اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم| «مرال» تازه به دنیا آمده در ارتفاعات کردکوی گلستان/ به نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت دست نزنیم تصویر زیبا و دیدنی از یک بچه «مرال» تازه به دنیا آمده در ارتفاعات شهرستان کردکوی استان گلستان از سوی «علیرضا غلامرضاپور» یکی از دوستداران طبیعت استان گلستان ثبت شد.
۱۴۰۰-۴-۳ ۰۰:۰۵ http://fna.ir/2e6bs
0

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بچه «مرال» تازه به دنیا آمده که تصویر مادر این مرال نیز در این فیلم ثبت شده از سوی «علیرضا غلامرضاپور» یکی از دوستداران طبیعت استان در یکی از زیستگاه‌های این گونه جانوری در ارتفاعات کردکوی استان گلستان گرفته شد.

* به نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت دست نزنیم

این فعال محیط زیست و علاقمند به طبیعت استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: بهار فصل زاد و ولد حیوانات وحشی است بنابراین اگر در مسیر خود به نوزاد حیات وحش برخورد کردید از هرگونه تماس با این نوزادان جدا خودداری کنید و تحت هیچ شرایطی به آنها دست نزنید.

علیرضا غلامرضاپور اظهار کرد: مادران برای تهیه غذا و آب برای ساعتی بچه‌ها را تنها می‌گذارند، اگر با چنین صحنه‌ای در طبیعت مواجه شدید تحت هیچ شرایطی به بچه‌ها دست نزنید و آنها را جابه‌جا نکنید.

وی افزود: اگر موقعیت را به گونه‌ای دیدید که نوزاد نیاز به کمک دارد به اولین پاسگاه محیط‌بانی منطقه و یا شماره ۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهید و آنها با تجربه‌ای که دارند بهترین کار را انجام می‌دهند.

غلامرضاپور خاطرنشان کرد: اگر فرد می‌خواهد مطمئن شود که بچه واقعا مادرش را از دست داده یا نه می‌تواند در محلی دورتر از جایی که نوزاد قرار دارد منتظر بایستد تا ببیند مادر بر می‌گردد یا نه، البته در هر شرایطی نباید به بچه حیوانات دست زد حتی اگر مادر خود را از دست داده باشد چون این داستان طبیعت است و باید بگذاریم که طبیعت کار خودش را بکند چون سرشت حیوانات کاملا متفاوت است و راه خود را پیدا می کنند.

گفتنی است جانوران وحشی همانند «مرال» و «شوکا» اگر به اسارت انسان در بیایند معمولا اعتصاب غذا کرده و از خوردن غذا خودداری می‌کنند و اگر مدت طولانی نگهداری شوند احتمال تلف شدن آن  نیز وجود دارد.

«مرال» یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است و با اینکه در گذشته جمعیت بسیار زیادی در اغلب نواحی جنگلی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس داشت، امروزه تنها در برخی از ارتفاعات دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی پیدا می‌شود.

«مرال» یا «گوزن قرمز» یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گلستان است که از جنگل‌های بندرگز و نوکنده در غرب تا پارک ملی گلستان در شرق مشاهده می‌شود، مناطق جنگلی «جهان‌نمای» کردکوی، دهنه‌های «زرین‌گل» و «محمدآباد» در علی‌آبادکتول، منطقه «شش آب» در رامیان و منطقه «لوه» در گالیکش تا محدوده پارک ملی گلستان از مهم‌ترین زیستگاه‌های «مرال» در استان است.

وجود ۵۰۰ مرال در طبیعت گلستان

برآورد می شود که حدود ۵۰۰ مرال در طبیعت گلستان وجود داشته باشد و این تعداد اندک ضرورت حفاظت بیشتر این گونه باارزش را نشان می دهد

علیرضا غلامرضا‌پور طبیعت‌گرد و علاقمند به محیط زیست با آدرس الکترنیک ali.gholamrezapur تصاویر زیبای از حیات وحش را ثبت و ضبط کرده است.

 

 

انتهای پیام/2307/

 

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول