ما ضمن کنترل قائل به قطع ارتباط نیستیم چراکه زندگی مردم مختل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی در هر شرایطی خاطرنشان کرد: متاسفانه طولانی شدن شیوع کرونا تا حدی منجر به ساده‌انگاری مردم شده است و بسیاری از خانواده‌ها مراسم‌‌های خود را برگزار می‌کنند که همین امر شیوع گسترده بیماری را به دنبال دارد.

معاون استاندار فارس با اشاره به ادامه‌دار بودن محدودیت‌ها گفت: همانگونه که مطلع هستید محدودیت‌ها همچنان بر اساس رنگ‌بندی هر شهر بر اساس اپلیکیشن ماسک لحاظ خواهد شد و در صورت شدت یافتن بیماری تعطیلی مترو و اتوبوس و تعطیلی اصناف را خواهیم داشت.

قاسمپور با تاکید بر لزوم رعایت  بهداشت توسط همه شهروندان خاطرنشان کرد: منع ترددهای شبانه نیز همچنان پابرجاست و جریمه‌ها نیز اعمال می‌شود اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن این موضوع شاهد بی تفاوتی مردم نسبت به این ماجرا هستیم.

جانشین استاندار فارس در ستاد کرونا گرمای هوا را به ویژه در شهرهای جنوبی استان از دلایل عدم استفاده از ماسک عنوان کرد و یادآور شد: چاره‌ای جز رعایت بهداشت توسط عموم وجود ندارد تا در کنار تزریق واکسن که به مرور در حال انجام است از این بیماری فاصله بگیریم.

به گزارش فارس، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون چهار هزارو ۷۷۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول