اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بیگی‌نژاد: بی توجهی وزارت نیرو برای تولید و تامین و طراحی جدید برق هسته‌ای/ بدهی فراوان نیروگاه اتمی بوشهر

نماینده ملایر در مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای تولید 20 تا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای از بی توجهی وزارت نیرو برای تولید و تامین و طراحی برق اتمی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نیروگاه اتمی بوشهر بدهی فراوانی دارد.

بیگی‌نژاد: بی توجهی وزارت نیرو برای تولید و تامین و طراحی جدید برق هسته‌ای/ بدهی فراوان نیروگاه اتمی بوشهر

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه اول تیر) در جلسه علنی و در تشریح سؤال خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره علت عدم پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو، اظهار داشت: قریب به 20 سال است در کشورمان ولی فقیه بر وجود 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم.ضمن اینکه در عید قربان سال گذشته هم معظم‌له مجدداً تأکید کردند که 20 یا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم.

وی افزود: تأمین این مقدار برق هسته‌ای در کشور خطاب به همه مسؤولین دولتی و مجلسی است و به نظر می‌رسد همه مسؤولین نیاز کشور به 20 تا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای را شنیده‌اند اما کسی آن را دنبال نکرده است.

نماینده ملایر در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر  فقط هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم ضمن اینکه 2 هزار مگاوات برق هسته‌ای هم در حال احداث است که در مرحله فنداسیون است. این در حالی است که فقط خاکبرداری فاز 3 نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده است واین را در بازدید میدانی مشاهده کردم، فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر مقدار زیادی بدهی در موضوع سوخت و مشکلات روزمره دارد.

وی گفت: سوال من از وزیر نیرو درباره برق هسته‌ای مربوط به 9 ماه پیش بوده است و در آن سوال پرسیدم که خطاب مقام معظم رهبری برای تأمین 20 تا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای به کدام مسؤول بوده است. آیا وزارت نیرو در این قضیه احساس مسؤولیت نکرده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد وزیر نیرو اصلا این موضوع را پیگیری نکرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌در طول 10 سال گذشته سازمان انرژی اتمی تقریبا 3.5 میلیارد دلار برق تولید کرده است که قیمت آن کمتر از برق صادراتی بوده است و اگر ما 10 درصد از این برق را صادرات کرده و یا 10 درصد از میزان برق تولیدی را به خود سازمان انرژی اتمی می‌دادیم هزینه سوخت هسته‌ای تأمین شده و بخشی از مشکلات آن هم رفع می‌شد.

بیگی‌نژاد گفت: متأسفانه نیروگاه اتمی بوشهر توان پرداخت سوخت هسته‌ای را هم ندارد و به همین دلیل بدهی زیادی را دارد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو می‌توانست طی قراردادی صادرات را از 5 درصد شروع کرده و به صد درصد برساند تا مشکلات مالی حل شود اما این وزارتخانه معتقد است امکان اینکه بخشی از درآمد حاصل از برق صادراتی را به سازمان انرژی هسته‌ای بدهد را ندارد. از طرفی وزارت نیرو می‌توانست طی رایزنی با وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت نفت، درآمد حاصل از فروش گازوئیل را طی یک سال به نیروگاه‌های برق هسته‌ای اختصاص دهد و این مهم با صرفه‌جویی امکان‌پذیر است.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه با صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل می‌توانستیم مشکلات سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را حل کنیم، خاطر نشان کرد: متأسفانه نسبت به صحبت‌های رهبری از سوی مسئولان بی‌توجهی کامل صورت گرفت.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به برنامه‌های نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: در گام اول احداث نیروگاه هسته‌ای با بهره‌گیری از توانمندی کشورها و شرکت‌های خارجی صاحب فناوری، در گام دوم تربیت و نگهداشت و جانشین‌پروری نیروی انسانی متخصص و باصلاحیت، گام سوم پیگیری موثر احداث نیروگاه اتمی کوچک و متوسط با اتکاء به توانمندی داخلی، گام چهارم رصد فناوری تولید برق هسته‌ای و تحقق برای به کارگیری فناوری‌های مناسب با شرایط کشور و گام پنجم استفاده برای آب ‌شیرین‌کن، همه این موارد به دلیل مشکلات مالی به آرزو تبدیل شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بنده معتقدم هنگامی که مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند وزیر نیرو باید احساس تکلیف کرده و موضوع را از مجموعه‌های مختلف پیگیری می‌کرد، همچنین می‌توانست با ارائه لایحه‌ای به مجلس برای این مهم اقدام کند.

وی گفت: در حال حاضر هزار مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در حالت انتظار قرار داشته و دو هزار مگاوات آن در مراحل اول بوده و آینده آن مشخص نیست از طرفی به دلیل بدهی‌های بسیار زیاد نیروگاه زمان احداث و فعالیت این مجموعه نامعلوم است.

بیگی نژاد افزود: از وزیر نیرو درخواست کردم که جلسه‌ مشترکی با سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به یک راهکار مشخص برگزار کند و هنوز هم پای صحبتم هستم لذا اگر آقای نیکزاد به عنوان رئیس مجلس این کار را انجام داده و جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، سازمان انرژی اتمی و وزیر نیرو جهت رسیدگی به این موضوع برگزار کند، بنده از به رأی گذاشتن سوال خود صرف نظر می‌کنم چرا که دنبال مچ‌گیری نیستم بلکه به دنبال حل مشکل هستم. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول