اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت داروهای حیاتی توسط متخصصان داخلی/ کاهش ارزبری یک میلیارد دلاری با اتکا به توان دانش‌بنیان ها

خرید دارو از بازار بین‌المللی از جمله عرصه های ارزبری است که به گواه آمارهای موجود یک میلیارد و 900 میلیون دلار ارز را از کشور بیرون می برد.

ساخت داروهای حیاتی توسط متخصصان داخلی/ کاهش ارزبری یک میلیارد دلاری با اتکا به توان دانش‌بنیان ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این عدد بزرگ، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به سمت توان تخصصی شرکت های دانش‌بنیان و همکاری با سازمان‌های مرتبط کشانده است تا در یک همکاری چندجانبه، نیازهای داخلی کشور به تولید دارو را تامین کند و عدد خروج ارز از کشور را کاهش دهد. بر این اساس این ستاد طبق یک برنامه جامع تولید داروهای شیمیایی و زیستی را در دستور کار قرار داده است.

تولید این داروها، می تواند راه‌گشای نیازهای کشور باشد و بازار داخلی را توانمند و خوداتکا کند بر همین اساس نیز ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اولویت‌های خود را توسعه این بازار ارزبر و دارای ارزش افزوده بالا قرار داده است. در همین راستا نیز در زمینه داروهای شیمیایی از تولید 108 قلم ماده اولیه و موثره با ارزبری بیش از 460 هزار دلاری با کمک شرکت های دانش بنیان حمایت می‌کند.

همچنین این ستاد حمایت از تولید  56 قلم داروی شیمیایی با ارزبری بالا را نیز در اولویت قرار داده است.

 از دیگر اقدامات این حوزه که با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط، اجرایی خواهد شد، حمایت مادی و معنوی از تولید 52 قلم دارویی است که هنوز بازار داخلی آن رونق نگرفته است.

از دیگر اقداماتی که قرار است به توسعه بازار داخلی دارو بینجامد، حمایت از تولید 37 قلم دارویی است که هنوز تولید داخلی ندارد و با این کار شرایط برای ایجاد بازار داخلی آنها فراهم می‌شود.

در این بخش همچنین ستاد توسعه زیست فناوری، تولید 26 قلم دارو که با تنظیم‌گری و اصلاح سیاستگزاری‌ها و 11 قلم دارو که با توسعه خط تامین می‌شوند را حمایت خواهد کرد.

این حمایت ها در زمینه داروهای زیستی نیز شکل گرفته است و قرار است 44 قلم داروی وارداتی که نیاز فعلی کشور است نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید برسد.

در این برنامه مقرر شده است که 67 دارو برای تامین نیازهای آتی کشور هم توسط شرکت‌های دانش بنیان تامین شود.

در این میان تولید 4 قلم انسولین، 9 قلم دارو که تولید داخلی مناسبی ندارد، 21 داروی فاقد بازار پررونق داخلی و 10 قلم دارو که تولید داخل دارد یا در مرحله ورود به بازار است نیز در این برنامه گنجانده شده است

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول