اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مطالبات ملایری‌ها از کاندیداها؛ وعده ممنوع

این روزها شهرستان ملایر نیز به مانند دیگر نقاط کشور در فضای انتخاباتی سیر می‌کند، مردم هم قاعدتا مطالباتی از کاندیداها دارند که عمده آنها مربوط به «حل مشکلات اقتصادی»، «اشتغالزایی»، «حل مشکل مسکن» است و تأکید بر «وعده الکی ندادن».

مطالبات ملایری‌ها از کاندیداها؛ وعده ممنوع

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در روز ۲۸ خردادماه، همه جا صحبت از این رویداد سیاسی مهم و سرنوشت‌ساز است، اتفاقی که می‌تواند چهار سال آینده و سرنوشت مردم کشور را با تک تک رای‌های همه ما رقم بزند.

در ملایر نیز مانند سایر نقاط کشور شاهد رقابت تنگاتنگ ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای شوراهای شهر و ریاست جمهوری هستیم،‌ جمعیتی در ساعات مختلف روز مقابل این ستادها جمع شده و برای انتخاب نماینده‌ای شایسته و اصلح به تحقیق می‌پردازند و با شنیدن سخنرانی‌ها و هم صحبتی با سایر مردم سعی در جمع‌آوری اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند، تعدادی از جوانان هم با سر دادن شعارهایی در تمجید کاندیدای مورد علاقه خود، در مقابل ستادهای تبلیغاتی سعی در جلب توجه بیشتر برای حضور مردم دارند.

این دیار پرافتخار، جهان‌شهری با دو برند، شهر کشاورزان کوشا، شهر تاکستان‌های زرخیزی که کام‌ها را شیرین می‌سازد، شهر نخبگان نام‌آور، فرهیختگان و فرهنگیان، شهر تاریخ کهن ایران زمین، شهر هنرمندان افتخارآفرین و استادکاران پایتخت نقش نگاره‌های دلفریب منبت بر چوب سخت مانند دیگر نقاط بلندآوازه ایران آماده برگزاری انتخاباتی پرشور است تا ثابت کند مردمانش برای عزت کشور همیشه پای کار بوده و هستند.

امسال انتخابات به لحاظ شیوع بیماری کرونا متفاوت از دوره‌های گذشته است و برای حفظ سلامت اجتماعی و برگزاری انتخابات باشکوه که در آن هر رأی مردم نشانه اقتدار و ابهت نظام است، در ستاد انتخابات کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل بهداشتی صادر شده و مجریان و نامزدها موظف به رعایت این ابلاغیه هستند تا مردم با آرامش کامل پای صندوق های رأی بیایند.

ملایر و ۲۳۸ هزار و ۴۷۵ واجد شرایط رای

به گفته فرماندار ملایر، انتخابات ۲۸ خردادماه با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از قبل برگزار می‌شود و در این راستا برای جلوگیری از شیوع کرونا تمام زیرساخت‌های لازم برای حضور حداکثری مردم ملایر در پای صندوق‌های رای مهیا  شده است.

قدرت‌الله ولدی تعداد شعب اخذ رای در ملایر را ۲۳۰ شعبه عنوان کرده که نسبت به دوره گذشته ۱۶ شعبه بیشتر شده است؛ از این تعداد این تعداد ۱۵۵ شعبه ثابت و ۷۵ شعبه سیار است؛ ضمن اینکه تعداد صندوق‌های رای از ۲۳۵ به ۲۹۰ صندوق افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: در شهرستان ملایر ۲۳۸ هزار و ۴۷۵ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات داریم که از این تعداد ۱۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر مرد و ۱۱۹ هزار و ۵۳۷ نفر زن و همچنین از این تعداد ۵ هزار و ۳۹۳ نفر رای اولی هستند

 ولدی بیان می‌کند: از مجموع ۱۹۵ کاندیدایی که برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر نام نویسی کردند، ۱۷۳ نفر تایید صلاحیت شدند، ۹ نفر انصراف دادند و صلاحیت ۱۵ نفر از داوطلبین شورای اسلامی شهر تایید نشد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر ۹۰۰ کاندیدا برای کسب کرسی های شورای اسلامی، ۱۶۹ روستا در چهار بخش مرکزی، زند، جوکار و سامن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در آستانه برگزاری انتخابات به میان مردم رفتیم تا از خواسته‌ها و انتظارات آنها از کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر جویا شویم.

 اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی مهمترین مطالبه مردم

از جوان ۳۰ ساله‌ای که خود را «رضا» معرفی می‌کند انتظاراتش را می‌پرسیم که این گونه پاسخ می‌دهد: دوره قبل انتظاراتی که داشتم برآورد نشد، از کاندیداهای این دوره می‌خواهم شعاری را که نمی‌توانند عملی کنند ندهند و اعتماد مردم را سلب نکنند، وعده و وعید دادن جز ایجاد مشکل فایده دیگری ندارد.

انتظار دارم مشکل مسکن و اجاره بالا در کشور به ویژه شهرستان ملایر حل شود، حمایت از کارگران و قشر ضعیف جامعه در اولویت باشد، کاندیداها با وجدان کاری وارد رقابت شده باشند چون کسی او به تک تک کسانی که از آنها رای اعتماد گرفته مدیون است و باید پاسخگوی آنها باشد.

 کشور ما ظرفیت‌های بالایی دارد چرا از این همه ظرفیت به نفع مردم استفاده نمی‌شود؟ چرا باید این همه جوان بیکار داشته باشیم؟ امیدوارم کاندیداهای این دوره انتظارات مردم را برآورده کنند.

«محمدمهدی» جوان دیگری که کارگر ساختمان است در پاسخ به توقعاتش از کاندیداها می‌گوید: در حال حاضر به خاطر مشکلات مسکن کار ساخت و ساز در ملایر درگیر رکود شده است، بیشتر کارگران به ویژه کارگران فصلی بیکارند، مشکل اصلی امروز جوانان بیکاری است و همین مسئله باعث ایجاد ده‌ها مشکل دیگر از جمله بالا رفتن سن ازدواج، بروز آسیب‌های اجتماعی، مشکلات فرهنگی و اقتصادی و... شده است، بنابراین ایجاد شغل باید در اولویت کاری کاندیداها باشد.

کاندیداهایی که برنامه ندارند کنار بکشند

کمی آن طرفتر دو دختر جوان کنار ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها ایستاده‌اند، مشغول صحبت هستند و گهگداری هم ریزریز می‌خندند، به سمت آنها می‌روم و سوالم را می‌پرسم، یکی از آنها با لبخند جواب می‌دهد؛ والا مطالبات که خیلی زیاد است من سه سال است که با مدرک کارشناسی حسابداری بیکارم الان در یک مغازه لباس‌فروشی با حقوق کمی کار می‌‌کنم شرایط کاری خوبی در کشور نداریم، از سر ناچاری در مغازه لباس‌فروشی مشغول شده‌ ام در حالی که این کار نه ربطی به رشته تحصیلی من دارد نه حقوقش برایم کافی است.

خواهرم ۶ سال است که در رشته مدیریت، مدرک کارشناسی گرفته اما نتوانسته کاری برای خود پیدا کند از بیکاری در یک کارگاه خیاطی مشغول کار شده ؛ جوانان تحصیلکرده با این شرایط در ملایر کم نیستند، حالا خوب است که باز ما دختر هستیم و خیلی انتظار کار نداریم برای پسران تحصیلکرده‌‌ای که می‌خواهند نان‌آور یک خانواده باشند اما اصلا با توجه به مشکلات و بیکاری شرایط ازدواج ندارند چه باید کرد؟.

قاعدتا از رئیس جمهور آینده می‌خواهم برنامه کارآمدی برای ایجاد اشتغال داشته باشد، کسانی که به شورای شهر راه پیدا می‌کنند هم در مسیر ایجاد اشتغال کمک حال دولت باشند، اگر کسی درآمدی داشته باشد و دستش به دهانش برسد هر چند گرانی‌ها و فشار اقتصادی باشد باز هم تحمل آن برایش راحت‌تر است تا اینکه هیچ منبع درآمدی نداشته باشد!.

دختر جوان دیگر سخنان دوستش را تائید می‌کند و می‌گوید؛ متاسفانه تعداد افراد بیکار در این شهر بسیار زیاد است چرا باید این قدر تحصیلکرده‌ بیکار داشته باشیم؟ از کاندیداهایی که بیشتر آن‌ها از جوانان هستند می‌خواهم در صورت ورود به شورا مشکلات را حل کنند و اگر نمی‌توانند وعده و وعید و شعار توخالی ندهند و کنار بکشند.

از این دو نفر تشکر می‌کنم و قدم زنان به سمت میدان مرکزی شهر می‌روم، یک ستاد انتخاباتی دیگر و شهروندانی که اطراف آن جمع شده‌اند توجهم را جلب می‌کند، یک خانم تقریبا ۴۰ ساله با دقت مشغول خواندن پوسترهای تبلیغاتی است سلام می‌کنم و سوالم را می‌پرسم؛ اول تعجب می‌کند اما وقتی می‌گویم خبرنگارم همراهم می‌شود و این طور پاسخ می‌دهد: من درس نخواندم که حتما مشغول به کار شوم، تربیت فرزندانم را از کار در بیرون مهمتر تشخیص دادم و نیاز مالی هم ندارم که بخواهم کار کنم اما مشکلات اقتصادی دیگران باعث ناراحتی‌ام می‌شود.

از حزب و جناح زده شده‌ایم

معتقدم کسی باید انتخاب شود که باتجربه و توانمند باشد، انجام پروژه‌های عمرانی برای درآمدزایی شهر، فضاسازی و زیباسازی شهر، امکانات رفاهی برای مناطق محروم و حاشیه‌نشین، توجه به بانوان سرپرست خانوار، دید عادلانه به همه مناطق شهر،  از وظایف شورای شهر است که باید به کسی رای بدهیم که این مسائل را دغدغه خود بداند.

 در مورد انتخاب رئیس جمهور هم که مسئله بسیار مهم و حساسی است، باید به کسی که حافظ بیت‌المال باشد، نگاهش به همه مسائل عدالت‌محور و به دور از حزب و گروه‌های سیاسی باشد رای بدهیم.

 یکی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است نیز در این زمینه می‌گوید: باید استقبال از ایده‌های نو و جدید در برنامه منتخبین قرار گیرد، ما امروز ایده‌های نو از سوی نخبگان کم نداریم چرا برای پیشرفت و آبادانی کشور و شهرمان از فکر نخبگان استفاده نمی‌شود؟

ساماندهی دستفروشان، رفع مشکلات ترافیکی شهر، توجه به مناطق محروم شهر، ایجاد اشتغال برای جوانان، رفع گرانی و نظارت بر تمام امور، دعوت از سرمایه‌گذاران، حل مشکل اجرای بهای مسکن و جلوگیری از سیر صعودی قیمت مسکن به ویژه برای زوج‌های جوان و توجه به حاشیه شهر باید در برنامه افرادی باشد که رای می‌آورند.

از رئیس جمهور آینده هم می‌خواهم برخورد با رانت‌خواری و فساد و تبعیض، توزیع عادلانه منابع در همه نقاط کشور را مد نظر داشته باشد و با اخلالگران و کسانی باعث ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم می‌شوند برخورد کنند.

از کاندیداها می‌خواهم وعده‌های خود را عملی کنند

در ادامه یکی از هنرمندان ملایر عنوان می‌کند: اصلا در دوره‌های گذشته شوراها به هنرمندان شهر توجه خاصی نشده، کسی برای هنرمندان بومی ارزش قائل نیست؛ چرا باید هنرمندان توانمند شهر خودمان را رها کنیم و به هنرمندان دیگر شهرها توجه داشته باشیم.

کسانی که ادعا می‌کنند ملایر،  شهر فرهنگی استان همدان است آیا به فرهنگ و هنر این شهر توجه کرده‌اند اگر از هر و فرهنگ یک شهر حمایت نشود نباید انتظار داشت در سایر زمینه‌ها پیشرفت کنیم، منتخبین مردم باید به فکر پیشرفت شهر خود و رساندن آن به سطح مناسبی از توسعه باشند.

مردم نیازمند روحیه شاد هستند و شهروند شاد به وجود شهر شاد بستگی دارد، منتخبان شورای شهر باید با حمایت از هنرمندان شور و نشاط را در شهر ایجاد کنند؛ هنرمندان برنامه‌های خوبی برای شهر دارند اگر حمایت شوند بی شک اتفاقات خوبی در شهر رقم می‌خورد.

 پویایی جامعه در گرو توجه به هنر و فرهنگ جامعه است. باید مشکل هنرمندان حل شود، به بیمه آنها توجه شود، هنرمندان هیچ پشتوانه روشنی برای آینده ندارند و مشکلات اقتصادی آنها بالاست مخصوصا هنرمندان شهرستان‌ها که شاید با استعدادهای هنری بالا هنوز دیده و شناخته نشده‌‌اند.

‌امروز وضعیت اقتصادی یکی از مشکلات اصلی مردم است توجه به بحث اقتصاد واقعا باید مورد توجه قرار  گیرد امروز هر جا بین مردم می‌‌رویم از مشکلات اقتصادی می‌گویند، از کاندیداها می‌خواهم وعده‌های خود را عملی کنند تا فرداروزی مردم نگویند مگر این همان کسی نبود که  فلان حرف را می‌زد و کاری نکرد؟

نیم‌نگاهی به مطالبات مردم از کاندیداها نشان از آن دارد که آنها دنبال «اقدام و عمل» هستند و از شعار دادن خسته شده‌اند و اقبالی به کاندیدایی که حرف بزند و از عمل بازبماند ندارند،... به امید تحقق برنامه‌های منتخبان.

انتهای پیام/ 89013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول