به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محسن حاجیمیرزایی بعدازظهر امروز در جلسه مشترک شورای اداری و آموزش و پرورش استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: کارکرد مهم شوراها، تلفیق و همراستایی مأموریتها و ایجاد یک معماری سنجیده از اجزای منفک شده بهمنظور خلق ارزشهای واقعی است.
وی افزود: مسائلی قابل حل خواهد بود که به یک فهم و عزم و مشارکت همگانی در آن دست پیدا کنیم که شوراها کارکرد بسیار مناسبی در کسب موفقیت و حصول نتیجه مطلوب این حوزه دارند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: کارکرد ترکیبی شورا و همراستایی مأموریتها، در بسیاری از موارد باید برجسته شود؛ چراکه نیاز مهمتری به آن داریم.
حاجیمیرزایی بیان کرد: به واسطه اقتضای تخصصی شدن امور و تمایز نقشها و تفکیک ساختارها، به هر فردی وظیفهای سپرده شده است؛ اما تحقق آرمانهای جامعه و ارزشی که ترکیب این اجزای مستقل به همراه دارد امری بسیار حائز اهمیت است و باعث حرکت رو به جلو و جلوگیری از هدر رفت انرژی میشود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در یک چنین پارادایم ذهنی و چارچوب فکری نقش بنیادی دارد، افزود: جامعه همانگونه که بیاموزد، رفتار خواهد کرد؛ نظام یادگیری به انسانها میآموزد چگونه رفتار کنند و ما باید بدانیم برای هر تحول پایداری، نقطه عزیمت انسانها هستند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: رویکرد جدید تعلیم و تربیت، انسانها را برای نقشآفرینی در جامعه آماده میکند و آنها را برای فهم و صورتبندی مسائل پیرامون خود مهیا میسازد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: کارکرد آموزش عمومی، یعنی آماده کردن انسان برای مشارکت مؤثر در یک حیات اجتماعی، به گونهای که فردی که دیپلم میگیرد، معادل فردی باشد که گفتوگو کردن، ارتباط برقرار کردن، اظهار بیان کردن، بیان و طرح دیدگاه و مجموعهای از اینگونه قابلیتها را داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما اگر نتوانیم این معماری را اینگونه که باید ایجاد کنیم، ارزشهای استقلالی افزایش پیدا کرده و ارزشهای ترکیبی کاهش و تنزل مییابد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مأموریت شوراها این است تا مفصلبندیهای مأموریتها را به خوبی ایجاد کرده تا شاهد تأثیرات ترکیبی مؤثرتری در خروجی امور باشیم.
حاجیمیرزایی گفت: از استاندار سمنان به واسطه حمایتهای بیدریغ از مجموعه آموزش و پرورش و نماینده مردم شهرستان به واسطه حمایت از آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی تقدیر میکنم.
وی افزود: با شیوع ویروس کرونا و ابتلا به این بیماری در سطح جهان و کشور، آموزش و پرورش با بزرگترین چالش قرن روبهرو شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بیسابقه بودن این حجم از شیوع بیماری، نبود تجربه مدون و نبود تصویر روشنی از آینده، ابهامات و سردرگمیهای بود که تمامی مأموریتهای آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داد.
ساماندهی جامعه آموزشی در بستر برنامه شاد
حاجیمیرزایی عنوان کرد: یکمیلیون معلم و بالغبر ۱۵ میلیون دانشآموز، جامعه بزرگ آموزش و پرورش است که محلی به نام مدرسه، عامل پیوند این جامعه و جغرافیای بزرگ نظام آموزش و پرورش بود که کرونا باعث از هم گسیخته شدن این جامعه بزرگ شد.
وی گفت: سرعت واکنش جمهوری اسلامی و کیفیت و تنوع آن به مبحث شیوع کرونا، در خور اعتنا و قابل عرضه است و تقریباً همه آن چیزی که در دنیا به کار گرفته شده بود، اجرا کردیم و در بسیاری موارد نیز متمایز بودیم که پلتفرم برنامه شاد با هدف جلوگیری از تعطیلی آموزش، یکی از این نمونههاست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بستر برنامه شاد، نظم این جامعه عظیم آموزش و پرورش را محقق کرد و ارتباط بین این اجزا برقرار شد؛ قبل از وجهه ارائه آموزش، بحث نظم دهی و ساماندهی به جغرافیای این جامعه آموزشی را محقق کرد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: پس از برنامههایی که با حضور رئیسجمهور در آخر هفتهها برگزار میشد، در شبکه شاد، هشت میلیون بار این برنامه دانلود و مورد استفاده قرار میگرفت که این مهم بسیار ارزنده است.
وی افزود: در تمامی سطوح، با استفاده از بستر شبکه شاد، ارتباطات برقرار است و هرم از رأس تا قاعده شکل گرفته و تعامل هر یک از سطوح برقرار شده که اینمهم عامل تمایز این برنامه با دیگر برنامهها در این حوزه است.
شبکه شاد برترین برنامه کاربردی کشور
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: شاد با بیشترین تعداد کاربر، بیشترین زمان اقامت کاربر و بیشترین حجم تعاملات در یک سال گذشته، برترین برنامه کاربردی سطح کشور است.
حاجیمیرزایی بیان کرد: در هر استان، دهها هزار تولید محتوا از پایه اول تا پایه دوازدهم، از درس اول تا پایان در بستر برنامه شاد در اختیار دانشآموزان قرار گرفت.
وی عنوان کرد: تدریسهای برخی معلمان توسط آنها تولید محتوا شده و امروز در بستر شبکه شاد به صورت عمومی در اختیار تمام دانشآموزان قرار گرفت که امری ارزشمند است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز با شبکه شاد، درهای کلاسهای درس که منحصر به حضور دانشآموزان و معلم بود، به روی تمام مردم ایران باز شده و این مهم سطح قابلیتها و توانمندیها و عیار معلمین را برای نقشآفرینی در این میدان بزرگ افزایش میدهد
حاجیمیرزایی بیان کرد: در قالب استفاده از بستر برنامه شاد و طی تفاهم با وزارت بهداشت و ورزش و جوانان، ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار دانشآموز را مورد ارزیابی سلامت جسمانی قرار دادیم و برای اولین بار به یک اطلاعات دستیابی پیدا کردیم که حاصل از یک سرشماری است و برای تمامی آنان هدفگذاری کردیم.
وی گفت: در اسفند ۹۹ دوباره تودههای بدنی این دانشآموزان اندازهگیری شد و سه واحد درصد وزن دانشآموزان بر اساس اطلاعات به دست آمده متعادل شده که میتوان گفت امری ارزشمند و حاصل یک ارزش ترکیبی از مأموریتهاست.
در تلاشیم سال تحصیلی آینده حضوری برگزار شود
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات و محدودیتها، تلاش بر این است تا سال تحصیلی آینده به صورت حضوری برگزار شود؛ چراکه هیچ امری، جایگزین آموزش حضوری نمیشود.
حاجیمیرزایی گفت: همزمان با جامعه جهانی و زمانی که اعلام کردند مدارس در این اپیدمی باید نخستین مکانهایی باشند که بسته و آخرین مکانهایی باشند که بازگشایی میشوند، ما نیز بلافاصله در اسفند سال ۹۸، تعطیلیها را اعمال کردیم.
وی اظهار کرد: پس از یکسال از گذشت کرونا و در اجلاسیه ای با حضور سران آموزش و پرورش، به این نتیجه رسیدند و اعلام شد تمامی کشورها تمام تلاش خود را برای بازگشایی مدارس بهکار گیرند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همه باید بدانیم که مدرسه و معلم جایگزینی ندارد و این امر حقیقتی بسیار مهم و انکارناپذیر است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توسعه آی. تی و فناوریهای نوین، بسیاری از مشاغل و مهارتها تضعیف میشود و رنگ میبازد، اما با تمام میدانداری کرونا، مدرسه جایگاه خود را بیش از پیش در این میان نشان داد و نه تنها تضعیف نشد، بلکه نقش آن نمایانتر شد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: حضور فیزیکی دانش آموزان، گفتگو با یکدیگر، ارتباطگیری، برقراری تعامل، ایجاد تحرک و سایر موارد از این دست، از مزیتهای آموزش حضوری است که هیچ جایگزینی ندارد.
وی اظهار کرد: هر بار در ستاد ملی کرونا تلاش کرم تا برای رفع نگرانیهای عمده در بحث آموزش و پرورش، حتی برای یک روز هم در هفته مدرسهها باز باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش داریم تا تمامی اقدامات و بستر را برای برگزاری سال تحصیلی آینده به صورت حضوری فراهم کنیم.
تبدیل آموزش و پرورش توأم با مهارتآموزی به گفتمان ملی
فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: امر آموزش و پرورش به همراه بحث مهارتآموزی، باید در سطح جامعه به یک گفتمان ملی تبدیل و نهادینه شود.
وی افزود: آموزش و پرورش یک امر فرابخشی و عمومی و جزء لاینفک زندگی مردم است که باید با بهرهگیری از خرد جمعی و همراهی دستگاههای اجرایی برای پیشبرد اهداف آموزشی و مشارکت همگانی در امر تعلیم و تربیت گام برداریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: آموزش رسمی و غیررسمی برای مؤثرتر بودن و بالندگی و رفع نیازهای جامعه و فراهمسازی زیرساختهای مناسب برای توسعه کشور، در گرو سرمایه انسانی و نیازمند مشارکت همگانی است.
منصوری گفت: امر توسعه آموزش و پرورش و بالندگی نظام تعلیم و تربیت، در سایه همدلی و برنامه محوری و هماهنگی دستگاههای اجرایی محقق میشود.
وی اظهار کرد: یکی از مواردی که همواره مورد تأکید آموزههای دینی ما بوده و از سیاستهای دولت تدبیر و امید نیز هست، مدیریت منابع از جمله انرژی است که در شرایط فعلی و با محدودیتهای موجود، این موضوع اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: با دستور استاندار سمنان، کارگروههایی در این حوزه شکل گرفت و راهکارهای متعددی برای مدیریت بهینه انرژی در سطح استان در نظر گرفته شده است.
منصوری بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت، شهری و ... شاهد کاهش مصرف بودیم.
وی افزود: برنامهریزیهای صورت گرفته، تلاش کردیم به نحوی اقدام شود که کاهش فشار بر مشترکان خانگی را داشته باشیم و با اولویت دستگاههای اجرایی و صنعت و شهری این مهم مدیریت شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: تغییر ساعت اداری کارکنان اداری و در بخش صنعت با تشکیل کارگروه و برنامهریزیهای انجام شده همراه با همکاری صنایع و راهکار خاموشی از پیش تعیین شده و همچنین خاموشی در معابر شهری، از جمله اقدامات دیگر برای مدیریت بهتر انرژی در استان بود اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم.
منصوری اظهار کرد: انتظار داریم تا کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه قبلی در استان در بین دستگاههای اجرایی صورت گیرد.
وی گفت: از ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش مصرف انرژی برق توسط برخی دستگاههای اجرایی استان با اجرای راهکارهای مدیریت بهینه مصرف انرژی محقق شد؛ اما در مقابل در برخی دستگاههای اجرایی نیز این مصرف افزایش یافت که نیاز است مدیران این مجموعهها علاوه بر مسئولیت خود، به این مهم نیز به عنوان مسؤولیت اجتماعی توجه داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: شناسایی و تعیین تکلیف اموال منقول و غیرمنقول مازاد دستگاههای اجرایی امری است که باید ساماندهی جدی در این حوزه صورت گیرد که در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز این مهم وجود داشته و از چند منظر مورد تأکید قرار گرفته است.
منصوری اظهار کرد: در سال گذشته در بحث فروش املاک مازاد دستگاههای اجرایی اقداماتی صورت گرفت که جزو استانهای برتر در کشور در این حوزه بودیم و به همین واسطه از این دستگاههای فعال در این امر تقدیر میشود.
وی گفت: آییننامه مولدسازی نیز در این راستا به زودی ابلاغ خواهد شد که دستگاههای اجرایی لازم است در این خصوص برای کاهش تصدیگری دولت و تقویت بخش خصوص و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی اقدامات جدی داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: مشارکت حداکثری دستگاههای اجرایی در فرایند انتخابات امری حائز اهمیت است و لازم است در این خصوص مدیران استان توجه جدی داشته باشند تا انتخابات به بهترین نحو ممکن انجام شود.
انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/ر