اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

شورای شهر باید اهل ابتکار باشد/تنها راه نظارت حداکثری کمک گرفتن از خود مردم است

استادیار حقوق موسسه امام خمینی(ره) قم گفت: شهردار مشهد مسابقه طرح و ایده برای نمادها و المان‌های شهر قرار می‌دهد و به برترین‌ها جایزه می‌دهد و اگر از این ابتکارها در همه شهرها باشد به آن مطلوب می‌رسیم.

شورای شهر باید اهل ابتکار باشد/تنها راه نظارت حداکثری کمک گرفتن از خود مردم است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی کرجی، استادیار گروه حقوق مؤسسه آموزشی، تحقیقی امام خمینی (ره) قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر شهردار و در صورت تخلف عزل آن است که این نظارت باید قوی صورت بگیرد. 

وی گفت: در قدم اول باید آموزش قوی در بین اعضای شورای شهر انجام شود و نحوه نظارت را در اوایل تحویل کار، از شهرهای موفق‌تر الگو گرفته و از طرق دیگر آموزش ببینند. 

استادیار حقوق موسسه امام خمینی (ره)  تصریح کرد: قدم دوم این است که به نظارت محدود، اکتفا نکرده، از نظارت مردمی کمک بگیرند و به‌گونه‌ای باشد که افراد هر موضوعی را درجایی مشاهده کردند بتوانند راحت مطلب را به گوش اعضا برسانند که لازمه‌اش ارتباط خوب اعضا با مردم است. 

فضای مجازی بهترین بستر برای تعامل شورای شهر با مردم

وی در ادامه از اهمیت فضای مجازی یادکرد و گفت: فضای مجازی بهترین محیط برای ارتباط بیشتر اعضای شورا با مردم است، چون هزینه کمتر دارد و شاید روش‌های حضوری از حوصله مردم خارج باشد؛ البته باید روش‌های متعدد مثل حضوری، تلفنی فعال باشد تا هرکس به طریقی تعامل کند.

کنار گذاشتن مردم یعنی شکست

محمدی کرجی با تأکید بر مردمی شدن شورا افزود: ما در هر جا که از مردم کمک گرفتیم موفق شدیم و هر موقع مردم را کنار گذاشتیم شکست خوردیم چون اعضای شورا نهایتاً ۹ نفرند و این میزان برای انجام‌وظیفه کم است پس باید با مردم تعامل مؤثر داشته باشند.

وی اضافه کرد: سومین قدم، تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دیگر است که موجب قوی شدن آن می‌شود.

استاد مؤسسه امام خمینی (ره)  در خصوص تکلیف فرهنگی شورای شهر و فرهنگسراها عنوان کرد: شهردار برای شهر همچون مادر برای یک‌خانه است و فقط ساخت‌وساز در آن منزل مهم نیست و باید نگاه فرهنگی و شیوه اداره آن خانه نیز مدنظر قرار گیرد پس شهردار نیز در ساخت‌وسازها به پیوست فرهنگی توجه کند. 

وی تأکید کرد: اگر فضاسازی بخواهد اسلامی باشد باید مسجد، محور باشد و بقیه بر محور مسجد ساخته شود مثلاً باید در کنار مسجد پارکی باشد برای کودکان و یا کتابخانه باشد این همان مجموعه‌ی عوامل رشد و ترقی جامعه حول محور مسجد ایجاد کنند. 

از شهرداری های موفق، خلاقیت را بیاموزید

محمدی کرجی در خصوص دیگر مسائل فرهنگی بیان کرد: در حوزه آرایش گل و گیاه و یا دیوارنویس‌ها باید بادید فرهنگی نگاه کند، چون وظیفه شورای شهر بوده و برای آن بودجه می‌گیرد؛ وقتی نمادی را در میدانی قرار می‌دهند این آموزشی به نسل آینده است پس مهم است که چه پیامی را انتقال می‌دهد.

استاد دکترای حقوق عمومی خاطرنشان کرد: برای محقق شدن یک شهر فرهنگی باید از مردم کمک بگیرد به‌عنوان‌ مثال شهردار مشهد مسابقه طرح و ایده برای نمادها و المان‌های شهر قرار می‌دهد و به برترین‌ها جایزه می‌دهد که حتی می‌تواند ایده‌های مردم را بخرد؛ اگر از این ابتکارها باشد به آن مطلوب می‌رسیم. 

وی ادامه داد: ایده و طرح در ذهن جوانان زیاد بوده و حیف است که استفاده نشود؛ باید این اهداف در جامعه محقق شود.

مسئول فرهنگسراها باید دغدغه انقلاب و فرهنگ داشته باشند

محمدی کرجی در خصوص فرهنگسراها بیان کرد: برخی فرهنگسراها در بعضی جاها نه برای فرهنگ بلکه ضد فرهنگ شده‌اند و با اسلام سازگاری نداشته و عکس آن عمل می‌کند؛ همچنین با قانون اساسی ما منافات دارد که اراده‌ای جدی برای تغییر نیاز دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که منصوب به فرهنگسراها می‌شوند باید شرایط لازم را در این حوزه داشته باشند و دید اسلامی داشته باشند یعنی هم تعهد هم تخصص داشته باشد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول