اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ضریح پوش نفیس دوره قاجار رونمایی شد

ضریح پوش نفیس دوره قاجار همزمان با آغاز دهه کرامت در برنامه سه‎‌شنبه‌های علمی ـ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

ضریح پوش نفیس دوره قاجار رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، چهره ماندگار صنایع دستی ایران و پژوهشگر و کارشناس صنایع دستی و منسوجات در این مراسم رونمایی از ضریح‌پوش نفیس دوره قاجار، به تشریح هنرهای به‌کار رفته در این ضریح پوش پرداخت و گفت: این ضریح پوش از جنس ماهوت، به رنگ یشمی و مزین به تکنیک قلابدوزی است که دارای برش مخصوص ضریح‌پوش بوده و به عنوان شیروانی پوش، در دوره قاجار برای ضریح فولادی حرم مطهر امام رضا(ع) تهیه شده است.

زهرا محسنی خالق اثر مذکور را شیخ علی گلدوز رشتی عنوان کرد و افزود: این اثر از ۴ قطعه شامل دو ذوزنقه و دو مثلث تشکیل شده و ابعادی به اندازه سه متر و ۲۹ سانتی‌متر در چهار متر و ۵۶ سانتی‌متر را در بر دارد.

وی، نوع نخ به کار رفته در این قلابدوزی را ابریشم تابیده کرم رنگ دانست و درباره نقوش به کار رفته در این ضریح پوش توضیح داد: ضریح‌پوش به صورت حاشیه‌دارِ قاب قابی همراه با نقوش گیاهی است، به‌طوری که یک قاب با قوس‌هایی مزین به نقوش گل و غنچه، برگ و ساقه و پیچک، دور این اثر را به صورت حاشیه‌ای زیبا تزئین کرده و قاب دیگر در متن اثر و دارای ترنج‌های لوزی در ردیف‌های پشت سرهم است که نقش قابی را ایجاد کرده است، همچنین در درون ترنج‌ها، گل و برگ و پیچک دوخته شده است.

پژوهشگر و کارشناس صنایع دستی و منسوجات تصریح کرد: با توجه به ظرافت و مهارت در اجرای قلابدوزی نقوش زیبای سنتی و هماهنگی در انتخاب رنگ زمینه و دوخت‌های این اثر، می‌توان گفت وسعت و نقشه پرکار آن، خللی در کیفیت اثر به وجود نیاورده و این امر از جمله دلایل و امتیازاتی هستند که این ضریح‌پوش را در زمره آثار کم‌نظیر گنجینه آستان قدس قرار داده است.

دورپوشی به زیبندگی ضریح‌پوش

محسنی همچنین به یک دوره‌پوش از جنس ماهوت مرغوبِ یشمی اشاره کرد که همراه این ضریح پوش معرفی شد.

این دورپوش ضریح ابعادی به طول آن ۱۴ متر و عرض آن ۷۰ سانتی متر است که در سال ۱۳۳۳ هجری قمری به صورت یک قطعه دوخته شده و دور شبکه ضریح مطهر را می‌پوشاند.

این اثر در ردیف دوره پوش‌های کوتاه و به‌همراه شیروانی پوش بر روی ضریح فولادی استفاده می‌شده است، حاشیه کتیبه‌دار و نقوش گیاهی بخشی از تزئینات آن به‌شمار می‌رود.

دو حاشیه آن با نقوش گیاهی در بالا و پایین اثر در تمام طول دوره پوش ادامه می‌یابد که با نقوش حاشیه شیروانی پوش یکسان است.

فضای بین دو حاشیه، به ۱۲ قاب پهن و یک قاب باریک سراسری در بالای آن‌ها تقسیم می‌شود؛ در قسمت باریک بالای قاب‌ها، آیه الکرسی با خط نسخ قلابدوزی شده و در قسمت پهن نیز در هر قاب روایات و احادیثی در فضیلت زیارت امام رضا(ع) و ترجمه آن ها دوخته شده است، همچنین در ۶ قاب باقی‌مانده سوره‌های حمد، قدر و چهار قل، با ابریشم، قلابدوزی شده است.

استفاده از نقوش سنتی و پرکار و نیز هماهنگی رنگ زمینه و ابریشم کرم رنگ بسیار چشم‌نواز بوده و مهارت کم‌نظیر هنرمند اثر را یادآور می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول