اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

خام‌فروشی لکوموتیو اشتغال‌زایی صنعت نفت را متوقف کرده است

مدیر عامل اسبق شرکت ملی پتروشیمی گفت: ظاهرا اولویت برنامه‌های اقتصادی آیت الله رئیسی بدین صورت تعریف شده که متکی بر نفت نباشد ولی مبتنی بر نفت باشد. یعنی پرهیز از خام‌فروشی و حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش در اولویت برنامه‌هاست.

خام‌فروشی لکوموتیو اشتغال‌زایی صنعت نفت را متوقف کرده است

عبدالحسین بیات مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه نشست ستاد انرژی تهران آیت‌الله رئیسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت گفت: به نظر می‌رسد برنامه‌های اقتصادی حضرت آیت الله رئیسی بدین صورت تعریف شده است که متکی بر نفت نباشد ولی مبتنی بر نفت باشد. من روی این مقوله تأکید می‌کنم که اقتصادی مبتنی بر نفت می‌تواند چهره‌ی کشور را متحول کند و توسعه کشور را به ارمغان بیاورد. ثروت برای کشور تأمین کند. ارز کشور را تأمین کند و هزاران موهبت دیگر.

وی ادامه داد: اقتصاد متکی بر نفت یعنی اینکه ما تا می‌توانیم هر ثروت و منابعی که در اختیار داریم را به صورت خام بفروشیم و سپس درآمد حاصله را در مقوله‌های شاید کم ارزش و بدون اولویت مثل هزینه‌های جاری، بودجه‌ای دولت و امثال اینها هزینه کنیم. به بیان دیگر این درآمد ارزی اندک حاصل از خام‌فروشی را دود کنیم و هدر بدهیم.

بیات اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال 91 که در پژوهشگاه صنعت نفت هم مشرف شدند روی این مقوله تأکید کردند که ما نوع نگاه‌مان را به نفت و ثروتی که از نفت تأمین می‌شود باید تغییر بدهیم. صیانت از نفت یعنی ما از ثروتی که از نفت به دست می‌آید و می‌تواند ارزش افزوده بالاتری داشته باشد هم صیانت کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پتروشیمی گفت: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند اقتصاد مبتنی بر نفت باشد و شکوفایی ایجاد کند پرهیز از خام‌فروشی است. به قول یک عزیزی خام‌فروشی در اصل منتج از خام‌اندیشی است. و خام‌اندیشی هم منتج از خام‌شدگی است.

*لزوم تغییر نگرش در صنعت پتروشیمی از افزایش تناژ به تنوع محصولات با ارزش

وی ادامه داد: بنده سیر توسعه‌یافتگی غرب تا به امروز را مطالعه کردم. یکی از شگردهایی امپریالیسم جهانی این است که ثروت‌های ملل دنیا را به صورت خام به سمت خودش ببرد و اینها را تبدیل به ثروت کند، تبدیل به کالای مورد نیاز کند و به همان کشورها صادر کند و تا این کشورها همان درآمدی که بابت مواد خام به آنها پرداخت شده را هم مجددا به آنها بازگردانند.

بیات گفت: وقتی سیر توسعه‌یافتگی غرب را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آنها هیچ‌وقت  به فکر ملت‌ها نبوده‌اند لذا به کمک دانش و فناوری و تکنولوژی موفق شدند که مواد خام و مواد نیمه‌خام را از کشورهای دیگر بگیرند و در شهرها و کشورهای ملت خودشان تبدیل به مواد باارزش افزوده کنند.  

وی افزود: پرهیز از خام فروشی از اولویت‌های اقتصاد مبتنی بر نفت و اقتصادی است که حضرت آیت الله رئیسی پیگیر آن اقتصاد هستند. یک مظهر کوچک یا یک چشمه‌ی کوچک از این اقتصاد در حوزه‌ی پتروشیمی است. ما حتماً باید در روند توسعه‌یافتگی که از مسیر پتروشیمی می‌رویم تغییراتی را داشته باشیم، نگرش‌هایمان را عوض کنیم و در راستای تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم نه صرفاً بر مبنای ایجاد تناژ بیشتر یا ظرفیت اسمی بالاتر و امثال آنها که از مزیت‌های خاص کشور ماست.

* خام‌فروشی لکوموتیو اشتغالزایی در صنعت نفت را متوقف کرده است

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ما به سمت و سویی برویم که تولیدات‌مان در حوزه پتروشیمی را به گونه‌ای افزایش دهیم که تاب‌آوری اقتصاد ما در برابر تحریم افزایش یابد یا در واقع این ظرفیت تاب‌آوری را اکمل کند. اما چرا این اتفاق نیفتاده است؟ چون یک برنامه‌ریزی هوشمندانه در مسیر مبارزه یا پرهیز از خام‌فروشی نداشتیم.

بیات گفت: ما باید برای پرهیز از خام‌فروشی در همه زمینه‌ها در اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنیم. اصرار وزارت نفت به خام‌فروشی منابع هیدروکربوری لکوموتیو اشتغالزایی در صنعت نفت را متوقف کرده است. برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال راهکاری جز توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت تا ایستگاه پایانی آن یعنی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نداریم.

وی گفت:  بحث دیگر ناظر به اقتصادی است که مبتنی و منطبق با تغییرات تکنولوژی، فناوری و تغییر ذائقه‌ی مشتری یا به عبارتی دیگر حساس به تقاضا و عرضه باشد. تأمین نیروهای محرکه‌ی جهان در افق 50 سال آینده، دیگر از مسیر محصولات و فراورده‌های فسیلی پالایشگاهی و امثال اینها نمی‌گذرد. ما باید برای توسعه پتروپالایشگاه‌های نوین گام برداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول