اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تخریب؛ آخرین سانس سینماهای قدیمی مشهد با تصمیم حوزه هنری کشور و غفلت مسئولان استانی

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در خصوص تخریب دو سینمای قدیمی مشهد گفت: این تصمیم از سوی واحد حقوقی و املاک حوزه هنری کشور به‌صورت مستقیم و با هماهنگی مجموعه شهرداری آن منطقه انجام شده است، تهاتر یا واگذاری و فروش این املاک هم دست آن حوزه است و دراین‌باره هم هماهنگی‌ای با ما انجام نشده است.

تخریب؛ آخرین سانس سینماهای قدیمی مشهد با تصمیم حوزه هنری کشور و غفلت مسئولان استانی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بعد از تخریب مسجد حوض معجردار، مسجد هفت‌در و خانه کوزه‌کنانی این بار نوبت به قدیمی‌ترین سینماهای مشهد رسید، تاریخی که تخریب می‌شود و هویتی که شاید تا چند صباح دیگر هیچ اثری از آن برجای نماند.

سینما آسیا در دهه ۴۰ اولین فیلم را بر پرده خود به نمایش گذاشته بود و سینما قدس یا آریای سابق نیز در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده بود، دو سینمایی که خاطرات چند نسل را به دوش می‌کشید چند روز پیش تخریب شد و مسئولان شهر طبق معمول بعد از واقعه به‌دنبال مقصر می‌گردند و هر کدام دیگری را محکوم می‌کند.

هر دو سینما متعلق به حوزه هنری است و در این رابطه مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در گفت‌وگویی گفت: این تصمیم از سوی واحد حقوقی و املاک حوزه هنری کشور به‌صورت مستقیم و با هماهنگی مجموعه شهرداری آن منطقه انجام شده است، تهاتر یا واگذاری و فروش این املاک هم دست آن حوزه است و دراین‌باره هم هماهنگی‌ای با ما انجام نشده است، البته ما با فعالان فرهنگی ـ هنری صحبت‌هایی کرده‌ایم تا طرح و ایده‌هایی را جمع کنیم و مشکلات به‌صورت ایجابی حل شود و نه به‌صورت سلبی.  

در این بین مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می‌گویند درباره تخریب این سینماها مجوزی از سوی ما صادر نشده است و این کار غیرقانونی بوده است.

کار کارشناسی برای همه بناهای ارزشمند تاریخی میسر نشده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: بنای سینما آسیا در مشهد که روز جمعه ۲۸ خرداد تخریب شد جزو آثار ثبت شده در فهرست ملی قرار نداشت اما با توجه به اینکه یک اثر هویتی و ارزشمند بود و همچنین در بافت تاریخی با مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشت هرگونه تخریب یا بازسازی آن که نیاز به مجوز شهرداری مشهد داشت ابتدا باید با استعلام از میراث فرهنگی آغاز می شد.

مرجان اکبری افزود: حتی اگر بنای مذکور به عنوان بنای هویت شهری هم معرفی نشده بود، هرگونه تحرک و اقدام شهرداری در بافت تاریخی طبق قانون باید با استعلام از میراث فرهنگی و با کار کارشناسی میراث فرهنگی بر روی بنا انجام شود که این روند برای بنای سینما آسیا در مشهد طی نشده است.

وی ادامه داد: بافت تاریخی مشهد با مرکزیت حرم مطهر، ۲ هزار و ۶۶۲ هکتار وسعت دارد که ملک سینما آسیا در این بافت قرار داشته است و در این وسعت هنوز فرصت انجام کار کارشناسی برای همه بناهای ارزشمند تاریخی میسر نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی همچنین در مصاحبه دیگری گفت: قانون بافت تاریخی مشهد سال ۹۸ به وزارت کشور ابلاغ شده است و از طریق رئیس سازمان میراث فرهنگی به همه دستگاه‌ها و بخش‌ها داده‌ایم، بخشی هم که مجوز صدور پروانه، تخریب و نقل و انتقالات را از آن استعلام می‌گیرند، شهرداری است.

اکبری اضافه کرد: از نظر من شهرداری منطقه ۸ باید پاسخگو باشد و باید بگوید چرا بدون اطلاع میراث فرهنگی مجوز تخریب برای این ملک صادر کرده است.

پیشنهاد شفاهی برای تبدیل سینما آسیا به موزه سینمای مشهد!

مدیر امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سینما آسیا متعلق به حوزه هنری بوده و طبق قانون مسئولان حوزه هنری برای تخریب یا تغییر کاربری آن باید با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مکاتبه می‌کردند که این اتفاق نیفتاده است، ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم تا متوجه شویم دلیل تخریب سینما آسیا مشهد چه بوده است.

سیدحجت طباطبایی ادامه داد: من در گذشته پیشنهاد شفاهی داده بودم که سینما آسیا به موزه سینمای مشهد تبدیل شود که این اتفاق رخ نداد.

با این اوصاف یعنی دو نهاد مهم فرهنگی خراسان رضوی هیچ کار قانونی برای حفظ سینما آسیا انجام نداده‌اند و تنها با پیشنهاد شفاهی و بهانه میسر نبودن انجام کار کارشناسی بر روی تمام بناهای تاریخی، نتوانسته‌اند برای حفظ قدیمی‌ترین سینمای شهر مشهد قدمی مؤثر بردارند.

حوزه هنری یک مخروبه در حال ریزش را تحویل گرفته بود

مدیرکل امور حقوقی حوزه هنری نیز در خصوص سینما آسیا بیان کرد: سینما آسیا از زمانی که مصادره می‌شود تا سال ۱۳۹۴ در اختیار حوزه هنری نبوده است، این سینما از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۴ در اختیار یک بخش دیگر و تعطیل بوده و در سال ۱۳۹۴ پس از سخنان مقام معظم رهبری که سینماها در حوزه نهادهای عمومی است و باید به حوزه هنری تعلق گیرد، تحویل حوزه هنری شده است.

محمد ملک‌ثابت خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ که حوزه هنری سینما آسیا را تحویل گرفت این مجموعه هیچ قابلیتی نداشت و یک مخروبه در حال ریزش بود، با این حال ۶ سال روی این سینما کار شد؛ یعنی کارشناسی شد، گمانه‌زنی و استحکام‌سنجی انجام گرفت و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سینما قابل نگهداری نیست.

وی افزود: این سینما در کنار کنسولگری یک کشور خارجی قرار داشت و ما هر روز بحث حقوقی و دردسر داشتیم، قسمتی از سقف مجموعه چوبی بود و ریزش کرده بود، چاه‌های فاضلاب پر شده بود و کف سالن نشست کرده بود به هیچ عنوان شکل یک سینمای استاندارد را نداشت، در نهایت بخشی از این سینما ریزش کرد و به اجبار باید آن را جمع‌آوری می‌کردیم.

مدیرکل امور حقوقی حوزه هنری با اشاره به این‌که یک سینما به پارکینگ، محل رفت‌وآمد و ایجاد مزاحمت نکردن برای همسایگان نیاز دارد، بیان کرد: این ساختمان در یک پروسه کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت که آیا می‌تواند سینما باشد یا خیر.

سینما قدس جزو املاک حوزه هنری نیست

ملک‌ثابت با بیان این‌که شورای سیاستگذاری حوزه هنری مسئولیت‌های متعددی دارد، عنوان کرد: حوزه هنری یک مجموعه سینمایی دارد و هر اتفاقی که قرار است در مجموعه سینمایی بیفتد در معاونت سینمایی رقم می‌خورد، سال گذشته من در خصوص سینما قدس توضیح دادم که این سینما حدود دو سال است که جزو املاک حوزه هنری کشور نیست، ما طبق برنامه زمان‌بندی که برای توسعه سینماهای کشور داشتیم، سینما قدس به همراه املاکی دیگر و مبلغی به صورت اقساط را در عوض طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی در اختیار یک مجموعه‌ قرار دادیم، بنابراین سینما قدس در تملک حوزه هنری نبوده است.

وی افزود: ظاهراً یکی از مدیران ارشاد استان گفتند که باید پیش از تخریب مجموعه از ارشاد مجوز می‌گرفتیم، درست است که اجازه ما دست ایشان است، اما من نمی‌دانم که چگونه باید از ارشاد مجوز گرفت.

مدیرکل امور حقوقی حوزه هنری در رابطه با ادعای میراث فرهنگی که می‌گوید این ساختمان قابلیت بازسازی داشته است، متذکر شد: اگر این سینما قابلیت بازسازی داشته چرا هیچ کارشناس میراث فرهنگی به ما نگفت که سینما را به این شکل ترمیم و نگهداری کنید، در این ۶ سال تا به امروز یک نامه دو خطی در این رابطه به ما نداده‌اند.

پیشنهاد مدیر حوزه هنری خراسان رضوی برای جبران این غفلت

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه ما هم اعتراض‌هایی به حوزه بالادستی‌مان داشته‌ایم هرچند که در رویه‌های اداری معمول نیست، متذکر شد: شهرداری بار‌ها برای تخریب سینما آسیا هشدار داده است، چاه‌هایی آنجا وجود داشته که باعث ریزش می‌شده، دوستان ما براساس فشار‌هایی که بوده تصمیم به تخریب گرفته‌اند.

مجید عسگری به فعالان فرهنگی دغدغه‌مند مشهد پیشنهاد داد: اگر مجموعه‌ای بخواهد وارد شود و بتواند برای این مکان‌ها به‌نوعی هویتی مشابه قدیمشان را بسازد حوزه هنری استقبال می‌کند، ما حاضریم کارگروهی تشکیل دهیم و دوستانی را که دغدغه دارند و در این فضا کار می‌کنند دعوت کنیم و برای جبران این غفلت، مکان‌های دیگری را که هویت تاریخی دارند شناسایی کنیم و در یک پژوهش جمع کنیم تا مجموعه‌های دیگر دچار این غفلت‌ها نشوند.

بافت تاریخی اطراف حرم دیر زمانی است که مورد غفلت مسئولان فرهنگی خراسان رضوی و شهر مشهد قرار گرفته است و مربوط به چند سال اخیر نیست، شاید تنها راه علاج آن برنامه‌ریزی برای حفظ میرات تاریخی دیگر این منطقه است که مانند دیگر آثار تاریخی شهر زیر سایه غفلت مسئولان به تاریخ نپیوندند، چرا که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد!

=====================

گزارش از: فریده خسروی

-----------------------------=

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول