اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| با پیگیری فارس معوقات کارگران شهرداری نورآباد پرداخت شد

عیدی و سنوات معوقه کارگران شهرداری نورآباد با پیگیری خبرگزاری فارس و توجه شهردار به مشکلات کارگران پرداخت شد.

فارس من| با پیگیری فارس معوقات کارگران شهرداری نورآباد پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، هر روز در کوچه و خیابان پاکبانانی را می‌بینم که آرام و بی‌صدا خش‌خش جارو را مهمان گوش‌هایشان می‌کنند تا به ما یادآوری کنند که زندگی هر چقدر سخت هم باشد، جاری است و با زدودن موانع از جدول‌ها مسیر آب را باز می‌کنند تا متوجه باشیم که زندگی آب روان است و اگر مسیر پرپیچ و خم باشد هم روان می‌گذرد و توجه کنیم که در هر موقعیتی که هستیم، آب را گل نکنیم.

و یا یا پارک‌های بانشاط و بلوارهای سرسبزی روبرو می‌شویم که دستان پینه بسته کارگری این شادی و سرسبزی را برایمان رقم زده است، یا کوچه و خیابان‌هایی را می‌بینیم که با تلاش مردانی خستگی‌ناپذیر هموار می‌شود و ما می‌مانیم و یک دنیا تشکر بیان نشده و قدردانی به جا نیاورده.

بارها دیده‌ام که با یک خداقوت خشک و خالی انگار دنیا را به آنها را داده‌ایم و چقدر این قشر درس‌آموزند، فرقی نمی‌کند تابستان یا زمستان، سایه یا آفتاب، شب یا روز، در هر حال آشناترین چهره‌های شهر هستند.
 
 به دنبال ثبت سوژه‌ای با عنوان "حقوق کارگران شهرستان ممسنی کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد" خبرنگار فارس پیگیر موضوع و میزان حقوق پرداختی به گروه‌های مختلف کارگری این شهرداری شد که در نهایت این پیگیری منجر به پرداخت معوقات کارگران شد.

در توضیحات این سوژه در فارس من آمده است: حقوق کارگران شهرداری نورآباد ممسنی کفاف معاش زندگی‌شان نیست و با زحمات زیادی که به دوش آن‌هاست در کنار خانواده شرمنده تامین مایحتاج خانوار خود هستند آیا با حقوق سه میلیون تومان در ماه می‌توان زندگی کرد آن هم در شرایطی که تحصیل در فضای مجازی و شرایط کرونایی در پیش رو داریم با تورم رو به رشد سال ۱۴۰۰ و کرایه خانه سنگین که کمر هر قشری را می‌شکند.

کارگران شهرداری از انسانهای پاک و زحمتکشان جامعه نورآباد ممسنی هستند که نیازمند یاری مسئولان خدوم و بزرگوار و مهربان هستند تا به امید خداوند متعال تامین معاش زندگیشان فقط در کارشان فراهم گردد نه از فقر و نداری شبها نیز برای مخارج خانه در انتظار کار در گوشه‌ای بنشینند تا از زمان استراحت خود نیز کارگری و کمک خرج خود را تامین نمایند باز هم خسته از کار شب صبح در حال خواب و بیداری به محل کار روز مراجعه کنند.

ای کاش من می‌توانستم باری از دوش آن‌ها بردارم. آری آنها مظلومانه خدمتگزار جامعه شهرداری و شهروندی هستند بیایید درکشان کنیم و زیر نظر خود شهرداری و با حذف پیمانکاران از مزایای شهرداری همانطور که شهرداری کارمندان رسمی خود را تامین می‌نماید آن‌ها را نیز به نسبت حمایت نماید. به امید خداوند متعال برای حمایت آنها گام‌های نخست سال ۱۴۰۰ را برای کارگران زحمتکش شهرداری نورآباد ممسنی برداریم.

پس از ارجاع این سوژه، خبرنگار فارس در شهرستان ممسنی به صورت میدانی پیگیر مشکلات کارگران شهرداری نورآباد شد.

در گفتگوهای مختلف با پاکبانان و کارگران فضای سبز و... متوجه شدیم که حقوق دریافتی این قشر با توجه به قرارداد ۶ ساعته پرداخت می‌شود و بسیاری از کارگران چند گروه پاکبانان و فضای سبز و رانندگان و حوزه عمران، از میزان مبلغ دریافتی راضی نیستند.

تورم، بالا رفتن هزینه‌های زندگی با توجه به شرایط عمومی جامعه و هزینه‌های مسکن و خانواده و تحصیل و ازدواج فرزندان مهمترین دلیل نارضایتی این قشر خدوم است.

به دنبال گلایه‌های کارگران، با معاون شهردار نورآباد در این باره به گفتگو نشستیم.

اردوان انصاری اظهار داشت: با توجه به تشدید مشکلات معیشتی غالبا افراد از درآمد خود راضی نیستند ولی با توجه به مصوبات و مستندات موجود تمام حقوق و مزایای کارگران شهرداری به صورت قانونی و ماهیانه پرداخت می‌شود.

وی افزود: شهرداری نورآباد یکی از کم‌درآمدترین شهرداری هاست و اصلا فضای مالی این شهرداری با کلان‌شهرها که منابع مالی متنوع و پروژه‌های گسترده‌ای دارند قابل قیاس نیست، با این وجود باز هم تلاش ما بر پرداخت حق کارگران است.

انصاری در مورد ساعات کار کارگران و قراردادها نیز گفت: با توجه به اینکه خود کارگران حاضر به کار در دو نوبت صبح و عصر نیستند، قراردادها ۶ ساعته تنظیم شده و تمام موارد به صورت قانونی انجام شده‌است و حاضریم همه مستندات را به صورت کاملا شفاف ارائه نماییم.

ستار شایانی، پیمانکار شرکت طرف قرارداد شهرداری نورآباد نیز بر حمایت همه جانبه از کارگران تاکید کرد و گفت: اولویت شهرداری پرداخت به موقع حقوق کارگران است و پرداختی‌ها نیز بر اساس قرارداد است و از آنجا که کار ما حجمی است  و بر اساس قانون ما می‌توانیم با تعداد کمتر و ساعت بیشتر نیز کار را انجام دهیم ولی مسئله اشتغال افرادی که سال‌ها در این سیستم زحمت کشیده‌اند و لحاظ کردن شرایط شأن برایمان مهم است.

پرداخت عیدی و سنوات معوقه کارگران یکی از مواردی بود که با پیگیری چندباره خبرنگار فارس به انجام رسید، شایانی در این باره بیان داشت: شهرداری با مشکلات زیادی روبرو است و مهمترین دلیل ما هم  در پرداخت باقیمانده  عیدی  و سنوات کارگران که بخشی از آن در اسفند ۹۹ پرداخت شد،  علاوه بر زمان قرارداد که نیمه اردیبهشت بود،  عدم دریافت مطالباتمان از شهرداری بوده است که به لطف خدا و با پیگیری خبرگزاری فارس و توجه ویژه شهردار نورآباد پرداخت شد.

وی افزود: بیمه کارگران به صورت کامل از طرف شرکت پرداخت می‌شود هر چند با توجه به۶ ساعتها بودن قراردادها که به درخواست کارگران تنظیم می‌شود ما ملزم به این امر نیستیم.

در مناطق مختلف شهرداری در استان فارس، شاهد اختلاف در میزان حقوق و مزایای  اقشار مختلف به ویژه کارگران هستیم که بنابر صحبت‌های معاون شهرداری نورآباد و پیمانکار شرکت طرف قرارداد، این مسأله به میزان درآمدهای شهرداری‌ها مرتبط است که شهرداری نورآباد با توجه به شرایط موجود، در این زمینه عملکرد قابل قبولی دارد.

صحبت‌های چند ساعته پاکبانان و کارکنان فضای سبز شهر نورآباد با خبرنگار فارس و مشکلات عدیده آنها حکایت تلخی است که برای خیلی از افراد قابل باور نیست، بسیاری از این افراد  با توجه به شرایط شهرداری و ساعت کار خود، حقوق کمتر از۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند، افرادی عائله مند و کم توقع که هر شب تمام خستگی خود را در حاشیه پارک کتاب با ساعتی دور هم نشستن و فارغ از فضای سخت کار خالی می‌کنند تا وقتی به خانه می‌روند، سرزندگی و شادی را جایگزین پول کم و دستان خالی شان کنند.

هر چند معوقات باقیمانده کارگران پرداخت شده اما میزان حقوق و درآمدشان هر چند هم که قانونی باشد بسیار ناچیز است که امیدواریم با حاکم شدن دولت عدالت محور، شاهد حل مشکلات این قشر که کارشان در مجموعه مشاغل سخت است باشیم.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول