اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مشارکت در انتخابات اعتبار دولت و نظام سیاسی است

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر مردم این اعتقاد را دارند که می‌دانند سواد فضای مجازی چیست اما نمی‌توانند به آن عمل کنند و این امر به یک چالش در این حوزه تبدیل شده است.

مشارکت در انتخابات اعتبار دولت و نظام سیاسی است

سعید کسرایی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در رابطه با نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در انتخابات، اظهارداشت: امروز فضای مجازی بخشی از زندگی، تصمیم‌گیری و رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم تبدیل شده بنابراین نمی‌توان با درصد برای میزان تأثیرگذاری فضای مجازی در انتخابات امسال ضریب مشخص ساخت.

وی با بیان اینکه امسال بخش عمده‌ای از انتخابات در فضای مجازی ظهور می‌یابد، تصریح کرد: امروز شاید به جرأت بتوان گفت که تمامی افراد جامعه با فضای مجازی در ارتباط هستند بنابراین تأثیرگذاری این فضای بسیار زیاد است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصتی بوده که می‌تواند همزمان به یک تهدید تبدیل شود بنابراین فضای مجازی نه خالی از تهدیدات بوده و نه پر از فرصت‌ها است، یادآور شد: فردی سواد فضای مجازی دارد که بتواند این فرصت‌ها را حداکثر و تهدیدها را به حداقل برساند و در فضای سیاسی کنونی این بستگی به قدرت مدیریت در این فضا دارد.

چالش‌های فضای مجازی

کسرایی‌نیا با بیان اینکه با توجه به گسترده شدن رسانه‌های فردی نیاز به برخی از مهارت‌ها بوده که متأسفانه عموم جامعه یاد ندارند خبر درست را از غلط و ریشه خبر را تشخیص دهند لذا به ناچار آن‌ها را نه با منطق بلکه با احساسات خود می‌پذیرند، افزود: برخی از سؤالات همچون این محتوا در کجا و برای چه تولید شده و یا توسط چه کسی تولید شده و برای چه به ما رسیده باید جز پرسشگری‌هایی باشد که مردم در بستر فضای مجازی باید داشته باشند که امروز جای آن بسیار خالی به ویژه در مباحث سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه بستر فضای مجازی امروز تبدیل به دنیای تیترهای زرد شده و افرادی که مهارت کار در این فضا را ندارند متأسفانه یا آن را می پذیرند، یا سکوت کرده و یا همراهی می‌کنند که همه اینها اشتباه است، اضافه کرد: متأسفانه نبود مهارت، فضای مجازی را متلاطم ساخته و سرعت بالای انتشار اخبار اثبات آن را سخت ساخته است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی در ارتباط با این موضوع که سواد فضای مجازی برای عموم مردم نسبت به قبل پیشرفت داشته یا خیر، گفت: در گذشته این اعتقاد وجود داشته که باید تکنولوژی وارد و سپس سواد آن را کسب نماییم اما امروز فضای مجازی از این دوران عبور کرده و در حال حاضر مردم این اعتقاد را دارند که می‌دانند سواد فضای مجازی چیست اما نمی‌توانند به آن عمل کنند و این امر به یک چالش در این حوزه تبدیل شده است.

کسرائی‌نیا با اشاره به نقش کمک کننده سواد فضای مجازی در تشخیص و تمایز برنامه‌ها و شعارهایی که در اظهارات و سخنان کاندیداهای ۱۴۰۰ در این دوره انتخابات است، افزود: دو نکته و مهارت در این رابطه بسیار کمک کننده به نظر می‌رسد که به حرف یا موضوعی سریع نه ضریب داده و نه به طور قطعی آن‌ها را باور کنیم، متأسفانه امروزه اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها کاری کرده که مردم به سایت‌ها کمتر مراجعه می‌کنند در حالی که مهارت جست‌وجو در سایت‌ها برای یافتن موضوعات مختلف بسیار خوب بوده و همچنین در حال حاضر فضای مجازی فرصتی ایجاد کرده که کاندیداها بیشتر فعالیت‌های خود را به شکل مکتوب به جامعه ارائه دهند تا اینکه در بین مردم حاضر شده و آن‌ها را بیان نمایند.

نقش رسانه‌ها در افزایش سطح بینش سیاسی مردم

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در افزایش سطح بینش سیاسی مردم، یادآور شد: نقش رسانه‌ها در این رابطه بسیار زیاد بوده به طوری که رسانه‌ها مسؤل رفتارها و سبک زندگی سیاسی جامعه هستند بنابراین اگر رفتار سیاسی درستی وجود داشته باشد رسانه‌ها درست عمل کرده و اگر این رفتار اشتباه باشد عملکرد رسانه‌ها نیز اشتباه بوده است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی در رابطه با نقش رسانه‌های آزاد در مشارکت سیاسی مردم، گفت: رسانه‌های آزاد فرصتی بوده که مردم می‌توانند در آن نظرات خود را بیان نمایند هر چند خطراتی نیز دارد و می‌تواند منجر به جریانی اشتباه شود اما تأثیرات مثبت این رسانه‌ها می‌توانند سبب افزایش قدرت اظهارنظرها، بیان دغدغه‌ها و حرکت مردم به سمت فهم سیاسی گردد.

شاخصه‌های انتخاب خوب و مطلوب

کسرائی‌نیا تصریح کرد: همچنین حضور مردم در بستر آزاد رسانه‌ای می‌تواند در مشارکت مردم در فضای سیاسی بسیار تأثیرگذار باشد به شرط آنکه هدایت شده نه به معنای مهندسی شده بوده بلکه یک سری بسته‌های قدرتمند مردمی وجود داشته باشند که بتوانند اینها را هدایت و از آن ها فرصت بسازند.

وی در رابطه با این پرسش که انتخاب خوب و مطلوب چه شاخصه‌هایی داشته و چگونه می‌تواند مشکلات مردم را حل نماید، افزود: نخستین نکته‌ای که در انتخاب مهم به نظر می‌رسد، قدرت مدیریتی فرد بوده و همه می‌دانند که می‌شود با یک اتاق فکر خوب برنامه‌ریزی خوبی داشت اما موضوع اجرایی کردن این برنامه‌ها دارای اهمیت است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد اما مدیریت بهینه برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد، یادآور شد: متأسفانه علی‌رغم اینکه امروزه ایده‌ها فراوان هستند ولی آنچه مهم بوده قدرت مدیریت و توان اجرایی است.

دولت جوان انقلابی؛ زمینه‌ساز اجرایی شدن قوانین

کسرائی‌نیا گفت: ویژگی یک جوان قدرت ریسک‌پذیری، توان بالا و ویژگی‌های دیگر بوده و آنچه که در چند سال گذشته از آن زجر کشیده‌ایم و اذیت شده‌ایم این بوده که مدیران ارشد و افرادی که مسؤلیت داشته‌اند عموما از پشت میز مدیریت کرده و هر چه به سمت نیروهای جوان برویم روحیه جوانی در روحیه مردم تأثیرگذار خواهد بود و روی کار آمدن دولت جوان سبب مشارکت و همراهی بیشتر مردم و راحت‌تر اجرایی شدن قانون در جامعه می‌شود و فردی بهتر می‌تواند توان اجرایی داشته باشد که مردم را بیشتر همراه سازد.

وی در مورد نگاه‌های اقتصادی که در جامعه وجود دارد، افزود: مشکل جامعه در حوزه اقتصاد نبود یک نگاه بلندمدت بوده و اگر بخواهیم در این حوزه موفق باشیم ابتدا باید از درون یک برنامه مشخص برای رسیدن به خودکفایی و قدرت داشته باشیم و سپس برای صادرات محصولاتمان با دنیا تعامل برقرار سازیم.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی داد داد: ما ادعا داریم که با مدل اسلامی می‌خواهیم در دنیا نمونه باشیم و چون جمهوری اسلامی پرچم‌دار بوده، اگر در اقتصاد مقتدر باشد کشورهای اسلامی دیگر اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و اگر بخواهیم جمهوری اسلامی را به یک قدرت در منطقه و دنیا تبدیل سازیم با مدل کنونی در حوزه اقتصاد این امر امکان‌پذیر نبوده و باید برنامه بلندمدت با نگاه به توان جوانان و نه نگاه به بیرون به این مهم دست یابیم.

مشارکت سیاسی؛ اعتبار دولت و نظام سیاسی

کسرایی‌نیا با بیان اینکه مشارکت سیاسی اعتبار یک دولت و نظام سیاسی بوده و در این مورد تردیدی وجود ندارد، مطرح کرد: آنچه امروز در دنیا مهم بوده این نیست که چه کسی رئیس جمهور می‌شود بلکه حضور مردم پای صندوق‌های رأی مهم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه مردم گلایه‌مند نسبت به وضع موجود هستند و این گلایه‌ها به حق بوده اما رأی ندادن به طور قطع سبب ادامه وضع موجود شده و رأی دادن می‌تواند به شدت فضای سیاسی کشور را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول