اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش فعالان سیاسی قرقیزستان به تمدید حکم بازداشت نخست‌وزیر اسبق

پس از تجمع اعتراضی نسبت به تمدید بازداشت نخست وزیر اسبق قرقیزستان، برخی کارشناسان معتقدند از وی یک چهره اپوزیسیون ساخته می‌شود.

واکنش فعالان سیاسی قرقیزستان به تمدید حکم بازداشت نخست‌وزیر اسبق

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، پس از اعلام خبر تمدید بازداشت «آموربیک بابان اف» نخست وزیر سابق قرقیزستان پیش از محاکمه اداره امنیت ملی، صدها نفر از طرفداران وی نسبت به این تصمیم اعتراض کردند و خواستار اجرای عدالت و آزادی وی شدند.

«دستان بکشف» نماینده پارلمان، یکی از 74 نمایندگانی است که دادخواست تغییر اقدامات پیشگیرانه برای بابان اف را امضا کرد. نمایندگان پارلمان خواستار تحقیق عینی و جامع برای کسب اطمینان نسبت به اتهام وارده شدند.

در این دادخواست بیان شده که باید به وی فرصت اثبات بی گناهی را داد.

وی گفت: اداره تحقیقات و دادگاه نمی‌تواند نخست وزیر سابق را در بازداشتگاه پیش از محاکمه اداره امنیت ملی نگه دارد.

این نماینده خاطرنشان کرد: من بارها گفته‌ام که ​​تحقیقات باید به طور خاص ادعاهای مطرح شده را بیان کند. آنچه اتفاق می‌افتد، بسیار بد است.

«ایگور شستاکوف» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است  که تجمعاتی که در حمایت از نخست وزیر سابق در بیشکک برگزار شد، نشان می‌دهد که  از بابان اف به عنوان یک سیاستمدار مخالف و چهره اپوزیسیون ترسیم می‌شود.

این کارشناس سیاسی افزود: بابان اف در بطن سیاست بود و مخالف تندروی دولت نبوده و همیشه به عقاید میانه رو سیاسی پایبند بوده است. در حال حاضر ، به طور کلی، اوضاع اقتصادی-اجتماعی کشور بسیار پیچیده است.

شستاکوف افزود: حتی کسانی که دیروز طرفدار بابان اف نبودند و عقاید سیاسی وی را نمی‌پذیرفتند، امروز به اقدامات و همایش اعتراضی می‌روند، به طور کلی موضع خود را در مورد اقتصادی-اجتماعی بیان می‌کنند.

«اسحاق مالیوف»کارشناس سیاسی دیگر معتقد است پرونده بابان اف در ابتدا سیاسی نبود. به نظرم معنای دیگری در پس آن وجود دارد که من و شما نمی‌دانیم. در غیر این صورت، من نمی‌توانم همه آنچه را که برای بابان اف اتفاق می‌افتد، را درک کنم.

وی گفت که بابان اف احتمالاً در همه در فرآیندهای مرتبط با پروژه «کومتار» مشارکت داشته و این را همه می‌دانند.

مالیوف افزود: وی هیچ توافق نامه‌ای در مورد آلاتو امضا نکرد. بابان اف فقط یک فرمان در مورد راه اندازی کومتار را امضا کرد.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است این هیجان و تحریک به طور مصنوعی ایجاد شود و ممکن است برخی در کاخ سفید فکر کنند که این تصمیم خوبی است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول