اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| نماینده کمپین کارکنان ارکان ثالث پارس‌جنوبی: تغییر وضعیت، حذف پیمانکاران و 14-14 اجرایی شود

نماینده 30000 نفر از کارکنان ارکان ثالث درخواست تغییر وضعیت، حذف پیمانکاران و قانون 14-14 کار و استراحت را مهم‌ترین خواسته این کارگران عملیاتی در عسلویه دانست.

فارس من| نماینده کمپین کارکنان ارکان ثالث پارس‌جنوبی: تغییر وضعیت، حذف پیمانکاران و 14-14 اجرایی شود

خبرگزاری فارس،گروه فارس‌من،مریم ناظم‌پور- صدها سوژه ثبت‌شده با هزاران امضا مربوط به خواسته‌های کارکنان شرکتی حوزه نفت و گاز، از پالایشگاه‌های تهران تا کارگران پارس جنوبی از زمانی که این سامانه در خبرگزاری فارس راه‌اندازی شده وجود دارد.

مطالباتی که با دستان شاید سیاه از روغن و نفت و صورت‌هایی آفتاب سوخته ثبت شده‌است. سوژه‌ها متعلق به کارکنان و کارگرانی است که در تحریم‌ها چرخ‌های تولید نفت‌و گاز این مرز‌و بوم را با دانش، خلاقیت و وجدان‌کاری خود چرخانده‌‌اند و جای شرکت‌های خارجی پس از تحریم‌ها را پرکرده‌اند، همانانی که عِرق ملی‌‌‌شان از دوران دفاع مقدس و حفاظت از پالایشگاه ‌نفت آبادان به یادگار مانده‌است. 

با گسترش صنعت نفت‌و گاز و ایجاد پالایشگاههای بزرگی همچون پارس جنوبی که در منطقه بی‌نظیر است، هزاران نفر از سراسر کشور در این مناطق اقتصادی مشغول به کار شدند که پس از گذشت سال‌ها مطالباتی در این حوزه وجود دارد. درخواست ۱۴-۱۴ کار و مرخصی، تبدیل وضعیت، حذف شرکت‌های پیمانکاری و همسان‌سازی حقوق‌ و مزایا از جمله خواسته‌هایی است که در فارس من مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری فارس هم بر حسب وظیفه گفت‌وگوی تفصیلی با یکی از نمایندگان ۳۰۰۰۰ نفر از کارکنان ارکان ثالث داشت. «ذبیح‌الله میرزایی» با ۱۵ سال سابقه حضور در پارس جنوبی و جانباز دوران دفاع مقدس بارها و بارها تاکید کرد که ما فقط مطالبه‌گر هستیم و سالهاست که بر خواسته کارگران خاک نشسته‌است. فارس‌من،  بخشی‌که سردبیر آن مردم هستند از تمام اقشار و اصناف، هم حسب وظیفه درددل این کارکنان به گوش مسئولان می‌رساند.

 

 

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌گوی تفصیلی با نماینده کارکنان ارکان ثالث پارس جنوبی است: 

۱۵درخواست کارکنان عسلویه

فارس‌من:مشکل وجود پیمانکاران در عسلویه چیست:

 ما ۱۵ آیتم داریم و مطالبه‌گر هستیم در عسلویه تحصیل‌کرده‌های نخبه داریم به صورت پیمانکاری کار می‌کنند و ۲۰ سال است که منتظر تغییر وضعیت هستند. آنها تا جوان هستند نیاز به تغییر وضعیت دارند. در دوران آقای زنگنه تغییراتی انجام نشد اگر تغییر وضعیت برای نیروهای جوان به وجود آید می‌توانند بسیار بهتر فعالیت کنند.

بحث بعدی حذف شرکت‌های تأمین نیرو است که متأسفانه شده‌اند دلال در عسلویه در مناقصه‌های ۲۰۰ تا ۵۰ میلیاردی شرکت کرده و این مناقصه‌ها را برنده می‌شوند اکثر آنها شرکت‌های خانوادگی هستند که در حد شرکت‌های نفتی نیستند. شرکت‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند خوب کار کنند ما موافق حذف شرکت‌های دلالی که بین کارکنان و شرکت نفت قرار می‌گیرند هستیم.

با وجود این شرکت‌ها کارگران انگیزه ندارند و به خواسته‌های خود نمی‌رسند میان کارفرما و پیمانکار مانده‌ایم.کارگران از این موضوع ناراضی هستند در دو ماه گذشته با نماینده‌های کارگری توانسته‌ایم با صحبت و گفتمان و نصیحت آرامشان کنیم.

اگر در هر سال هزار نفر تغییر وضعیت داده شده بودند تاکنون همه به سرانجامی رسیده بودند چرا کارفرما این سبک را در نظر گرفته است چرا کارفرما مستقیم با کارگر در ارتباط نیست و انگیزه کارگران را کم کرده است ما مکاتباتی با نمایندگان داشته‌ایم ۵ سال است که با نمایندگان مطالبه‌گری می‌کنیم ما فقط یک چیز می‌دانیم اولین حرف من این است که بچه‌ها روحیه کار داشته باشند. کمترین سوادی که وجود دارد دیپلم است و همه از تحصیلات عالی برخوردارند این سخت است که یک تحصیلکرده ارشد به عنوان کارگر فضای سبز کار می‌کند و دوستان باید فکری به حال کارگران بکنند.

فارس‌من: پیمانکار در قراردادهای خود چه تعهداتی دارد؟

وضعیت معیشتی و غذایی کارگران برای هر پیمانی یک آیتم در نظر گرفته‌ است که کارفرما چقدر به پیمانکار برای ایاب و ذهاب یا غذا می‌دهد برای هر کارگر در ماه و در هر روز مقدار زیادی در  نظر می‌گیرند ولی پیمانکار هزینه‌ای که کارفرما در نظر گرفته شده است به وی نمی‌دهد ما خواهان آن هستیم کارفرما با کارگر مستقیما قرارداد ببندد در این ۱۵ سال که در پتروشیمی پارسیان کار می‌کنیم متوجه شده‌ایم چرا این شرکت‌های واسطه‌ای وجود دارند حدود ۱۵۰ شرکت در عسلویه کار می‌کنند که از طرف افراد خاصی حمایت می‌شوند زمانی که کارگر با پیمانکار مشکل پیدا می‌کند کارفرما از پیمانکار حمایت می‌کند.

 

چرا پیمانکار از شرکت واسطه‌ای که فقط دو سال در پارس‌جنوبی فعالیت می‌کند، حمایت می‌کند در این شرکت‌های پیمانکار ی بیت‌المال ضایع می‌شود اگر این شرکت‌های پیمانکاری در ایران وجود ندارد چطور از بیرون رصد می‌کنند شرکتی که ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته چطور از متریال خود پالایشگاه استفاده می‌کند پالایشگاه می‌تواند آن را بخرد ولی گروه‌های ارکان ثالث خودشان این کارها را انجام دهند. شرکت‌های خوبی بعد از شرکت‌های خارجی حضور دارند ما موافق حذف تأمین نیروی کوچک هستیم. بیشتر نیروهای تخصصی از عسلویه می‌روند در قطر کار می‌کنند چرا کاری نمی‌کنند در عسلویه بمانند و به خاطر معیشت مجبور شوند مهاجرت کنند هر کدام از این کارگران از شهرهای مختلف می‌آیند.

فارس من: از موضوع مرخصی‌ها گلایه داشتید، چه خواسته‌هایی کارکنان در مورد مرخصی‌های خود دارند و چه مشکلاتی وجود دارد؟

به کارگران حتی بلیت پرواز داده نمی‌شود که در این مورد نامه‌هایی به آقای زنگنه زده شده است. کارگران مجبورند ۲۰ روز کار کنند و ۱۰ روزه به مرخصی بروند که بسیار یاز آنها دو روز زمان می‌برد تا به خانه خود بروند و برگردند یعنی فقط ۶ روز در کنار خانواده خود هستند باعث مشکلاتی مثل طلاق شده است  و حاضر به کار در عسلویه نیستند یک کارگر تا زمانی که به یک تکنسین تبدیل شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد اما آنقدر بر وی فشار می‌آید که مجبور به مهاجرت می‌شود و گاهی به قطر می‌رود بعضی از افراد به طور کلی از کار خود فاصله می‌گیرند. افرادی بدون اینکه تخصص در رشته خود داشته باشند با رانت آنجا آمده‌اند ولی کارگرانی با رشته‌ تخصصی اصلی مثل فوق‌لیسانس شیمی که مرتبط با رشته نفت و گاز است در فضای سبز کار می‌کنند و شایسته‌سالاری وجود ندارد با شایسته‌سالاری می‌توان مشکل ۳۰ هزار کارگر را حل کرد.

 

همه می‌آیند یک پذیرایی می‌شوند اما بچه‌ها را نمی‌بینند این کارکنان ارکان ثالث با ۶ و ۷ میلیون حقوق چطور زندگی می‌کنند؟ آنها با ۴ نفر عائله مستأجر هم هستند ولی نیروهای رسمی در خانه‌های سازمانی نشسته‌اند و کارهای سختی که نیروهای ارکان ثالث انجام می‌دهند را نمی‌کنند. در ماه کار مثبت آنها ۷ روز است بیشتر پالایشگاه را نیروهای ارکان ثالث در دست دارند اگر وضعیت کار آنها ۱۴ ـ ۱۴ شود بسیار به کیفیت کار افزوده می‌شود. بعضی مدیران موافقت نمی‌کنند البته الان به خاطر کرونا  این وضع وجود دارد و ما خواهانیم که بعد از کرونا هم ادامه یابد.

در تحریم‌ها قطعات را خود کارگران ارکان ثالث ساختند

فارس‌من: کارکنان ارکان ثالث چه وظایفی بر عهده دارند؟

در شرایطی که تحریم وجود داشت و امکان واردات قطعات صنعتی نبود،  خود کارگران با نبوغی که دارند قطعات را ساختند ما از وزیران دولت آینده و رئیس‌جمهور درخواست داریم به این موضوع ورود کند، خواهانیم که مسؤولان از شرایط عملیاتی بازدید کنند و از نزدیک فعالیت بچه‌های ارکان ثالث را ببینند. درام مخزنی است که انواع و اقسام گازها در آن وجود دارد کارگر باید داخل آن برود و تعمیرات کند که فقط نیروهای ارکان ثالث وارد آن می‌شوند.

 

اما خبر ندارند که کارگران در ارتفاع ۱۲۰ متری جوشکاری می‌کنند و برای کار یک ماه خود حدود ۷ میلیون دریافتی دارند بیشترین درخواستی که ما داریم تغییر وضعیت است که لازم است دولت اجرایی کند اگر سالی ۲ هزار نفر را تغییر وضعیت کند مشکل حل می‌شود. هر کسی که رانت دارد راه و روش را پیدا می‌کند و رسمی می‌شود ولی کارکنان بحث استخدام بچه‌های ایثارگران که دو سال است استفساریه آن به دیوان عدالت اداری رسیده و رأی آن برای استخدام ایثارگران آمده اجرایی نشده حتی مجلس و شورای نگهبان آن را تصویب و تأیید کرده‌اند که باید جلوی آن تا کنون گرفته شده است.

 

شعبه ایثارگران در پارس‌جنوبی تعطیل است و به درخواست‌های فرزندان ایثارگران رسیدگی نشده است. من با ۲۵ درصد جانبازی هنوز نتوانسته‌ام تغییر وضعیت پیدا کنم خانواده‌های شهدا و جانبازان که در عسلویه کار می‌کنند ۵ سال است که با پیمانکار در ارتباط هستند درس مرتبط خوانده‌اند ولی استخدام نشده‌اند نه تنها عسلویه در کنگان هم اوضاع همین طور است رفتار خوبی با کارگران نشده است برای کارگران سرمایه در حد صفر است و حمایتی نمی‌شود چرا مجلس حمایتی نمی‌کند و  نمی‌بیند ما در خواست داریم که به محیط های عملیاتی بیایند. ما انواع تلفات را داشته‌ایم دو ما ه پیش نیرویی که فقط دو ماه از ازدواج وی گذشته بود جان خود را از دست داد پارس‌جنوبی حدود ۸۰ درصد گاز کشور را در دست دارد. کارگران را از یاد نبریم.

 

ما باید ببینیم که در هر حزب و گروهی باشیم درد مردم را بفهمیم. ۷ میلیون حقوق با تورمی که وجود دارد واقعا زندگی را برای کارگران سخت می‌کند آنها توانایی خرید بلیت پرواز را ندارند و با اتوبوس به خانه خود می‌روند. الان نیرویی داریم که در حال طلاق است اگر خانه‌ای برای وی تهیه کنند به صورت استیجاری می‌تواند کنار خانواده خود باشد.

 

ناظرها بر کار پیمانکارها نظارت نمی‌کنند

فارس من:وضعیت رفاهی کارکنان در عسلویه چگونه است؟

ناظرها که به کمپ‌ها نظارت می‌کنند برای بهداشت سرویس ایاب و ذهاب هیچ نظارتی نمی‌کنند. ناظرها گاهی دو ماه یکبار سر می‌زنند پس چطور بفهمند که مشکلی وجود دارد آنقدر وضعیت بهداشت خراب بود که به خاطر یک سمپاشی کارگران مسموم شدند. در آشپزخانه هم نظارت نمی‌شود اما بر غذای آشپزخانه‌های کارگران رسمی بهداشت مرتب نظارت دارد ولی غذای ارکان ثالث هیچ نظارتی نمی‌شود.

 

پیمان‌ها شفاف نیستند

پیمانی که برای کارگران می‌گذارند شفاف نیست در این پیمان حق کارگر مشخص نیست و محرمانه است کارگر باید بداند حق وی از قرارداد چیست حق سرویس خود را در ماه یا سال بداند ولی از این ۲۰ هزار تومان همه را برای کارگر هزینه نمی‌کنند ضعیف‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین غذا را در نظر می‌گیرند و سودی که دارد همه به جیب پیمانکار می‌رود و ناظر نظارت نمی‌کند در اوج گرمای ۶۰ درجه چرا پراید را برای سرویس گذاشته‌اند کولر پراید جوابگوی این گرما نیست.

 

حتی برای ما ماشین‌های مناسب در نظر گرفته نشده است ما درخواست سرویس مناسب داریم اتوبوس‌های وی‌آی‌پی برای کارکنان رسمی است و ما درخواست داریم که برای کارکنان شرکتی هم که از عسلویه با کنگان در رفت و آمد هستند در نظر گرفته شود و از همان پالایشگاه درخواست داریم که نیروها را با همان اتوبوس‌های رسمی ببرند گاهی اوقات این اتوبوس‌ها خالی است و دولت پول آنها را داده ولی این کارگرها که مسیرشان هم می‌خورد اجازه استفاده ندارند.

 

تبعیض و تفاوت بین کارگران و نیروهای رسمی وجود دارد به طوری که اصلا شاید به طور ساده بگویم مثل اینکه کارگران از جای دیگری آمده‌اند و ناظر نمی‌تواند نیروهای زیر دست خود را توجیه کند رفتار خود را با کارگران مناسب کند که این روی آنها تأثیر منفی دارد. حق مسکن ۳۰۰ هزار تومان است ولی کارگران نمی‌توانند خانه‌ای را اجاره کنند در آن منطقه تراکم زیاد است و اجاره بها بالاست ما خواهان آن هستیم که از پالایشگاه یک تا ۱۵ همسان‌سازی شود و مبلغی را برای اجاره‌بها در نظر بگیرند تا کارکنان با خیال راحت بتوانند در نزدیکی خانواده خود خانه‌ای را اجاره کرده و زندگی کنند من در شهرکی زندگی می‌کنم که حتی پزشک ندارد ۷۰ میلیون رهن داده‌ام و ماهی یک میلیون و ۸۰۰ اجاره پالایشگاه باید مبلغی را برای مسکن کارکنان در نظر بگیرد و این مبلغ بر اساس تورم تغییر کند.

کارگران کم توقع هستند

فارس‌من:از تبعیض گفتید،چه تفاوت‌هایی بین امکانات رفاهی بین نیروهای رسمی و ارکان ثالث وجود داد

کارگران سرویس ندارند در پیمان‌ها اینگونه نوشته شده است برای سه نفر به بالا سرویس گذاشته می‌شود در اتوبوس‌های رسمی کارگران را سوار نمی‌کنند و می‌گویند بدن آنها بوی گاز می‌دهد.

مثلا از این تبعیض‌ها می‌توان گفت که تمام نیروها از پیراهن سفید استفاده کنند اما بعد گفتند خیر نیروهای ارکان ثالث از پیراهن سفید استفاده نکنند و این تبعیض تأثیر بدی بر روی ذهن کارگرها داشت، اما مهم این است که ما بتوانیم وظیفه خود را درست انجام دهیم و برتری معنی ندارد.

 

اسکان نیروها در پالایشگاه‌ها

یک کانکس‌هایی برای کارگران داده شده که طول و عرض آن حدود ۲ در ۶ متر که ۱۲ تا ۱۰ نفر در آن استراحت می‌کنند و هیچ امکان استراحتی ندارند موکتی کف آن پهن شده و کارگر باید با آن لباس کار استراحت کند ولی در زمان کرونا این موضوع را در نظر نگرفته‌اند که کانکس اضافه کنند. ناظران می‌آیند و می‌گویند همین هست که است.

 

ما سرمایه‌دارترین کشور در منطقه هستیم و اولین کشور در تولید گاز، چرا درست از سرمایه‌هایی که داریم استفاده نمی‌کنیم و این برمی‌گردد به نفراتی که احساس مسؤولیت ندارند و در برابر این اموال و سرمایه ها احساس مسؤولیت نمی‌کنند از صدا و سیما کلیپی پخش شد که خاک به کشورهای دیگر می‌رفت چرا این خاک که سرشار به آهن است به ذوب‌آهن ارسال نمی‌شود چه مافیا و رانتی وجود دارد چرا در کشور خودمان استفاده نمی‌شود الان میعانات سه‌گازی هم همینطور است. خوراک پتروشیمی‌ها از عسلویه تأمین می‌شود تقریبا ۲۰ پتروشیمی وجود دارد که به صورت خصوصی است و نمی‌دانیم ناظر دارند یا نه کشاورز کود را می‌خرد ولی با قیمت بالا در اختیار آنها قرار می‌گیرد و صادر می‌شود چرا برای کشاورز خودمان فکری نکرده‌ایم و این نیاز به مدیریت دارد.

 

در ورودی کارگران ارکان ثالث جداست

برای ورود نیروها حتی در ورودی نیروهای ارکان ثالث را جدا کرده‌اند مگر ما از این سرزمین نیستیم دلیل آن را گفته‌اند که این کارگران را مهندسان باید از دو در جداگانه وارد شوند بسیاری از کارگران ما از دانشگاه آمده‌اند و نمی‌دانند دلیل این جداسازی چیست چطور می‌خواهند کارگر را مدیریت کنند.  وقتی تخصص خود را ندارند و نمی‌دانند اسم قطعه مصرفی چیست در آن شغل نشسته‌اند. آنها کار را از کارکنان ارکان ثالث یاد می‌گیرند و به اینگونه است که ما می‌گوییم باید کارشان با رشته تحصیلی همخوانی داشته باشد.

اگر پالایشگاه‌ها ۱۴ـ ۱۴ شود می‌توان همه را جذب کرد و این باعث می‌شود که لیسانس شیمی و یا مدیریت به رشته‌های پالایشگاهی بخورد و جذب شود و می‌توان ارکان ثالث را تبدیل وضعیت کرد در ژاپن همه نیروها رسمی هستند ولی رتبه‌ها با هم فرق دارد اگر در اینجا هم این کار انجام شود بسیاری از مشکلات حل شده و تبعیض‌ها برداشته می‌شود لازم است تحولاتی در پارس‌جنوبی به وجود آید از رئیس‌جمهور و وزیر نفت آینده درخواست داریم حضوری ببینند و به حرف مدیران اکتفا نکنند. گروه مطالبه‌گری ما حاضریم قدم به قدم با مسؤولان همراه شویم.

 

فرودگاه عسلویه نیاز به رسیدگی دارد

فارس‌‌ من: از بلیط هواپیما برای کارکنان گفتید آیا امکانات پروازی برای این کارکنان در نظر گرفته‌شده  است، ظرفیت فرودگاه عسلویه برای کارگران چگونه است؟

فرودگاه عسلویه بین سازمان هواپیمایی کشور و منطقه پارس‌جنوبی گیر کرده است وضعیت اسفباری دارد نیروهای خدماتی و باند پروازی ایمن نیستند کارگران ارکان ثالث گفتند به شما بگوییم در فرودگاه اصلا نیروی خدماتی از امکانات مناسبی برخوردار نیست فضای سبز خدمات حراست امکانات رفاهی خوبی ندارد و وضعیت غذایی مناسبی ندارد.

دیروز من با هواپیما آمدم که هواپیما فقط ۷۰ نفر سرنشین داشت حتی در هواپیما هم تبعیض وجود داشت مدیران و کارگران در دو جای متفاوت می‌نشستند صندلی‌های بخش مدیران VIP بود و فاصله‌دار ولی صندلی‌های کارگران چسبیده به هم و در جای جداگانه، مطمئنا شرکت سازنده این کار را نکرده است.

 

در سرویس‌دهی و غذا هم تبعیض است​

سه نفر سال گذشته با یک پراید چون سرویس مناسبی نبود کشته شدند. ایمنی این سرویس‌ها خوب نیست پراید سرویس مناسبی برای خارج از شهر نیست برای داخل پالایشگاه خوب است ولی برای خارج آن خوب کار نمی‌کند و تازه چون پول آنها را هم نمی‌دهند کولر را هم روشن نمی‌کنند.

 

تغییر وضعیت و ۱۴‌ ـ ۱۴ دو رکن اصلی کارکنان ارکان ثالث است

فارس من: آیا با مدیران خود درخواست‌‌های خود را مطرح کرده‌اید؟

ملاقات حضوری با مدیران سخت است وقتی می‌خواهیم با یک مدیر دیدار داشته باشیم برای ۴۰روز دیگر نوبت می‌زنیم ولی ما به عنوان یک جانباز خیلی راحت‌تر توانسته‌ایم با رهبری دیدار کنیم. با بچه‌ها عاطفی برخورد نمی‌کنند و حداقل درددل بچه‌ها را نمی‌شنوند.

 

ایمنی‌کار نداریم

مسائل ایمنی کار که در وسایل ایمنی که در اختیار ما قرار می‌گیرد استاندارد نیست و یا به اندازه در اختیار کارگران قرار نمی‌گیرد طب صنعتی در اختیار کارگران قرار نمی‌گیرد، خون ما قابلیت تزریق ندارد چون آلوده است و غلظت دارد همه ریه‌ها خراب است حتی یک نفر از کارکنان که سرطان ریه گرفته حقوق او را هم قطع کرده‌اند.

 

بیمه تکمیلی نداریم

کارگران نیاز به بیمه تکمیلی دارند اگر بیمه تکمیلی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم کار بکنیم ما حادثه زیاد داریم یکی از همکاران ما کرونا گرفت که حدود ۴۰ میلیون تومان از جیب خود خرج کرد با حقوق ۷ میلیونی چطور این مخارج پزشکی را پرداخت کنیم؟ هر ماه آن را به تأخیر می‌اندازند ولی یکسال است که هیچ بیمه تکمیلی ندارند، شرکت‌ها می‌آیند ۶ ماه کار می‌کنند و می‌روند.

 

سختی کار کارکنان عسلویه

فارس‌‌من: سختی کار به شما تعلق گرفته است؟

نفراتی که می‌خواهند بازنشسته شوند با بزرگ‌ترین معضل مواجه می‌شوند با ۲۰ سال کار ۱۰ سال سختی کار در نظر گرفته می‌شود این ۱۰ سال را باید شرکت پرداخت کند اگر این شرکت پول را پرداخت نکند شخص باید از جیب خود آن را بپردازد ما پیشنهاد دادیم از وثیقه‌ای که شرکت برای سختی کار می‌گذارد تا کارکنان سرگردان نشوند. الان کارگران از جیب خود پرداخت می‌کنند چون بعضی از شرکت‌ها وجود ندارند و در قانون تعیین نکرده از وثیقه در نظر گرفته و پرداخت شود.

 

وقتی که می‌خواهیم بازنشسته شویم باید آن شرکت را پیدا کنیم تا سختی کار را پرداخت کنند بعضی اوقات کار به شکایت می‌کشد و این موضوع مدیریت نمی‌شود. چون شرکت‌ها زمانی که پیمان می‌گیرند پول را گرفته و رفته، شرکت سنوات و اضافه کار را پرداخت می‌کند اما بعضی از شرکت‌ها آن را به کارکنان نمی‌دهند و می‌روند و جلوی پیمانکار برای تسویه کار با کارگر گرفته نمی‌شود شرکت‌هایی که حذف شده مشخص نیست سختی کار کارکنان را چه باید کرد. اگر از همان روز اول از شرکت وثیقه کم شده بود و به حساب بیمه ریخته شده بود مشکلی به وجود نمی‌آمد و ناظر نخواسته شرکت سختی کار را پرداخت کند و نمی‌دانیم چه کسانی پشت این شرکت‌ها هستند مدیرانی که در سوئد حضور دارند و شرکت‌هایی که با ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه قرارداد می‌بندند.

 

شرکت‌هایی داریم که ۱۰ مناقصه را در دست گرفته‌اند امیدوارم گشایشی شود این مطالبات به ثمر بنشیند و دولت آقای رئیسی کاری کند که کارگران این معضلات نداشته باشند این کارکنان و نیروهایی که تا کنون پای اقتصاد کشور مانده‌اند و زحمت کشیده‌اند اگر به مطالباتشان رسیدگی نشود به خانه‌های خود برمی‌گردند و این ضربه به اقتصاد کشور است ۸۰ درصد گاز کشور در دست پارس‌جنوبی است و ۶۰ درصد سودآوری دارد امیدوارم وزیر نفت آینده این مشکلات را رفع کند. حذف پیمانکار و تغییر وضعیت نیروهای ارکان ثالث را عملی کند. من تا کنون با ۵ یا ۴ اقتصاددان صحبت کرده‌ام آنها هم این نظر را دارند که با این اقدامات می‌توان تبعیض‌ها را برطرف کرد وضعیت امکانات رفاهی را بهبود داد و بسیاری از مشکلات را حل کرد.

 

مجلس می‌تواند این پیمانکاران را حذف کند

فارس:درخواست شما از مسئولان و نمایندگان مجلس چیست؟

مجلس شورای اسلامی اگر می‌خواهد جلوی رانت و فساد گرفته شود باید شرکت‌های پیمانکاری را قطع کند افرادی که با رانت استخدام می‌شوند در سامانه ثبت نکرده‌اند ولی برخی از افرادی را داریم که دو سال است در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند ولی هنوز جوابی نگرفته‌اند. اگر ساماندهی شود و به سامانه‌ای که برای اشتغال گذاشته شده مدیریت شود هیچکس با رانت به سر کار نمی‌آید. از زمان دولت نهم گفته شد که اولویت استخدام با بومی‌ها است ولی الان هنوز به طور عمده نیرو نگرفته‌اند ولی اگر ۱۴ ـ‌۱۴ راه بیفتد می‌توان جذب نیرو کرد همچنین بیلان کاری بالاتر می‌رود ولی مدیران با آن مخالف هستند که دلیل آن هم مشخص نیست.

 

در آخر می‌خواهم بگویم ۶ ماه از سال از اردیبهشت تا آخر آبان گرما طاقت‌فرسا است و کار در فضای باز برای ارکان ثالث سخت است. امیدوارم تصمیمات‌شان نسیم خنکی بر سختی کار کارکنان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول