اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اولویت‌های شهر مشهد در نگاه منتخبین شورای شهر؛ از اجرای عدالت در شهر تا دستورالعمل ویژه زنان در مدیریت شهری

ترسیم مدینه فاضله رضوی، احیای هویت مشهد، مدیریت شهر با آموزه‌های رضوی و منویات رهبری، رشد اقتصاد مشهد، جمع‌آوری کارتن خواب‌ها، اصلاح نگاه به نیازهای مردم اجرای عدالت و ارتقای مولفه‌های زندگی شهری از جمله مهمترین اولویت‌های شهر مشهد از نظر منتخبین شورای ششم این کلانشهر است.

اولویت‌های شهر مشهد در نگاه منتخبین شورای شهر؛ از اجرای عدالت در شهر تا دستورالعمل ویژه زنان در مدیریت شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با پایان انتخابات و نتایج نهایی نامزدهای منتخب شورای شهر و سیاست‌های جدید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، لاجرم شهر چهره متفاوتی از دوره قبل به خود می‌گیرد. 

این تغییر عملکرد تا حد زیادی موید رویکرد شورای اسلامی شهر است و در این میان نظرات هر یک از اعضا رویکرد جدید شورای شهر را می‌سازد.

وجود بارگاه منور رضوی، مشهد را در جایگاه پایتخت معنوی ایران قرار می‌دهد و به تبع جایگاه درخوری به لحاظ اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد.

بر این اساس برای آشنایی هر چه بیشتر با رویکرد اعضای جدید شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با اولویت‌های مورد نیاز این شهر با برخی از آنها گفت‌وگویی انجام دادیم که به شرح زیر است.

رشد اقتصاد مشهد در اولویت است

حسن موحدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نسبت به اولویت‌های شهر مشهد عنوان کرد: با توجه به اینکه در مشهد تجربه ۹ سال فرمانداری را دارم یکی از اولویت‌های ما این است که زیرساخت‌های حضور زائران را فراهم کنیم تا ماندگاری زائر در مشهد بیشتر شود و اقتصاد مشهد رشد کند چرا که اقتصاد یکی از مسائلی است که رهبری ۱۶ سال است شعار سال را اقتصاد تعیین می‌کنند.

این عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مسأله دوم نقاط کم‌برخوردار است که اولویت ما است و باید برای آن فکری بکنیم.

احیای هویت مشهد 

مهدی ناصحی نیز درباره اولویت‌های شهر مشهد گفت: چون حوزه تخصصی بنده حوزه فرهنگ است و مهمترین اولویت را احیای هویت مشهد می‌دانم معتقدم باید هویت مشهد به عنوان میزبانی حضرت رضا (ع) احیا شود و به جایگاه خود برگردد.

مدیریت شهر با آموزه‌های رضوی و منویات رهبری

همچنین سید ابراهیم علیزاده در این خصوص مطرح کرد: رویکرد ما در شهر مشهدالرضا(ع) اداره و توسعه متوازن و پایدار شهری با الهام از آموزه‌های رضوی و منویات مقام معظم رهبری در بعد مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مقام معظم رهبری درباره شهر مشهد می‌گویند که باید شهری با شهرسازی و معماری اسلامی داشته باشیم. 

علیزاده اشاره کرد: خدمت به محرومان یا عدالت در تقسیم ارائه خدمات، توجه به حاشیه شهر، توجه به جانبازان و معلولان و توجه ویژه به مسأله زنان، چکیده دیگر اولویت‌ها است که درنظر دارم.

ترسیم مدینه فاضله رضوی 

مجید دبیریان نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت شهر مشهد رساندن مشهد به جایگاه واقعی خود به عنوان یک مدینه فاضله رضوی است که باید به عنوان الگوی دیگر شهرها در ابعاد مختلف باشد.

دبیریان افزود: در حوزه‌های دیگر مانند حوزه فرهنگ و شهرسازی و ارائه خدمات باید تلاش شود تا این امر مهم محقق شود، افزود: فرهنگ در شهر ما اولویت دارد و اگر ما به عنوان یک عضو کمیسیون اقتصادی قرار باشد پروژه‌ای تعریف شود باید پیوست فرهنگی آن را لحاظ کنیم.

دستورالعمل ویژه زنان در مدیریت شهری 

فاطمه سلیمی اولویت‌بندی مسائل شهر مشهد را اینگونه تشریح کرد: از منظرهای مختلف، اولویت‌های شهر تغییر می‌کند، عنوان کرد: در بحث مدیریتی اولویت انتخاب شهردار است که اصلی‌ترین وظایف آن تدوین برنامه عملیاتی چهار ساله است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگی و اجتماعی اولویت با توسعه متوازن عدالت‌محور بر اساس نوع مخاطب منطقه است که شامل سرانه فضای سبز، سرانه خدمات شهری و رسیدگی به حاشیه شهر می‌شود. 

این عضو منتخب شورای شهر مشهد گفت: از منظر خدمات شهری، توسعه تکنولوژی‌های به روز دنیا و استفاده از آنها و بحث استفاده بهینه از منابع آبی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه تنها عضو خانم در شورای شهر است، ادامه داد: در حوزه زنان نیز بحث تدوین دستورالعمل جامع ویژه زنان در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است.

جمع‌آوری کارتن خواب‌ها 

غلامحسین صاحبی، دیگر عضو منتخب شورای شهر مشهد، نسبت به اولویت‌های شهر مشهد بیان کرد: از نظر من مهم‌ترین اولویت در حال حاضر جمع‌آوری کارتن‌‌خواب‌ها و متکدیان و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی این قشر جامعه است و بحث معیشت، اشتغال و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان از سطح شهر امام رضا(ع) و ایجاد اشتغال برای آنها اولویت دارد.

اصلاح نگاه به نیازهای مردم

ایمان فرهمندی با اشاره به اینکه ما باید نگاه‌مان را به مردم اصلاح کنیم، گفت: مدیریت شهری ما نگاهش به مردم یک نگاه واقعی نیست و جایگاه واقعی برای آنها قائل نیستیم و خیلی از تصمیمات در پشت درهای بسته و بدون توجه به نیازهای مردم گرفته می‌شود.

وی اشاره کرد: به نظر می‌آید مهم‌ترین اصلاحی که باید اتفاق بیفتد همین موضوع است که نگاه واقعی به مردم داشته باشیم و مسائل را از جنبه مردمی ببینیم و مطابق با نیازهای مردم در جهت‌دهی بودجه‌ها و خط مشی‌های شهری تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند در حوزه‌های تخصصی کمک کند که مسائل سریع‌تر و بهتر با هزینه کمتر در زمان کوتاه‌تر حل شود و با منابع محدودی که داریم بتوانیم اولویت‌های مردم را به درستی تشخیص داده و به سمت حل کردن آن برویم.

اجرای عدالت و ارتقای مولفه‌های زندگی شهری 

مجید طهوریان عسکری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اشاره کرد: مشهد در چند زمینه اولویت‌های جدی دارد که یکی از آنها حوزه فرهنگ است و تخصص من در حوزه کمیسیون فرهنگی است که ارتقا مولفه‌های مختلف زندگی شهری را با نگاه فرهنگ عمومی مدنظر ما است و باید این را در حوزه فضای شهر گسترش و توسعه دهیم.

این عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نکته دوم موضوع حاشیه‌نشینی و عدم امکانات لازم و کافی برای همشهریان ساکن در مناطق کم‌برخوردار است و نکته سوم بی‌عدالتی است که بسیار مشهود است. 

وی تاکید کرد: شورای ششم باید در نظام مدیریت شهری عدالت را در دستور کار خود قرار دهد به‌طوری‌که عدالت را در موضوعات متنوع جاری و ساری سازد، چه در حوزه منابع انسانی، حقوق پرسنل و جایگاه و منزلت آنها و چه توزیع منابع بودجه که باید به صورت دقیق، صحیح و به جا با توجه به نیازها و اولویت‌های مردم توزیع شود.

طهوریان عسکری تصریح کرد: ما سالانه بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و در یک دوره ۴ ساله نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم ولی باز هم مردم ناراضی هستند که دلیل آن بی‌عدالتی است که نتوانستیم عدالت را در بودجه جاری کنیم و هنوز کوچه‌هایی در این شهر خاکی هستند و کم‌ترین امکانات را دارند.

=====================

گزارش از: زهره علوی 

======================

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول