اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت نداشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۳-۲۰۲۲ نداشته است.

خطیب‌زاده: درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت نداشته‌ایم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (جمعه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر رای نیاوردن ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت اظهار داشت: چند روز قبل نیز که برای اولین بار این ابهام مطرح شد، پاسخ داده شد که اصل خبر کاندیدا شدن جمهوری اسلامی ایران نادرست است، ولی با توجه به مطرح شدن دوباره خبر لازم‌ است تاکید شود که جمهوری اسلامی ایران درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۳-۲۰۲۲ نداشته و کشور امارات از گروه آسیایی، تنها کاندیدای این گروه بوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:با عنایت به اینکه، انتخاب اعضای غیر دائم شورای امنیت با رای گیری مخفی و فیزیکی (برگه رای) انجام می‌شود، نیت کشوری که مخفیانه به جمهوری اسلامی ایران رای داده روشن نیست. البته این‌ احتمال منتفی نیست که این امر با هدف شیطنت‌آمیزی صورت گرفته باشد.

* نامه ظریف به همتای اماراتی در حمایت از عضویت غیردائم این کشور در شورای امنیت

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات تعیین اعضای غیر دائم شورای امنیت، از عضویت امارات حمایت کرده و به آن رای مثبت داده است که این موضوع در نامه ظریف به همتای اماراتی خود نیز اعلام شده است و مراتب طی یادداشت رسمی به سفارت امارات در تهران نیز اعلام شده  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اشاره کرد: البته این موارد مسبوق به سابقه است. مثلا  در گروه کشورهای آمریکای لاتین، نیز برزیل تنها کاندیدای این گروه بوده در حالی که به پرو نیز یک رای داده شده است. کنگو قبل از رای گیری، انصراف داده، ولی با این حال سه کشور به آن رای داده‌اند.

گفتنی است در رای گیری اخیر برای مشخص شدن اعضای غیر دائم شورای امنیت غنا ۱۸۵ رای، گابن ۱۸۳ رای، امارات متحده عربی ۱۷۹رای، آلبانی ۱۷۵ رای و برزیل ۱۸۱رای را از مجموع ۱۹۳ رای به دست آوردند. عضویت غیردائم این کشورها در شورای امنیت سازمان ملل از روز اول ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول