اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کرونا، خطری در کمین خاموشی چراغ صنعت سینما

یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های شغلی در ایام کرونا سینماها و سالن‌های نمایش است که در حال حاضر سینماهای شهر شیراز، در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند و بسیاری از سالن‌ها با وجود باز بودن و به دلیل عدم مراجعه تماشاگران، در حالت تعطیل به‌سر می‌برند و از این جهت نیروهای خود را تعدیل یا بازنشسته نموده‌اند.

کرونا، خطری در کمین خاموشی چراغ صنعت سینما

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تا پیش از شیوع ویروس کرونا، همیشه سینما رفتن یکی از تفریحات سالم و رایج مردم محسوب می‌شد، به گونه‌ای که مشتاقان سینما، آخر هفته‌ها به همراه خانواده‌شان به سینما می‌رفتند و به تماشای فیلم‌های موردعلاقه‌شان می‌نشستند.

شیوع کرونا و تعطیلی سینماها باعث شد این صنعت دچار رکودی غیرقابل باور و غیرقابل پیش‌بینی شود، به گونه‌ای که در حال حاضر علی‌رغم باز بودن سالن‌های سینما اقبال مردم از این سالن‌ها بسیار کم و جای این تفریح در سبد خانوارها خالی مانده است.

از آنجایی که تفریح سالم یکی از مهمترین برنامه‌های مردم به ویژه اهالی شهر شیراز است، به جرأت می‌توان گفت سینما یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات خانواده‌ها و مخاطبان خاص این صنعت است، تفریحی که هیچ یک از فضاهای مجازی و تفریحات حقیقی جایگزین آن نمی‌شود.

با گسترش کرونا، آسیب‌های مختلفی این صنعت را تهدید و در برخی نقاط شمالی شهر شیراز رو به تعطیلی برده است

یکی از مهمترین مشکلات صنعت سینما مسأله توزیع است، موضوعی که در حال حاضر و با توجه به تعطیلی بیش از یک‌ساله سینماها دچار مشکلات بیشتری شده‌است.

رشد قارچ‌گونه ویدئوها و سایت‌های عرضه فیلم و استقبال اجباری مردم از این پدیده و راحت و در دسترس بودن این فضا یکی از دلایل بروز مشکلات فعلی در صنعت سینما است.

برای بررسی بیشتر موضوع و پرداختن به مشکلات سینمادارها در استان فارس و کلانشهر شیراز با دو تن از مدیران این حوزه و برخی از مدیران سینماهای شهر شیراز، به گفتگو نشستیم.

مدیر امور سینمایی بهمن سبز حوزه هنری فارس در این گفتگو اظهار داشت: مساله بیکاری کارمندان و کارگران سالن‌های سینما خود مشکل بزرگی است که باید به آن توجه کرد، تعداد بسیاری از این افراد در سراسر کشور و شهر شیراز، به دلیل بسته بودن سالن‌های سینما دچار مشکل و بسیاری از آنها بیکار شده‌اند.

مهدیان علیزاده افزود: مساله دیگر، صاحبان فیلم‌ها هستند، در واقع این گروه از افراد میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند و فیلم ساخته‌اند و تنها زمانی بازگشت سرمایه دارند که فیلم‌ها در سینماها اکران شود، در حالی که تولیدات سینمایی سال جاری و تولیدات سال‌های گذشته همچنان در نوبت اکران هستند و هنوز شرایط برای نمایش این فیلم‌ها فراهم نشده است.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل مشکلات موجود، عدم مدیریت صحیح در اتخاذ تصمیمات مربوط به دسته‌بندی مشاغل در ستاد کرونا و قرار گرفتن سینما در مشاغل گروه۳ اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

علیزاده معتقد است سینما کم‌خطرتر از رستوران یا فروشگاه‌هایی که باید مایحتاج‌مان را تهیه کنیم و مترو و بی‌آرتی است و ادامه دار شدن این روند نیز موجب ایجاد ترس و دور شدن مردم از سالن‌های سینما شد به گونه‌ای که در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت ما در سالن‌های بزرگ شاهد حضور کمتر از۲۰ نفر در روز هستیم که این امر اصلا خوشایند نیست.

 لازم است که مسئولان عالی‌رتبه فرهنگ و هنر کشور به داد سینماها برسند 

این مدیر حوزه سینما افزود: لازم است که مسئولان عالی‌رتبه فرهنگ و هنر کشور به داد سینماها برسند و تصمیم جدی برای آن‌ها بگیرند تا سینماها از وضعیت موجود خارج شوند و این سرمایه عظیم و صنعت مهم بیش از این دچار خسارت نشده و به قوت خود باقی بماند.

با بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرگزاری فارس می‌بینیم که در یک سال و چند ماه گذشته بارها گله‌ها و انتقادهای سینمادارها در کلانشهر شیراز نسبت به تعطیلی سینماها انعکاس یافته و مشکلاتی همچون نبود حمایت کافی و مورد انتظار از سوی دولت، اکران نشدن فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند و فشار مالی برای پرداخت حقوق و حق بیمه پرسنل سالن‌ها سبب شده عده‌ای از صاحبان سینماها به فکر تغییر کاربری بیفتند و اقداماتی هم در این راستا انجام دهند و یا برخی از نیروها را تعدیل نمایند.

مدیر امور سینمایی بهمن سبز حوزه هنری فارس در این باره گفت: با توجه به شرایط، سینماها چاره‌ای جز تعدیل نیروها ندارند و ما تاکید داریم که با توجه به تجربه و تخصص این نیروها، در صورت بهبود شرایط و تغییر وضعیت امکان بازگشت این نیروها وجود داشته باشد.

علیزاده در پایان به توافق وزارت ارشاد و حوزه هنری در مورد پرداخت حق تولید به فیلمسازان و درخواست برای عرضه آثارشان در سینما خبر داد و گفت: در صورتی که این توافق عملی شود، رغبت مخاطبان برای حضور در سینماها نیز بیشتر می‌شود.

در حال حاضر با وجود باز بودن سالن‌ها، استقبال از سینماها بسیار محدود است و بیشترین تعداد مخاطب در یک روز در چندماه اخیر از ۲۰ نفر تجاوز نکرده که با توجه به حجم کار و میزان درآمد و هزینه‌های موجود این آمار اصلا قابل قبول نیست و بار مالی آن برای سینما بسیار بیشتر از زمان تعطیلی است 

بنا بر اذعان برخی از مدیران سینماهای شهر شیراز، در حال حاضر با وجود باز بودن سالن‌ها، استقبال از سینماها بسیار محدود است و بیشترین تعداد مخاطب در یک روز در چندماه اخیر از ۲۰ نفر تجاوز نکرده که با توجه به حجم کار و میزان درآمد و هزینه‌های موجود این آمار اصلا قابل قبول نیست و بار مالی آن برای سینما بسیار بیشتر از زمان تعطیلی است چرا که در مجموعه‌ای مثل هنر شهر آفتاب یا دیگر سینماها اگر زیان و خسارت بسته بودن سینما به طور فرضی صدهزار تومان در روز باشد، در این حالت با توجه به هزینه برق و آب و پرداخت حقوق کارکنان، چند برابر است که با هیچ منطقی نمی‌توان این ضرر و زیان را جبران کرد.

شاید خوشایند نباشد که بگوییم در حال حاضر و به دلیل بروز مشکلات و عدم توان پرداخت حقوق کارکنان سینماها، بسیاری از این افراد تعدیل و ناچار به دریافت بیمه بیکاری شده‌اند و این موضوع هم شامل سینماهای زیرمجموعه بهمن سبز و هم مراکزی چون هنر شهر آفتاب و...  است و مجموعه سینمایی هنر شهر آفتاب به دلیل تعطیل بودن و عدم تناسب دخل و خرج در صورت بازگشایی، بیشترین تعداد نیروهای کاری خود را تعدیل نموده است.

سردرگمی پرسنل سینماها در پی تعطیلی های متوالی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در گفتگو با فارس گفت: طی دو سال اخیر بسته شدن سینماها فشار جدی به عوامل اجرایی و پرسنل آن‌ها وارد کرده است و سینماها در حال از بین رفتن هستند و حتی پرسنل نیز دچار سردرگمی شده‌اند.

بهروز مرامی اظهار داشت: ضرر و زیان‌های مالی این حوزه فقط در دوماهه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ معادل ۷۰۰ میلیون تومان بوده است و با حسابی سرانگشتی می‌توان تا امروز زیان‌ها را میلیاردی برآورد کرد.

وی درباره حمایت ارشاد از کارکنان سینماها گفت: متولیان امر که تصمیم‌گیرنده تعطیلی سینماها هستند باید به فکر پرسنل که تمام حق و حقوق‌شان از طریق فروش بلیت این مراکز تامین می‌شود باشند، چرا که وقتی سینماها تعطیل می‌شوند معیشت پرسنل سینماها نیز به خطر می‌افتد و در حال حاضر با وجود اینکه سینماها باز هستند اما باز هم شاهد ادامه دار بودن این تعطیلی خاموش هستیم و مراجعه چشمگیری را نمی‌بینیم.

معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: ما شاهد برگزاری جشنواره فجر در مقیاسی کوچکتر از هر سال بودیم ولی به اذعان مسئولان ذیربط بهداشتی، رعایت دستورالعمل‌ها در سینماها، در زمره بهترین صنوف بوده است که شامل تب سنجی در ورود، فاصله‌گذاری صندلی‌ها در هنگام خرید بلیت، فاصله‌گذاری زمانی بین سانس‌ها، تهویه مناسب سالن‌ها، تعطیلی بوفه‌ها و اجبار استفاده از ماسک و تمهیدات مشابه  بوده ‌است، اما باز هم ملزم به عملیاتی کردن دستورات ستاد کرونا هستیم.

وی در مورد توافق وزارت ارشاد با پرداخت حق تولید به فیلمسازانی که موافق به عرضه فیلم خود در این ایام نیستند گفت: تا کنون هیچ ابلاغیه‌ای در این باره دریافت نکرده‌ایم و طبیعتاً فیلم سازان با توجه به هزینه‌ بالای تولید این ریسک را نمی‌پذیرند.

مرامی پیشنهاد بیشتر شدن بازه اکران را پیشنهاد مناسبی دانست و افرود: با بسیاری از راهکارهای شما موافقم ولی باز هم فیلمسازان هستند که باید در این مورد تصمیم بگیرند و آثارشان را عرضه نمایند.

چندی پیش، محمدرضا فرجی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی بیان کرد: ستاد مبارزه با کرونای سازمان سینمایی که به ریاست حسین انتظامی تشکیل می‌شود، تصمیماتی درباره فیلم‌ها و سینماهایی که در این ایام آسیب دیده‌اند خواهد گرفت و تسهیلاتی پیش‌بینی خواهد کرد، اما پس از گذشت دو ماه از این صحبت، هنوز هیچ اتفاق قابل توجهی نیفتاده و تصمیم راهگشای گرفته نشده است.

حالا باید دید ویروس کرونا این فرصتِ دوباره را به سینما و مخاطب‌هایش می‌دهد تا بار دیگر روی سینما حساب باز کنند و هر روزی که در هفته اراده کردند، پای فیلم‌های موردنظرشان بنشینند یا خیر!

بدون شک اگر این روند ادامه‌دار شود و فیلم‌ها و تولیدات سینمایی و مجموعه‌های بلند در سایت‌ها عرضه شوند؛ شاهد ضربه فنی شدن هنر هفتم و خاموشی چراغ این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور و از بین رفتن این تفریح در فرهنگ عامه خواهیم بود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول