اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

رشد منفی هنرهای تجسمی در کرونا/ اقتصاد هنر با NFTها احیا می‌شود + عکس

رویداد هنری «امروز، فاصله دیروز تا فرداست»‌ با استفاده از رمز غیر قابل معاوضه (NFT) سعی دارد رونق را به نمایشگاه‌های تجسمی بازگرداند. استفاده از رمزهای غیرقابل معاوضه در خرید آثار هنری کمتر از ۴ ماه قدمت دارد.

 

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: شیوع ویروس کرونا موجب کاهش ۷۷ درصدی بازدید از موزه‌ها و گالری‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۰  شد. در این همه‌گیری،  ۱۰۰ موزه و گالری برتر دنیا در مجموع ۴۱ هزار روز تعطیل بودند و به اندازه ۱۱۲ سال بازدیدکننده از دست دادند. به عنوان نمونه، درآمد موزه لوور در سال گذشته میلادی با کاهش ۷۲ درصدی بازدیدکنندگان، ۹۰ میلیون یورو کاهش یافت. 

این موضوع باعث شد موزه‌‌ها و گالری‌ها به سمت برپایی نمایشگاه‌های آنلاین گام بردارند و حتی برای تسهیل فروش آثار، استفاده از رمزارزها را در دستور کار قرار دهند. به عنوان نمونه، ۱۱ مارس ۲۰۲۱ (۲۱ اسفند ۱۳۹۹) نخستین اثر هنری با یک رمز غیرقابل معاوضه (NFT) در حراجی کریستیز فروخته شد.

 

 

رمز غیر قابل معاوضه (NFT) که مخفف عبارت Non-Fungible Token است، در واقع شناسه‌های الکترونیکی هستند که با ثبت جزییات در یک دفتر دیجیتال با نام «بلاک‌چین» واقعی‌بودن مجموعه دیجیتالی را تایید می‌کند. 

 برای ارزش معاملات جهانی NFT در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، بیش از ۲ میلیارد دلار ثبت شده است و از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۱ درصد افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. با دانستن و ثبت آثار در NFT، هنرمندان به راحتی می توانند کار خود را بفروشند و ارزش فروش بر اساس احراز هویت اثر متعلق به خود حفظ می‌شود.

 

 

* رشد منفی ۳ درصدی در هنرهای تجسمی اندونزی

حالا استفاده از رمزارزها به امری تقریباً عادی در رویدادهای هنری تبدیل شده است. به عنوان نمونه، در رویداد هنری «جاکارتا آنلاین ۲۰۲۱» که از دو روز پیش آغاز شده، وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی، فروش آثار در نمایشگاه مجازی و کارهای جمعی از هنرمندان از جمله آثار ۹ هنرمند دیجیتال را که با ارز رمزنگاری معامله شده‌اند، با همکاری Tezos تسهیل کرده است.

زیرا، سهم زیرشاخه هنرهای تجسمی در تولید ناخالص داخلی اندونزی هنوز هم تقریباً پایین است، فقط ۰.۲۳ درصد یا حدود ۲.۶۴ تریلیون روپیه. از زمان همه‌گیری کووید-۱۹، زیرشاخه هنرهای تجسمی منفی ۲.۹۴ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است. بنابراین، رونق استفاده استفاده از رمز غیر قابل معاوضه، درآمدزایی از آثار هنری هنرمندان را آسان تر می‌کند، در نتیجه رشد و بهبود اقتصاد خلاق اندونزی را سرعت می‌بخشد.

ارزش معاملات نمایشگاه تاکنون در ۷.۵ میلیارد روپیه ثبت شده و تا پایان ماه جاری (ژوئن) برپا است. این ارزش با توجه به اقتصاد کساد کنونی اندونزی، دلگرم‌کننده است. ضمن اینکه نمایشگاه‌های آفلاین (حضوری) هم در سه گالری معروف در جاکارتا با زمان‌های جداگانه، یعنی در «آرت‌اسپیس» از ۲۰ تا ۲۲ مه، در «دی‌ـ‌گالری» از ۱ تا ۳ ژوئن و در «کنز گالری» از ۱۸ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ برپا خواهد بود.

 

 

* «امروز، فاصله دیروز تا فرداست»

«امروز، فاصله دیروز تا فرداست» شعار رویداد هنری جاکارتا ۲۰۲۱ است که آثار هنری از هنرمندان شناخته‌شده جهان را در اندونزی را به نمایش گذاشته است. آثار به نمایش درآمده نیز از سنتی، مدرن، معاصر و همچنین آثار رسانه های جدید مانند هنر دیجیتال تنوع دارد.

این رویداد با حضور ۶۵ گالری از کشورهای مختلف نظیر اندونزی، تایوان، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، ایتالیا، سوئیس، ژاپن، جمهوری خلق چین، مالزی، روسیه، فرانسه و هنگ‌کنگ در حال برگزاری است.
علاوه بر این، رویداد جاکارتا ۲۰۲۱ همچنین نوعی حمایت از دولت، هنرمندان، گالری‌ها، مجموعه‌داران و گروهای مرتبط برای تشویق به حضور نمایشگاه‌های هنری در میان یک بیماری همه‌گیر است. 

«ساندیاگا صلاح الدین اونو» وزیر گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی در این باره گفته است: «رویداد هنری جاکارتا به عنوان یک محصول خلاق صنعت، هنر و فرهنگ اندونزی را ترویج می‌کند. این جنبشی برای احیای صنعت اقتصاد خلاق، به ویژه در زمینه هنرهای تجسمی است که با رویکرد عادی جدیدی مانند اعمال دقیق پروتکل‌های بهداشتی در اجرای رویدادها و نمایشگاه‌ها انجام می‌شود.»

 

 

وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق به‌عنوان نوعی حمایت از هنرمندان برای بهره‌وری و در امان ماندن در میان بیماری همه‌گیر، فعالیت‌های مختلفی را دارد که با استفاده از رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شود. این به این دلیل است که همه‌گیری کرونا، همگان را مجبور کرده است تا روند دیجیتالی‌سازی، مانند بازدید نمایشگاه از خانه، و ایجاد مشوق برای هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی را تسریع کنند.

ساندیاگا اطمینان داده است که این روند دیجیتالی‌سازی می تواند به مدد بازیگران اقتصاد خلاق در کشور برسد: «امیدوارم که تلاش برای وارد کردن اقتصاد خلاق به ستون فقرات اقتصاد اندونزی از چیزهای بسیار کوچک در خود ما شروع شود، ما باید بتوانیم به خرید و استفاده از محصولات ساخت داخل افتخار کنیم. ما باید در به یک اقتصاد عادلانه، یعنی محصولات فرزندان ملت طرفداری کنیم.»

 

 

بازدید از رویداد هنری جاکارتا آنلاین ۲۰۲۱ از طریق https://www.artmomentsjakarta.com/exhibition امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول