اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

اعرافی: بحث ریاستم بر قوه قضائیه را تکذیب می‌کنم/ مجلس خبرگان باید صدای رسای مردم و مطالبه گر باشد

کاندیدای انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری گفت: خبرگان برای اعمال نظارت کلان نیازمند نگرش مناسب و منظومه وار در مسائل فقهی و سیاسی است؛ نیازمند خبرگان کارآمد و هوشیار و قوی و مانع هستیم تا صدای رسای مردم و مطالبه گر باشد.

اعرافی: بحث ریاستم بر قوه قضائیه را تکذیب می‌کنم/ مجلس خبرگان باید صدای رسای مردم و مطالبه گر باشد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله علیرضا اعرافی کاندیدای انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری صبح امروز(سه شنبه) در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ضمن گرامیداشت دهه کرامت اظهار داشت: نقش رسانه در همه امور برجسته است و در ایام انتخابات نقش رسانه ویژه است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی الگویی نو از حکمرانی را ارائه کرده که نیاز به گذر زمان برای تثبیت دارد.

اعرافی با بیان اینکه یکی از پارادوکس های حکمرانی در جهان اسلام دوگانه مردم و ارزش ها و جمهوریت و اسلامیت و مردم سالاری و ارزش‌های الهی بوده است، گفت: نهضت‌های اسلامی در یکی دو دهه اخیر دچار چالش بوده اند و برخی نهضت ها به سمت نادیده گرفتن جمهوریت می روند که نتیجه آن طالبان داعش و طالبان می شود و گروه هایی هم بوده اند که سعی کرده اند ارزش های اسلامی را کوچک بشمارند و جمهوری اسلامی سعی کرده این پارادوکس را حل کند.

این نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان با بیان اینکه امیدواریم در این انتخابات به سمت تثبیت بهتر این تئوری و ارتقای ملت ایران حرکت کنیم، تصریح کرد: مردم سالاری دینی اقتضا می‌کند همه ارکان حکومت به آرای مردم برگردد و واسطه انتخاب رهبری خبرگان است و خبرگان دو نوع وظیفه دارد که یکی مصرح در قانون است که عبارت از نصب و عزل رهبری و دومی نظارتی راهبردی و کلان برای وجود با عدم وجود شرایط رهبری است و خبرگان برای اعمال نظارت کلان نیازمند نگرش مناسب و منظومه‌وار در مسائل فقهی و سیاسی هست و نیازمند خبرگان کارآمد و هوشیار و قوی و مانع هستیم تا صدای رسای مردم و مطالبه گر باشد. 

اعرافی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به جوانگرایی، تصریح کرد: خوشبختانه دو تجربه مهم در سطح کلان نظام داریم که کارآمدی جوان را در خلق حماسه‌های بزرگ نشان داده که یکی دفاع مقدس است و این شگفت انگیز است و در عرصه های علمی هم دانشمندان جوان قله های علمی را فتح کردند و دانش و بینش و اندیشه جهادی را با روح جهادی و انقلابی در هم آمیختند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تحول در خبرگان رهبری گفت: همه نهادهای نظام باید همیشه در اندیشه ارتقا و تحول و پیشرفت باشند و نگاه من همیشه این بوده که باید به بازنگری و تحول بپردازیم و مجلس خبرگان ضمن اینکه در مدار وظایف خود حرکت می کند باید تحول ایجاد کند.

وی ضمن تکذیب احتمال ریاستش بر قوه قضائیه تصریح کرد: معتقد به هرچه شفاف تر بودن گفتگوها در بخش های مختلف هستم و اصل شفافیت را قبول دارم و می شود گام های بهتری برای شفافیت در نهادهایی چون مجلس خبرگان برداشت.

اعرافی ضمن تاکید بر اینکه من فقط در فهرست جامعه مدرسین و جامعه روحانیت تهران هستم و بقیه هم من را در لیست های مختلف قرار دادند، گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه از من خواستند و جامعه روحانیت هم عنایت داشتند ولی از جمع هایی که نام من را در کنار نام های دیگر قرار دادند اطلاع ندارم. 

وی با اشاره به اینکه درخصوص مصاحبه اخیر و مباحث ایجاد شده سخنگوی ‌شورای نگهبان پاسخگو خواهد بود، تصریح کرد: جلسه رسمی در این چند روز نبوده و گفتگوهای تلفنی در جریان بوده و شورا در حال بررسی مسئله هست و سخنگو ظرفت روزهای آینده اگر نکات جدیدی باشد اعلام می کند. 

این عضو فقهای شورای نگهبان ضمن تاکید بر اینکه مجلس خبرگان این ظرفیت را دارد که سخن نو را بشنود ولی این لازم به اسم است که این ایده نو دارای یک استدلال متقن باشد و حتما فلسفه کسانی که در خبرگان حضور دارند این است که مباحث مرتبط با وظایف خود را دنبال کنند. 

وی با بیان اینکه مباحث اخیر مطرح درمورد شورای نگهبان در حال بررسی هست و طبعا سخنگو آن را اعلام خواهد کرد، گفت: دلایل رد صلاحیت در جایی که  رد صلاحیت انجام می شود به خود افراد اعلام می شود و در ریاست جمهوری عدم احراز است و در عین حال به خودشان خیلی روشن اعلام می شود و در اعلام عمومی مباحث متعدد و پیچیده ای هست که جای کار دارد تا مقداری دقیق تر شود. 

اعرافی در پاسخ به سوال فارس درخصوص تلاش برخی جریانات برای بی اعتبارسازی انتخابات 1400 با بیان اینکه در این 42 سال با ساز و کارهای موجود قدرت جابجا شده است و جریان های مختلف آمدند و بخش عمده ای از این دوره طولانی برخی از جریان ها روی کار بوده اند گفت: در شرایطی که مردم با تنگناهای معیشتی مواجهند و همه باید برای رفع آن تلاش کنند باید توجه کنیم که این ملت و مردم دستاوردهای بزرگی داشتند و در جاهایی شاخص ها نشان دهنده رتبه های بسیار خوب است و این در حالی که ایران استقلال و ارزش های خودش را حفظ کرده است و نباید این دستاورد را فراموش کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول