اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین خواستار تحقیق سازمان ملل درباره جنایات علیه بومیان کانادا شد

چین روز سه‌شنبه از جنایات علیه بومیان کانادا ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیق سازمان ملل متحد درباره این موضوع شده است.

چین خواستار تحقیق سازمان ملل درباره جنایات علیه بومیان کانادا شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین از سازمان ملل محد خواسته درباره جنایات کانادا علیه بومی‌های این سرزمین تحقیق کند.

«جیانگ دوان»، یک مقام ارشد در هیأت نمایندگی چین در سازمان ملل متحد گفت: «ما به شدت درباره نقش جدی حقوق بومیان در کانادا نگران هستیم. کانادا، سرزمین بومیان را از آنها ربود، آنها را به قتل رساند و فرهنگشان را نابود کرد.»

دوان خاطرنشان کرد: «ما خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفیانه درباره مواردی هستیم که جنایاتی علیه مردمان بومی به خصوص کودکان اتفاق افتاده است.»

اشاره این مقام چینی به کشف یک گور جمعی حاوی بقایای اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درباره کشف این گور که ماه گذشته اتفاق افتاد گزارش کرد که کشف این گور، یافته‌ای تلخ از تاریک‌ترین فصل تاریخ کانادا و یکی از وقایعی است که یکی از رهبران بومی کانادا آن را یک «فقدان غیرقابل تصور» توصیف کرده است.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌اشان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند و به اعتقاد بسیاری این گونه مدارس زخم‌ها و آسیب‌های ماندگاری را برجای گذاشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در یک گزارش در سال ۲۰۱۵ نتیجه‌گیری کرد که آن چه در مدارس شبانه‌روزی بومی‌های کانادا رخ داده است یک «نسل کشی فرهنگی» بوده است.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم سه هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز بومی در بازه زمانی مذکور در مدارس شبانه‌روزی فوق جان خود را از دست دادند که این رقم بسیار بیشتر از دانش‌آموزان دیگر نقاط کانادا است و حتی برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار واقعی دانش‌آموزان بومی که جان خود را در مدارس شبانه روزی از دست داده‌اند بسیار بیشتر از رقمی است که رسمی اعلام شده است و حتی در برخی موارد بیش از چهار هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز اعلام شده است.

دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی اغلب بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی چون سل که به سرعت در مکان‌های تنگ و فشرده و غیربهداشتی گسترش پیدا می‌کند، فوت کرده‌اند و این که اکثر این کودکان دچار سوء تغذیه بوده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی نیز بر اثر خودکشی، آتش‌سوزی و  حوادثی مرتبط با کارهای طولانی و سخت و طاقت‌فرسا یا یخ‌زدگی در حین تلاش برای فرار از مدرسه جان خود را از دست داده‌اند.

برخی مقام‌هایی که در تلاش هستند تا این گورهای دسته‌جمعی را پیدا کنند و فهرستی از کودکانی تهیه کنند که در این مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست داده‌اند، در سال ۲۰۱۸ به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بودند که فقدان منابع و اسناد گم شده مانع از پیشرفت در این زمینه شده است و ترس از تخریب و نابودی گورهای بی‌نشان تاحد زیادی افزایش یافته است.

در گزارشی در سال ۲۰۱۵ آمده بود که اسناد مدارس اغلب از بین رفته است و در برخی از موارد، مسئولان مدارس اسامی دانش‌آموزانی که فوت شده‌اند، علت مرگ و یا گزارش این موارد به والدینشان را به هیچ عنوان ثبت نکرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول