اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سمنان؛ پذیرای ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس/ ۵۱ یادمان شهدای گمنام احداث شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: استان سمنان میزبان ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس است که در ۵۱ یادمان خاک‌سپاری شده‌اند.

سمنان؛ پذیرای ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس/ ۵۱ یادمان شهدای گمنام احداث شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرهنگ محمدحسن سلامی صبح امروز در کمیته سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر خاک‌سپاری و تعیین مکان دفن شهدا و طراحی یادمان شهدای گمنام در سالن جلسات مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان اظهار کرد: استان سمنان میزبان ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس است که در ۵۱ یادمان خاک‌سپاری شده‌اند.

او گفت: ساخت و تکمیل یادمان‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت یادمان شهدای گمنام دو دغدغه در موضوع یادمان‌هاست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم آن است که طی دو سال آینده، شهدای مفقودالاثر باید تعیین تکلیف شوند.

سلامی گفت: یادمان شهدای گمنام امروزه به‌عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ دفاع مقدس ضرورت‌هایی دارد، افزود: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست؛ چراکه شهدا هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی انقلاب اسلامی و هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی ملی برای همه آحاد جامعه مورداحترام هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اضافه کرد: در این راستا، یادمان‌های شهدا ظرفیتی بزرگ در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند که می‌توانند به‌عنوان زیارتگاه اهل یقین، قرارگاه‌های فرهنگی بزرگی در این زمینه، در اقصی نقاط کشور به حساب آیند.

سلامی افزود: مکان‌یابی برای تدفین شهدای گمنام دارای پارامترهایی از جمله نگاه زیارتی دربردارنده سلسله‌مراتب و آداب زیارتی که این نگاه در تعارض با نگاه نمادین و تشریفاتی و صرفاً ادای احترام است.

او گفت: استقلال مکانی نقطه که تحت‌الشعاع بناهای همجوار قرار نگیرد، زمین پاک و مطهر که محل وقفی، شبهه و منازعه و مصادره نباشد، دسترسی به محل موردنظر به لحاظ بُعد و فاصله آسان باشد، محل آرامش و طمأنینه و احساس امنیت، داشتن چشم‌انداز بصری، قابلیت مانور برای ساخت‌وساز و توسعه اجتماعات بزرگ مراسم‌ها، محل وحدت و هم‌گرایی بین قومیت‌ها، سابقه و پیشینه خوب و... تعریف شده که باید در تدفین شهدای گمنام و ساخت یادمان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان عنوان کرد: تشکیل هیأت امنا برای کلیه یادمان‌های شهدای گمنام در استان و نگهداری و بهره‌برداری یادمان‌های شهدای گمنام که مصوبه جلسه هیأت امنای بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس است.

سلامی بیان کرد: ضروری است و برای تمام یادمان‌های سطح استان هیأت امنا تشکیل شده و در خصوص یادمان شهدای گمنام تصویب‌شده در این جلسه تقاضای تشکیل هیأت امنا را داریم.

در ادامه این جلسه، پیرامون محل تدفین پیکر مطهر شهدا، نظارت بر ویژگی‌های نقاط دفن شهدا گمنام و آسیب‌شناسی وضع موجود و ارائه مسائل و مشکلات و تعیین راهکارهای برون‌رفت از موانع احتمالی با تدفین شهید گمنام گروه پدافند هوایی 10 محرم، قرارگاه عملیاتی لشکر 58 ذوالفقار، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، روستای طزره دامغان، مجمع رزمندگان اسلام (آرامستان سمنان) بحث و گفت‌وگو شد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول