اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تشریح دستاوردهای معاونت اول دادستانی کل کشور

معاون اول دادستان کل کشور با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و نکوداشت یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی و یاران با وفای ایشان به تشریح اهم دستاوردهای معاونت اول دادستانی کل کشور پرداخت.

تشریح دستاوردهای معاونت اول دادستانی کل کشور

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و نکوداشت یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی و یاران با وفای ایشان به تشریح اهم دستاوردهای معاونت اول دادستانی کل کشور پرداخت و گفت: اولین وظیفه و دستاورد ما در معاونت اول دادستانی کل کشور ایفای رسالت خطیر همراهی با دیوانعالی کشور در حسن اجرای قوانین است.

وی اظهار کرد: از وظایف اصلی، مهم و بنیادی دیوانعالی کشور تنقیح جریان امور و حسن اجرای قوانین در روند رسیدگی ها و تشخیص انطباق احکام و تصمیمات با مقررات موضوع است. در حوزه کیفری بویژه شعب دیوانعالی کشور برابر ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی کیفری و دیگر مقررات نیازمند همراهی نماینده دادستان کل و هم اندیشی و کسب نظر این احکام هستند. چینش و گزینش نمایندگان دادستان کل در این موضوع به معاونت اول دادستانی واگذار شده است.

این مقام قضایی تصریح کرد. در این راستا تلاش گردیده با استفاده از تجارب قبلی و رهنمودهای دادستان محترم کل کشور و محوریت چند متغیر اساسی نمایندگان دادستان کل اولاً به همه شعب متصدی دعاوی و موضوعات کیفری معرفی شوند و ثانیاً عملکرد و نحوه حضور و اظهار نظر آنان ارزیابی کیفی مطلوب صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی به متغیرهایی که در دوره جدید استقرار معاونت اول مدنظر قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: متغیرهایی همچون سطح توانمندی عملی دادیاران محترم و سازگاری آن با نوع دعاوی و حجم پرونده های ارجاعی به شعب دیوان، پیشینه قضایی دادیاران و توجه به نوع دعاوی و موضوعات تحت رسیدگی ایشان پس از حضور در این مرجع، فرم های اظهارنظر دادیاران محترم و کم و کیف حضور ایشان در شعب و نیز نظرات قضات ارجمند شعب دیوان پیرامون شکل و نحوه تعامل قضایی با دادیاران از جمله این متغیرهاست که همواره مورد رصد و بررسی جدی قرار دارد.

معاون اول دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: همینطور چالش ها و پرسش های جدی مطرح هم در کمیته عملی و هم در سطح معاونان دادستانی وگاه نزد شخص دادستان محترم کل بازتاب می یابد از جمله این موارد مورد توجه است. دغدغه های همکاران محترم در این باب و تسهیل شرایط حضور ایشان و رفع موانع در مسیر هم اندیشی و اظهارنظر قضایی ایشان شنیده و برنامه لازم در تأمین دغدغه های آنان تدارک دیده می شود.

این مقام قضایی در رابطه با مساعدت در نظارت شرعی ریاست محترم قوه بر آراء و تصمیمات قضایی تصریح داشت: برابر ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری یکی از مراجع پذیرنده درخواست اعاده دادرسی و بررسی اولیه تقاضای نقض آرای قطعی به واسطه خلاف بیّن شرع بودن، دادستانی کل می باشد. به طور خاص این مأموریت در دادستانی کل  به معاونت اول دادستانی واگذار شده است. در این رابطه در چهار الی پنج مرحله کارشناس مشخص و اشراف به موضوع و نقطه نظر همکاران محترم فرآیند بررسی و تقاضای اعلام خلاف بیّن شرع بودن تصمیم قضات در معاونت اول معمول می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در توضیح روال انجام این کار توضیح داد:در مرحله اول امکان پذیرش یا رد تقاضا با ملاحظه اولیه دلایل و مدارک از سوی معاونت اول یا مدیر کل محترم دفتر نمایندگی ها بررسی می شود. در مرحله دوم دادیار اول در خصوص موضوع و اعلام دقیق پیرامون صحت یا سقم ادعا و درخواست اعلام نظر می نماید. مرحله سوم ارجاع به دایار دوم به ترتیب گفته شده و در مرحله بعد در صورت اختلاف نظر بین دو دادیار قبلی به دادیار سوم  ارجاع می شود.

وی افزود: پس از این مراحل موضوع در کمیته علمی مستقر در معاونت اول با حضور دادیاران با سابقه قضایی و توان علمی بالا بررسی شده و نهایتاً پرونده جهت تنظیم گزارش نهایی و استماع تذکرات و رصد آنچه در بازبینی وی ملاحظه شد به دادیار با سابقه دیگر ارجاع می شود.

این مقام قضایی ادامه داد:  تهیه و تنظیم و ارائه نقطه نظرات دادستان محترم کل به هیأت عمومی دیوانعالی کشور به منظور صدور آرای وحدت رویه از دیگر تکالیف محوله است.جامعه حقوقی و اشخاص پیگیر و راغب به یافته های حقوقی نیک می دانند در دو سال اخیر هیأت عمومی دیوانعالی کشور با نگاهی کارآموز و مفیدتر نسبت به موضوع تعارض آراء و تصیمات قضایی و کمک به آنان این حصول و وحدت نظر پیرامون موضوعات مناقشه برانگیز در پیش گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی خاطرنشان کرد: برابر قانون نقطه نظر دادستان محترم کل پیش از شور و اظهار نظر قضات محترم دیوانعالی ضروری است. در اهم موارد برنامه مطالعاتی و ارائه نظر مشورتی به دادستان کل با جمع و هم اندیشی دادیاران محترم دادسرای دیوانعالی تأمین می گردد. دیدگاه های مطرح در دو سال اخیر جامع و کامل، مدون، مستدل و سازگار با نیازها و انتظارات موجود نزد اندشمندان حقوقی بوده است. شمار کمی و شکل کیفی دیدگاه های جمع آوری شده و ارائه شده نسبت به سنوات پیش قابل مقایسه نیست.

وی به مطالعات فیزیکی در تدوین و تنظیم لوایح یا مقررات هم اشاره داشته و افزود: از جمله دستاوردهای معاونت اول دادستان کل در ایام گذشته مطالعه و ارائه نقطه نظرات راهگشا به منظور تنظیم لوایح قضایی و یا دستورالعمل، آئین نامه یا دیگر مقررات مرتبط با موضوعات کیفری بوده است. مطالعه لازم و ارائه نقطه نظر روشن در دادستانی کل به طور خاص به این معاونت محول شده است و تا کنون در چندین فقره از اسناد مهم قضایی نتایج شور و دیدگاه های روشن به شکل مدون ارائه شده است. 

معاون اول دادستان کل کشور تصریح داشت: کمیته علمی مرکب از تعدادی دادیار با سابقه و صاحب قلم تأسیس شده و از حاصل شور و مطالعه ایشان به شکل مکتوب و مبسوط گزارش های لازم در مسیر تکمیل، تنقیح، ترمیم و پشتیبانی لوایح و مقررات مرتبط به مراجع و مقامات ذیربط اعلام و ارسال شده است.

این مقام قضایی در خصوص تحقیق پیرامون مقامات و مراجع خاص هم اظهار کرد: برابر مقررات حاکم از جمله ماده ۷ قانون نظارت بر رفتار قضات، ماده ۲۳ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری وظیفه تحقیق، بررسی و کشف اطلاعات و یافته های لازم به منظور تعقیب کیفری یا انتظامی مقاماتی مشتمل بر ریاست جمهور، قضات دادگاه های عالی انتظامی، هیأت مدیره کانون وکلا و کانون کارشناسان رسمی، دادستان انتظامی و دادرسان دادگاه های انتظامی کانون به دادستانی کل محول شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی ادامه داد: در ده ها مورد و پرونده به نحوی مبسوط دادیاران مستقر در دادستانی کل با نظارت معاون اول به شکل مستدل و مبسوط در این زمینه تحقیق، بررسی و اظهارنظر قضایی نمودند. گزارشات مستدل در مواردی منجر به تعقیب انتظامی و برخورد با شخص متخلف و در مواردی منجر به مختومه شدن پرونده انتظامی به جهت عدم کشف برهان و قرینه ای بر وقوع تخلف شده است. در تهیه و تنظیم گزارشات که گاه به شکلی گسترده با ابعاد ملی مطرح گردید نهایت کوشش و دقت عمل معمول گردید و متن گزارشات تنظیمی مسیر روشنی بمنظور تنقیح تصمیمات، برخورد با شخص متخلف و اعاده نتایج ناخرسند حاصل از تخلف ارتکابی، فراهم ساخت.

وی در پایان گفت: همکاری با معاونت های دیگر مستقر در دادستانی کل، هم اندیشی و تبادل اطلاعات با ایشان، تحقیق و بررسی های لازم پیرامون موارد ارجاعی دادستان محترم کل، بازتاب کل فرآیند امور در مراجع کیفری، انتقال یافته ها و نتایج تحقیقات به مراجع مختلف مستقر در عدلیه، تعامل مثبت و سازنده با شعب دیوانعالی کشور و معاونت های محترم دیوانعالی و اقدامات دیگر به قدر گسترده و متنوع دیگر از موارد عملکرد و دستاوردهای معاونت اول دادستانی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول