اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سرکرده «سنتکام»: با ترکیه درباره فرودگاه کابُل در حال مشورت هستیم

«کنت مک کنزی»، رئیس تروریست‌های «سنتکام» ضمن تکذیب خبرها درباره طرح پنتاگون برای حملات هوایی در حمایت از ارتش افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور، درباره پیشنهاد آنکارا در خصوص فرودگاه کابُل صحبت کرد.

سرکرده «سنتکام»: با ترکیه درباره فرودگاه کابُل در حال مشورت هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اظهارنظرهای آمریکایی‌ها درباره تدارک واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، فرمانده تروریست‌های ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در این باره اظهارنظر تازه‌ای کرد.

بنا بر گزارش «صدای آمریکا»، مک ‌کنزی حین سفر و در جمع خبرنگاران حاضر در یک هواپیما نظامی گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره برنامه پنتاگون برای حمایت از حملات هوایی ارتش افغانستان بعد از خروج آمریکا را تکذیب کرد.

به گفته فرمانده تروریست‌های سنتکام، حملات آمریکا در ماموریت مقابله با تروریسم بعد از خروج این کشور از افغانستان به مواردی محدود خواهد شد که طی آن مشخص شود طرح‌هایی برای حمله به خاک آمریکا یا خاک متحدانمان وجود دارد.

سرکرده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا گفت: «این دلیلی برای هر گونه حمله‌ای که ما در افغانستان بعد از خروجمان انجام خواهیم داد، دلیل ما باید این باشد که اگر ما متوجه شویم که کسی خواهان حمله به خاک ایالات متحده یا یکی از متحدان و شرکای ما باشد».

اظهارات مک کنزی به نظر تکذیبیه گزارش اخیر نیویورک تایمز است. در گزارش این روزنامه آمریکایی خبر داده شده بود که پنتاگون در حال تلاش برای گرفتن مجوز جهت انجام حملات هوایی در افغانستان بعد از خروج از این کشور است.

طبق گزارش نیویورک تایمز، طرح مد نظر پنتاگون این است که در صورت خطر سقوط کابل پایتخت افغانستان یا یک شهر بزرگ در این کشور به دست طالبان، با حملات هوایی  از نیروهای ارتش افغانستان حمایت کند.

مک کنزی در مصاحبه اختصاصی با «صدای آمریکا» اعلام کرد، خروج نظامیان این کشور از افغانستان یک اقدام بزرگ است اما انجام این کار با توجه به نیاز به استفاده از هواپیماها و پرواز آنها از مناطق دوردست به افغانستان به منابع زیادی نیاز دارد.

رئیس تروریست‌های ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا درباره وضعیت فرودگاه کابل پایتخت افغانستان بعد از خروج آمریکایی‌ها و پیشنهاد ترکیه در این باره حرف زد.

طبق گزارش اخیر رویترز، ترکیه پیشنهاد تامین امنیت و اداره فرودگاه کابل بعد از خروج آمریکا و ناتو از افغانستان را ارائه داده اما مقام‌های واشنگتن گفتند، آنکارا پیش شرط‌هایی را هم مطرح کرده است.

صدای آمریکا در گزارش روز دوشنبه (امروز) خود از مصاحبه اختصاصی با کنت مک کنزی نظر او را درباره پیشنهاد ترکیه برای اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل بعد از خروج آمریکا از افغانستان جویا شد.

سرکرده تروریست‌های سنتکام در پاسخ به این سوال به گفتن این جمله بسنده کرد: «ارتش آمریکا با شرکای ترکیه‌ای درباره این موضوع در حال مشورت کردن است».

صدای آمریکا در گزارش خود نوشت: «چند صد نظامی ترکیه متحد عضو ناتو در حال دفاع (تامین امنیت) فرودگاه (پایتخت افغانستان) بوده‌اند اما مشخص نیست که آنها بعد از خروج ناتو همچنان بمانند و این موضوع این نگرانی را به دنبال دارد که دیپلمات‌های (کشورهای مختلف) قادر باشند به صورت امن به افغاسنتان وارد و یا از این کشور خارج شوند».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، انتظار می‌رود که جو بایدن در دیدار امروز دوشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره فرودگاه کابل صحبت کند.

رسانه‌ها گزارش دادند اردوغان و دولت ترکیه در تلاش هستند که در ازای تامین امنیت این فرودگاه، امتیازاتی به دست بیاورند.

طبق این گزارش‌ها، رسیدن به یک توافق با آمریکا که به ترکیه اجازه در اختیار داشتن و استفاده از سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ را بدهد، از جمله این امتیازات است.

مقام‌های مختلف آمریکایی چه در زمان دولت سابق دونالد ترامپ و چه در زمان دولت فعلی جو بایدن، با خرید و استفاده از این سامانه روسی توسط ترکیه مخالفت و حتی آنکارا را به تحریم تهدید کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول